Skanska, som är Hallandsåsens betvingare, och nu lär satsa på att blir ägare av nya motorvägar, har gjort ett riktigt kap. Alliansen kan ju tänka sig att finansiera vägbyggen genom att låta företag bygga och äga vägar. Då gäller det för Skanska att ha tillgång till ett rikt och strategiskt kontaktnät. Och det har förstås Claes skaffat sig under sina fyra år som trafikutskottets ordförande. Få lär ha ett mer strategsikt kontaktnät.
Skanska bygger även motorvägar för fullt ute i Europa, i kampen för ökade koldioxidutsläpp, varmare klimat och högre standard. Då gäller det förstås att skaffa kunskap, gärna från insidan, om hur den förbenade miljörörelsen tänker, agerar och lobbar. Som gammal miljöpartist, med massor av internationella erfarenheter av den gröna rörelsen, lär Claes också känna till den biten.
Undrar om Peter Eriksson vill ha karenstid även för utskottsordföranden när det gäller att byta sida. Han vill ju ha det för ministrar, så att de inte smutsar ner sig och ökar misstron mot politiker. Kanske visste han inte om att Claes bytt sida snabbare än Persson.
Skanska har inte precis varit De grönas älsklingsföretag genom åren. Snarare tvärtom. Kanske därför Claes tonat ner sidbytet. Vad vet jag. Annat än att det känns lite konstigt. Och att Skanska ha gjort ett riktigt kap. Helt i klass med JKL som köpte över Persson. Claes förtroende tycks vara stort i industrin: Västsvenska Industri och Handelskammaren har suktat efter hans hjälp att bygga ut infrastrukturen. För några år sedan var han De grönas valberednings förslag till att bli ensamt språkrör för partiet. Bredd och kompetens verkar vara total.
Clowner på gycklarnas marknad.
SvaraRaderaOtroligt, eller kanske rättare sagt trolig.
SvaraRaderaJag tycker mig finna en viss ironi i ditt inlägg, Birger. Men är det inte bra att en av miljöpartiets tyngsta politiker nu kan hjälpa Skanska att bli miljövänliga?
SvaraRaderaNej, niklas, det är osmakligt att byta sida på det där sättet. Tror du verkligen att Roxberg gör Skanska miljövänligt - eller fungerar han inte som ett alibi för en verksamhet som till största del bygger på att bygga fast oss i en icke hållbar utveckling. Skulle Skanska som företag göra något annat skulle deras aktieägare förlora pengar. Där har du dilemmat!
SvaraRaderaBertil B.
Kolla in Skanskas skumraskaffärer i Latinamerika och med oljeindustrin, på den oberoende nättidningen Yelah.net nu
SvaraRaderahttp://www.yelah.net/articles/tema20070619