lördag 24 mars 2007

Minne från politiken (2): Alf Svensson vägrar ha dator: "Jag är humanist!"

"Har du en liten dator hemma?"
"Nej, jag är humanist!" svarar Alf Svensson.

Det kan man läsa i intervjuboken Hos Hagge, som utkom 1985. Och Alf Svensson fortsätter:

"Allvarligt talat - det finns säkert områden där en partiledare skulle kunna utnyttja en dator. Men jag är inte den typen."


Undrar vilken typ Alf egentligen är. Dimman ligger förresten tung utanför fönstret, borde stuckit ut med kajaken men kylan kröp genom kläderna så jag fegade. Det blev rotande i bokhyllan istället. Där jag hittade broder Alf. Och kan konstatera att utvecklingen går fort.

Annars är mitt främsta minne av Alf Svensson ett möte vi hade med ärkebiskopen i Stockholm, vi skulle tala om ekonomi och miljö. Medan jag glatt duade ärkebiskopen så sa Alf under hela kvällen "Ärkebiskopen" till honom. Jag tror faktiskt att ärkebiskopen var mer bekväm med min attityd. Dessutom var vi rörande överens i sakfrågorna...

4 kommentarer:

  1. Alf var intge ensam om att på den tiden vara skeptisk. Intressant hur fort utvecklingen går. Vi behöver bli påminda om det ibland.

    SvaraRadera
  2. ja, tiderna förändras.

    undrar vad som om bara 22 år kommer betraktas som lätt löjeväckande uttalanden?

    SvaraRadera
  3. Risken är väl att jag stått för några...

    SvaraRadera
  4. Jag vill minnas att Göran Persson inte heller använde dator på möten så att alla möteshandlingar fick skrivas ut. Det blev tjocka buntar för vad som har hänt är att storleken på alla texter har ökat sedan vi fick datorerna. Antropologen Thomas Hylland Eriksen skriver om de fåtal studier som gjordes när både skrivmaskin och dator användes parallellt för uppsatsskrivande på universiteten. Texterna blev mindre tydliga och längre eftersom begränsningarna i form av "linjär text" försvann. Alf Svensson hade en poäng, att använda dator innebär att språket blir sämre mindre pregnant.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.