lördag 19 september 2009

Bäste Paul Anka...

På Folkoperan har Pärlfiskarna haft premiär. Det är en ganska förvirrad opera av Bizetz, skulle aldrig se den om det inte var just Folkoperan som ger den. Men inte ens där - filosofin är väl mer baserat på kollektivet än på stjärnorna - kan det vara lätt att bli jämförd med Mästaren.

När han, och en kompis, sjöng den stora slagdängan ur Pärlfiskarna lät det så här. Jag ryser varje gång jag hör dem. (Om en dramatisk kväll i mästertenorens liv skrev jag bland annat här).

Så till Paul Anka.... Med anledning av Anna Anka vill jag bara beklaga Pauls situation. Det kan inte vara lätt att vara gift med någon från 1400-talet. Nu hotar hon dessutom med att engagera sig i svensk politik - KD passar väl bra för hennes åsikter, bortsett från det där med de dagliga knäböjningarna, de bör väl åtminstone inte ske på vilodagen i den av Anka påbjudna formen.


Paul! Du var en halvrisig rocksångare som skivbolaget försökte kränga när Elvis tvingades vända ryggen till genom att göra lumpen i Västtyskland för att försvara den fria världens rätt till rock´n´roll.

Den vita medelklassen i USA ville se snälla svärmorsdrömmar i teven, istället för finniga rebeller som sjöng svart musik och vägrade uppträda för segregerad publik. Sorry Paul, men Elvis kom tillbaka från lumpen, sopade bort dig och de där andra enstaviga inkräktarna Pat och Rick. Ni placerades åter där ni hörde hemma: några hyllor under Elvis, Chucken och BB King.

Men, erkännes, någon vecka i nioårsåldern, när jag jag låg däckad i feber, gillade jag den här låten:


När febern gett sig återkom förståndet och allt var som det skulle:


Och du Paul, en sån här låt hade du aldrig kunnat göra, inte en sådan här film heller, gjord på manus från A Stone For Danny Fischer. Det hävdas att det var James Dean som skulle gjort rollen, men han hade kört ihjäl sig i sin Porsche 55 Spyder. Det var den här scenen som gjorde att jag som gli längtade så förskräckligt till New Orleans. Och kanske därför fick mig att skriva Gud älskar att färdas i en rosa Cadillac, som reningsbad efter nästan 20 år som politiker...

.
Sitter på hotellrum i arla morgonstund, på väg till gymmet innan frukosten, ska prata i eftermiddag igen, men sedan åker jag hem. Det är på dagen 28 år sedan Lena och jag träffades. På det partibildande mötet. Budskap till dig, Lena...;-)


Och tack för att du inte är en hysteriskt korkad broskätande Anka, utan mer som en miljövänlig fyrhjulsdriven sportbil med mjuka stötfångare, varma säten och med sällan sinande tank:

51 kommentarer:

  1. Har väldigt svårt att förstå varför så många svenskar retar sig så på Anna . Hon har ju gift sig med en rik gammal gubbe som redan har all service han behöver. Trädgårdsmästare, nannys m.m det ända han behöver Anna till är bordsdam och sex. Jag tycker inte hennes position är avundsvärd tror att morgon servicen hon talar om och barnen och hennes blonda hår, vita tänder är vad hon har att tillföra.

    Svensken har ju inga problem att acceptera när 2 vuxna män bor ihop och bangar på varandra i ändtarmen trots alla infektions sjukdommar att se det som naturligt.

    Men Anna och Paul går tydligen inte att acceptera :)

    SvaraRadera
  2. Inte ett öga torrt! Grattis till er båda.

    Kan faktiskt inte låta bli att skratta lite åt den senaste veckans teater i svensk media/politik - även om det i grunden är fruktansvärt tragiskt att det finns så medietid att fylla på människor som behandlar andra levande människor på detta sätt, men i övrigt inte ge någon plats till de diskussioner vi verkligen skulle behöva föra offentligt...

    För övrigt hoppas jag att stora journalistpriset går till denna man för nedanstående krönika:

    http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/niklas-wahllof-vilse-i-varlden-svenska-hollywoodfruar-en-skrackupplevelse-1.953569


    /anso

    SvaraRadera
  3. Grattis! Och tack för kul morgonläsing.

    SvaraRadera
  4. Att hon är korkad kan hon ju inte göra så mycket åt, men den människoförakt hon visar ger en ju en kalla kårar.

    Förresten är hon inte en "riktig" hemmafru.

    Tycker också synd om Paul.
    Och hade han någon mer hit än Diana?

    SvaraRadera
  5. En ödmjuk förfrågan kommer här: Imorgon är det 28 år sedan miljöpartiet bildades. Kan du inte skriva om lite mp-historia? Vid något tillfälle hade du en "grön vecka" där du betättade om grön poliitk. Det var jätteintressant. En grön vecka med betätelser skulle vara jättekul och jätteintressant för vi är många nya som inte var med!

    SvaraRadera
  6. 1400-talet?
    Nu var du onödigt snäll!

    Jag hoppas att Anna Anka ger sig in i svensk politik.
    Hon är självskriven som minister i en regering ledd av moderaterna - partiet med teflonyta, vars ministrar kan göra bort sig hur hur mycket som helst utan att skiten fastnar.

    SvaraRadera
  7. Låten Elvis sjunger i baren till din fru (rödhårig i alla fall!) e väl tema från en Strauss???

    SvaraRadera
  8. Från vilken film är Craw Fish? Måste vara en tidig film?
    Micke

    SvaraRadera
  9. Varmt Grattis till er båda!

    SvaraRadera
  10. Finns ingen knapp att trycka på för anmälan av inlägg men Lars stycke om infektionssjukdomar (överst) får mig, hetero tjej, att bli mycket mer äcklad över människorsyn än jag blir över Ankas.

    Och vaddå 1400-talet? Visst, det BORDE höra hemma där, men det räcker att lyssna på snubbarna i EU-korridorerna i Bryssel så vet vi vad vissa mycket mer inflytelserika personer än Anka tycker att män behöver kvinnor till. Det är inte OVANLIGT korkat det hon säger, det ovanliga är kanske att en kvinna uttrycker det och att det uttrycks offentligt av en svensk.

    Precis den här attityden, inte bara ojämlika löner, är vad kvinnor och tjejer möter med ganska jämna mellanrum. Och så finns det de som tycker feminismen spelat ut sin roll... Förmodligen för att man inte ser det som man själv inte är utsatt för.

    Annelie

    SvaraRadera
  11. Ja måntro sverige dom politiskt korrektas land om någon pekar på dubbel moral ska man tystas.

    SvaraRadera
  12. Helt riktigt Annelie! Lars: lägg av med martyrsvadorna, det är förnedrande att du talar om "politisk korrekthet" när det kommer till hur kvinnor (och män - av såna som du t.ex.) behandlas utifrån det hegemoniska manlighetsideal som fortfarande är förhärskande. Du kan väl anmäla dig till samma kurs i genusvetenskap som Göran Hägglund och den där genus-Tanja som utgjöt sig i ämnet för ett par månader sen... det blir lite väl naiv kantring i diskussionen annars...

    SvaraRadera
  13. Ja du Anonym du känner inte mig och vet inte att jag tillhör dom absolut fattigaste som måste arbeta för socialbidrag men jag lägger gärna märke till stads feminister som försöker fostra mig med hat och politruk argument klumpiga som gamla drabanter inget som vinner mig sen arbetar jag på en arbetsplats med enbart kvinnor så jag vet vem jag själv är och såras inte av ditt hat :)

    SvaraRadera
  14. Apropå Crawfish skulle det vara kul att höra vad en expert tycker om den här verisonen:
    http://www.youtube.com/watch?v=t1jv527eExI

    Robert - Södermalm

    SvaraRadera
  15. Lars, från min sida har du allt annat än politisk korrekthet. Det finns människor som har en solidarisk människosyn utan att vara PK.

    Det är tråkigt att höra att du drabbats av hat från feminister, som du säger. Hat är inget jag känner igen från min egen feministiska bekantskapskrets, tvärtom, och det gäller både feministiska män och kvinnor.

    Däremot blir vi ofta bemötta som om vi vore militanta manshatare så fort vi nämner att det finns attityder i samhället som är kränkande för kvinnor enligt vår egen erfarenhet. Vi hinner verkligen inte säga mer än så förrän vi blir bemötta med att vi skulle "hata". Väldigt tråkigt eftersom det inte leder till någon som helst debatt.

    Annelie

    SvaraRadera
  16. jag har funderat ett tag på varför man så sällan ser referenser till Nina Björk i den här bloggen. Som jag förstått det driver ni ju samma agenda, om än från olika håll och positioner. Men ett samarbete någon gång, någonstans? Ett antikonsumistisk, antikvantitetisk, livsbejakande uppträde för oss som grinar varje gång alla former av liv får stå tillbaka för den evigt, tröttsamma tillväxten... När? När?

    hittade en gammal krönika av henne här...

    http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/nina-bjork-dags-att-sluta-fred-med-ordet-kvalitet-1.880969

    SvaraRadera
  17. Vilken kvinna värms inte av en sådan komplimang?
    ...mer som en miljövänlig fyrhjulsdriven sportbil med mjuka stötfångare, varma säten och med sällan sinande tank: Tänkvärt.
    Kan den användas första gången man ses eller ska man ha känt varann, en tid innan. Ska prova.
    Grattis båda och tack för en fantastiskt folkbildningsinsats! RL

    SvaraRadera
  18. Dags att ta tillbaka ordet feminism så folk begriper att det handlar om jämställdhet som även män tjänar på. Helt sant att det handlar om mycket mer än ojämlika löner. Lönerna är bara ett uttryck för attityder som finns lite överallt. Vi blir helt enkelt bemötta fullständigt olika beroende på kön, även i Sverige. Varför kan människor helt enkelt inte ta kvinnors erfarenheter av ojämställdhet på allvar? Snacka om osynliggörande.

    SvaraRadera
  19. 18:06:

    Jag tror att ett sätt för feminister att få folk att börja ta kvinnors erfarenheter på allvar, är att även ta in det osynligörande som män utsätts för i debatten. Män uppfattar att kvinnor får många fördelar framför dem, och dessutom känner de att de inte kan klaga på detta eftersom de då riskerar uppfattas som mansgrisar som osynliggör kvinnor.

    Ta bara det klassiska argumentet från feminist-rädda män att kvinnor kan vinna fördelar som män inte kan komma i närheten av, på grund av sitt (kvinnors) utseende. Det är ju egentligen ett feministiskt argument. Vi feminister vill inte ha fördelar på grund av stereotypa kvinnobilder (den biologiska - läs för mannen attraktiva - kvinnan) lika lite som vi vill ha nackdelar på grund av samma sterotypa bild av hur vi "ska" vara.

    Det finns endel dold samsyn i många mäns matriarkat-skräck och många kvinnors patriarkat-leda. Tänk om debatten bara kunde vara lite mer debatt, och lite mindre försvarmekanismer och rädsla för den andra.

    Annelie

    SvaraRadera
  20. Läste nyss kommentarer till inlägget för ett par dagar sedan där Secher och Realist skriver om "det kvinnliga" som synonymt med att värna och ta ansvar. Vore intressant om ni kunde utveckla vad ni menar med det.

    Jag ser inget mer värnande i kvinnors sätt att vara än mäns. Eller hur ska man tolka det sao mni kallar för det kvinnliga (och det manliga)? Vad är det för slags skillnad? Egenskapsmässig? Kulturell? Biologisk?

    Annelie

    SvaraRadera
  21. Här om det kvinnliga från taoismen
    Hämtat från Eric Sechers blogg:

    söndag, juli 26, 2009
    Det kvinnliga


    Liten kvällsandakt från Stefan Stenudd

    "De tiotusen tingen bär yin och omfamnar yang, säger Lao tzu. Båda är närvarande och nödvändiga, såsom mysteriet och manifestationerna båda är det. Men Lao Tzu finner ändå en favorit i yin, det underdåniga och kvinnliga.
    Människan gör bäst i att hålla sig till det kvinnliga och vara modern trogen, även sedan barnen vuxit sig stora och kräver all tribut.
    Modern vårdar och skyddar utan att begära något i gengäld. Det kvinnliga är att underordna sig istället för att härda och förhäva sig. Sådan är också Vägen och sådant är också Lao Tzus ideal.
    Den manliga strävan tycks vara att lära känna världen för att erövra och kontrollera den. Vi gör virke av skogarna och leder vattnet i kanaler, dödar de djur som irriterar oss och sätter de andra i bur och koppel. Det är ett märkligt sätt att förhålla sig till omvärlden. I det kvinnliga ligger att följsamt finna sin plats i världen, utan att rubba mer än man måste. "

    / Realist

    SvaraRadera
  22. Tack för kommentarer!

    Robert: Naj, inget vidare. Elvis hade en förmåga att ha en viss självdistgans när han vred på låtarna.

    Monica: Jodå, Lovde me warm and tender var en av hans hittar. Han skrev en del bra låtar också, My Way inte minst.

    Anonym 10:40 - helt rätt, det är en låt baserad på ett stycke på gtemat Wienerald eller så.


    Micke: Filmen är King Creole, den bästa film Elvis medverkade i, han var en riktigt bra skådis när han fick ett riktigt manus. Kroglåten är från hans första usla romantiska komede efter det att han gjort lumpen och blev erbjuden enorma summor för att sätta sin fot i Hollywood: den här hette G I Blues.


    Fred: Ok 1200-tal då... Vilket ju är gångbart i vissa kretsar än idag som påpekats på bloggen.

    Lars: Jag är inte orolig för Ankas sexliv, mer av hennes sätt att se på världen, sina anställda och sig själv.

    SvaraRadera
  23. "I det kvinnliga ligger att följsamt finna sin plats i världen, utan att rubba mer än man måste."

    I dag är detta katastrofalt, eftersom anpassningen till dagens maktstrukturer innebär att morgondagen ekosofiska samhällen inte ens får skapas!
    Kom inte dragande med enfaldig Kristendom eller Taoism.
    Det religiösa behovet är naturligtvis äkta liksom vetenskapen som arbetar i helhetens tjänst. Helighetskänsla och vetenskap i samverkan, känsla och förnuft som har dialog. Ett nytt förnuft som genomsyrar världen.
    Fy fan vad jag blir less på alla upptänkliga uppkok av gamla reigioner!

    SvaraRadera
  24. Jag blir less på uppkok av gamla
    RELIGIONER.
    Om vi inte snart enas om en helhetssyn på vår planet, hur styret ska se ut, kulturers skyldihet att bildas, så att alla sitter ner i Noas båt, så att inte arken välter, så tar våra och världens problem slut!
    Jag förstår att de flesta värjer sig. Kan det verkligen vara så att det är vi som är Gudinnor och Gudar men att vi också kan fega ur, eller . . . . . . . . . . . .
    Det mesta i oss, är naturligtvis vardagsmänniskor som fungerar här och nu.
    Jag vill absolut inte stressa någon, men samtidigt gör jag det, det beror på att för första gången i historien, så har vi inte all tid i världen!

    SvaraRadera
  25. När de stora hundarna slåss, ska de små hålla sig undan är en respektabel hållning.
    Men när en liten hund tar på sig TAOs kappa och pratar strunt så blir det som vanligt. Blandar man dessutom in dagens välanpassade kvinnor så blir det väldigt bra.
    /&(

    SvaraRadera
  26. Vad var det för fel på medeltiden?

    Varför är varje sekel så malligt över att inte vara ett föregående dito?

    Det finns väl både ont och gott i varje tid, men i olika avseenden. Varför skulle det annars vara så inne, att hålla medeltidsveckor, exempelvis?

    SvaraRadera
  27. Elvis sjunger ljuvligt, men det gör även Anka, fast på sitt sätt.

    SvaraRadera
  28. Realist.
    Tack för ditt inlägg.

    Anneli.
    Jag tycker faktiskt att kvinnor "av naturen" är mer värnanande, Har lättare för att se till en helhet, har större förmåga att lägga större pussel, har större fallenhet att handla utan egen vinning. Allt det där som vi skulle vilja se mer av idag. Har svårt att avgöra hur mycket som är biologi och vad som är kultur.
    Att kineserna skrev om det för 2500 år sedan kanske talar för biologin ?
    Det är svårt att hålla isär den här diskussionen med den som handlar om att kvinnor behandlas ojämlikt. Kvinnor och män skall (naturligtvis) i alla sammanhang ha samma chans. Men jag tror att världen skulle se bättre ut om vi ALLA bejakade de sidor, som åtminstone jag, uppfattar som "kvinnliga".
    What we need is not more femal surgeons, what we need is feminizing and humanizing surgery - sagt av en kvinna som framgångsrikt krigat sig fram i en extremt manlig värld.

    Som någon påpekade. En som på ett lysande sätt före ihop det feministiska och "den kvinnliga världen" är Nina Björk. Alltid läsvärd.

    RL
    Du uppfattar det taoistiska budskapet som passivitet. Som inte duger i en värld som är satt i brand. Förstår jag dig rätt ?
    Jag är inte lika panikslagen som du. Och framförallt tror jag att värdefulla och bestående förbättringar kommer inifrån.
    Taoism skall nog inte betraktas som en religion. Här vädjas inte till några högre makter vilket brukar vara en nödvändig ingridiens i religion.
    Klla det hellre för gammal klokskap. Är det inte precis vad du också efterlyser ?

    SvaraRadera
  29. Eric och den som vill

    Du förstår mig på många sätt väldigt bra!
    Det med paniken, är på spiken.
    Jag saknar något av Marx historieuppfattning tillämpad på dagens värd, men Marx går ju inte att nämna idag. Nu handlar det bara om jag sedan jag, o.s.v.
    Anden som en brygga till framtiden. Himmelriket i eder, som tas om hand av vårt eget tekniska universitet som utmynnar i ett rike här på jorden. Kristendomen skulle kunna vara en brygga, men nu liknar den mer en människa som står på alla fyra och tittar ner backen och aldrig har rätat på nacken sedan den böjdes av Rom.
    Men, en del psykologiska insikter har jag hämtat från kristendomen.

    Matriarkat enligt TAO?
    Enligt min uppfattning har Kapten Konkurs styrt vår värld i flera tusen år. Under tiden har Matriarkat och Pariarkat och stammar som levt i harmoni med naturen gått under. Sådant sker också i dag. Våra grannar, våra vänner, våra partners och INTE MINST VI SJÄLVA är psykologiskt (och genetiskt?) anpassade till en icke hållbar värld, men också anpassande till skogar, sjöar och ett varierande djurliv.
    När jag nu har låtit någon lura mig till att föreläsa, eller som Du kanske skulle säga, att predika.
    så avslutar jag med att säga,
    att vi har en uppgift inne i oss själva och ute i Världen.
    Någon har sagt, att vad stort är i människan är, att hon är en brygga till framtiden!
    Så här kan det bli, om man går ut hårt och hela tiden ökar.
    Så nu får det räcka!
    RL

    SvaraRadera
  30. Annelie, vi har diskuterat innan och har för mig att du gratulerade mig då när jag berättade om mitt arbete utan makt strukturer. Jag har stött på det fenomenet rätt ofta med femenister som ser det som sin plikt att nergöra mig och visa att jag är en lort, inget som jag tycker handlar om frigörelse för oss män utan bara bittra kvinnor som vill ha makt över mig och frihet att kunna nergöra mig, det är verkligen inga strukturer fria från makt vad sådana kvinnor levererar, så jag har väl ingen större lust mer att delta på denna blogg med sådana anonyma vänner, dessutom verkar inte heller människors åsikter om kristna vara så kul på denna blogg, MP värnar om skapelsen säger någon val reklam . fast det är väl mest röstfiske i kristna led av människor som helt enkelt inte tror på någon gud tror jag. Ibland får man priotera och inse att krigar man var dag att ha pengar till mat så är orken begränsad, och min medverkad i gröna led tämligen oönskad när korten läggs på bordet så då är det dags att syssla med annat .

    SvaraRadera
  31. Lars och Anna
    I bland när jag har varit på det humöret så har jag placerat kvinnors och mäns kompass centralt placerat i höjdled. Det finns kristna och marxister och ekologer och taoister och kvinnor och män som jag respekterar högt.
    Nu inser jag att det finns avgrundsandar som dyrkar gudar som är mig fruktansvärt främmande. Jag tänkte mig häromdagen att det i människor själar skulle kunna finnas ekologiska dominanter som i människor skapade en helhettsyn i världen och att man skulle kunna kalla dessa dominanter för Gudar. Jag kommer ej att använda ordet gud på väldigt länge. Anna och Lars är det mest skrämmande som jag har sett sedan jag såg USA bomba en flicka i Vietnam med napalm. För vissa snurrar både kompassen och kompassnålen, han ser inte moder Jord och hon sr inte den möjliga stigen! RL

    SvaraRadera
  32. Väldigt besynnerligt RL att du säger att jag har inte en aning om moder jord, min youtube kanal jag hade som jag nu raderat var full av klipp som jag vet att många människor tittade på som handlade om vietnam krigets fasor, alternativ energi och gamla kristna psalmer och hymner som handlade om naturen som helig.Jag har också lagt ut texter här på bloggen om nollenergi hus och att äldre hus byggda i sten var mer hållbara en dagens. Jag har förstått det så att jag är välkommen att servera pärlor från dom kristna arkiven när det gäller miljövård och liknande men pratar jag något om min tro här är jag inte välkommen mer och blir kallad för allt möjligt. Då tycker jag inte det är fel att tacka för sig och gå till medkristna som inte har sådana problem med mig.

    SvaraRadera
  33. Här kan förekomma ett missförstånd, kan det vara det så att vi har blandat ihop Lars och Lars. Om jag har blandat bort korten så ber jag om förlåtelse. Jag har den största sympati för de uppfattningar som du nyss har framfört. Jag kan ha betett mig som en stolle, det har hänt förut. Förlåt.
    Jag ska se efter vad som gick på tok i morgon! RL

    SvaraRadera
  34. Lars, du verkar ha bestämt dig för vad en feminist är (någon som tycker du är en lort, använder sig av maktstrukturer etc). Det är en definition som står för dig och den feminism som jag diskuterar ovan har inget med den definitionen att göra.

    Jag undrar om de kvinnor du talar om själva betraktade sig som feminister eller om du helt enkelt har satt likhetstecken mellan feminist och taskig kvinna?

    Annelie

    SvaraRadera
  35. Eric,

    Tack för ditt svar. Endel feministiska inriktningar har samma syn, att kvinnor har vissa egenskaper som skiljer oss från män och gör oss mer värnande etc.

    Jag håller själv inte med, dvs om att kvinnor "av naturen" är mer värnande. Jga menar också att den synen ibland kan användas till att stödja brist på jämställdhet. Detta ska inte ses som kritik av dina åsikter, och jag påstår verkligen inte att du är sexistisk eller har "fel" isntällning, utan jag tycker bara det är intressant att diskutera.

    Problemet som jag ser det är att när kvinnor tillskrivs vissa egenskaper (so t.ex. värnande), så är det sådana egenskaper som kompletterar det manliga (som yin och yang). Kvinnor definieras på så sätt alltid utifrån det manliga och mannen är norm. Det utesluter alla oss som inte passar in i mallen - vi blir inte "riktiga" kvinnor (eller män). Vi bejakas nrä vi är värnande, men osynliggörs nrä vi tar plats. Vi bejakas när vi tar hand om helhetsperspektivet och ansvaret som andra glömmer, men bar anär vi kompletterar andra - och vi osynligörs när vi ifrågasätter, är innovativa eller inte är tillräckligt "mjukt" och kvinnligt.
    Det är männens sak få cred för.

    Sedan är det helt klart så att kvinnor lär sig att vara mer värnande, vi ska ta hand om, vi ska anpassa oss till andras behov genom att vara stödjande etc. Men när ska vi få en definition av kvinnan som sig själv nog? När ska vi få sluta bli behandlade som komplement till män? Män kompletterar ju inte kvinnor på samma sätt - utan de egenskaper som mannen tillskrivs gör honom självständig - en intellektuell stark varelse, till skillnad från den biologiska, mjuka kvinnan.

    Det är bara att titta sig omkring så går det att få belägg för att det stämmer att kvinnor är värnande etc - det är våtr sett att bli sedda och ha en roll. Men inte är det "av naturen" att inte få vara sig själv nog.

    Annelie

    SvaraRadera
  36. Om jag har mött många kvinnor som kallar sig feminister och som uppenbart verkar njuta av att trycka ner män, då räknas inte den erfarenheten då alltså.....utan är min inbillning.

    Men nu tänker jag pyssla med annat än att hänga kvar här...sköt om er.

    Lars

    SvaraRadera
  37. Lars, det är jättetråkigt men också jätteintressant att du har träffat kvinnor som kallar sig feminister och som du säger verkar njuta av att trycka ner män. Om du vill ge exempel så vore det verkligen berikande eftersom jag skulle vilja förstå hur detta hänger ihop.

    Feminismen är för mig (och enligt feministisk litteratur) en -ism där individers erfarenhet står i centrum. Att erfarenhet inte tas på allvar är det som gör att förutfattade meningar får gro och människor pådyvlas egenskaper som de egentligen inte har, eller fördöms när de inte lever upp till förväntningar. Att lyssna på individers erfarenheter och dem på allvar är en strategi för ett jämställt samhälle.

    Annelie

    SvaraRadera
  38. Annelie

    Inser att jag inte kan uttala mig om de erfarenheter kvinnor gör av att tvingas anpassa sig till män. Kan bara föreställa mig.
    Går det det inte att skilja enskilda män och kvinnor från manligt och kvinnligt ?
    Vad jag menar är att det vi kallar för "manligt" tar alldeles för stor plats i den värld vi lever. Det är ingen rimlig balans (mellan Yin och Yang). Alla vansinnesprojekt, allt storhetsvansinne, alla grotewska överdrifter, all miljöförstörelse skulle inte vara möjlig om det "kvinnliga" tog större plats.
    Jag ser ingen motsättning mellan det och det eftersträvansvärda/självklara att män och kvinnor skall ha samma chans att ta för sig. Och samma skyldighet att "värna" !

    SvaraRadera
  39. Eric,

    Du frågar om det inte går att skilja enskilda män och kvinnor från manligt och kvinnligt, och jag frågar mig varför vi i så fall överhuvudtaget måste ge vissa egenskaper / fallenheter benämningar som manliga och kvinnliga? Jag tror att det här sättet att använda språket skapar föreställningar (och är uttryck för föreställningar) som oundvikligen stödjer ojämlika maktförhållanden.

    Det handlar ju om motsatspar och därför utesluter vissa egenskaper andra. Det som anses "sant" kvinnligt utesluter det "sant" manliga. Därmed begränsas individer - om vi är det ena så kan vi inte vara det andra. Men allra mest intressant är att trots att vi så ofta är lika, så UPPFATTAS vi helt olika. Jag har varit med om så många gånger att jag gör och säger samma sak som en man PÅ SAMMA SÄTT, och ändå upfattas som hans motsats: En man som höjer rösten är bestämd och vet vad han vill. En kvinna som gör detsamma är hysterisk och förvirrad. En man som sätter ner foten visar att han har kontroll. En kvinna som gör detsamma har tappat kontrollen. En man som talar med låg röst och allvarlig ton är säker, får uppmärksamhet han förtjänar. En kvinna som gör detsamma uppfattas som osäker (TROTS ATT HON INTE ÄR DET), osynliggörs. Allt detta beror på att vi har föreställningar om kvinnan som den mjuka / svaga, anpassningsvilliga / den-som-ger-plats, kroppsligt koketterande. Och mannen är den hårda / starka, innovativa / den-som-får-ta-plats, intellektuellt utmanande.

    Trots att vi som individer är, gör och säger precis samma sak så bedöms vi efter dessa mallar om det kvinnliga och manliga - och när vårt kön inte stämmer med vårt uppträdande så fördöms (osynliggörs, förlöjligas, påförs skuld, skam etc.) både män och kvinnor - av både män och kvinnor.

    Jag tror att det behövs fler kvinnor som kirurger (om de vill bli kirurger) - snarare än att det behövs mer av det "kvinnliga" i kirurgin. (Om det behövs en mer värnande attityd så låt oss kalla det för det istället, vem vinner vad på något annat?)

    Det är svårt att utmana dessa föreställningar, eftersom det handlar om makt. Det "sant" manliga är det har rätt till makt, medan det "sant" kvinnliga inte har det. Om kvinnor ska få vara hårda / starka, innovativa / den-som-får-ta-plats, intellektuellt utmanande etc., så måste vi ta endel av den makt som män har för att dela den lika. Så blir vi feminister och hela cirkusen är igång eftersom det är så ofantligt otäckt med kvinnor som gör anspråk på att få allt det som män har.

    Annelie

    SvaraRadera
  40. Annelie,

    Nu blev det svårt. Vet inte om min (manliga) hjärna klarar ett varv till :-)

    1
    Håller med dig i din beskrivning. Att när män och kvinnor gör SAMMA sak så UPPFATTAS det olika. Det är ett problem. Som motiverar feminism.

    2.
    Att använda uttrycken "manligt" och "kvinnligt" kan uppfattas som att man vill permanenta ovanstående förhållande. Antar att det är vad du befarar ?

    3.
    Men. Jag tycker fortfarande att kvinnor över lag har större fallenhet för det som vi här kallat "värnande". Och män över lag har större fallenhet för "aggressivitet".

    4.
    Vi/världen skulle (tror jag) må bättre av mer "värnande" och mindre "aggressivitet".

    5.
    Kvinnor som kämpar för jämlikhet tvingas (ofta) spela på männens planhalva, efter den typiskt manliga agendan. En kvinnlig kirurg vill naturligtvis uppfattas efter förtjänst på samma villkor som sin manlige kollega. Men det är männen som bestämmer vad som är förtjänst. Det får kvinnorna vackert underordna sig. Därav den kanadensiska kirurgens uttalande.

    6
    För mig blir det kvar att det inte är helt irrelevant att prata om "kvinnligt" och "manligt".

    7
    Vad skall den rörelse kallas där kvinnor inte nöjer sig med kravet att bli jämlikt bedömda(feminism), utan också gör anspråk på att sätta agendan ? Så att vi slipper den här vansinnesfärden (större, fortare, snabbare).
    Att ni använder MAKTEN, inte till att vara värre än männen, utan till något BÄTTRE.

    Blev det rundgång ?

    SvaraRadera
  41. Eric, eftersom jag inte tror att kvinnor är bättre än män på något sätt, så tror jag att delad makt kan ge ett alldeles utmärkt tillfälle för samarbete - och att DET är gott för "agendan". Med fler erfarenheter (mäns och kvinnors - för när det gäller erfarenheter skljer vi oss åt helt klart) så kommer fler perspektiv, och med fler perspektiv kommer också fler möjligheter att "tänka utanför lådan", att kreativt kritisera normer, etc.

    Annelie

    SvaraRadera
  42. OK. Jag ger mig, för den här gången. Det låter inte helt orimligt att åtminstone börja i den ändan att man fördelar makten jämt. Det kanske är lösningen ?

    (Kan tänka mig att jag är mer "biologiskt" orienterad ? Någon berättade om ett radio/TV-inslag idag. Om en man som låtit operera om sig till kvinna. Han hade känslan redan som liten pojke att han ville vara flicka. På honom hade man nu påvisat att han hade signifikant lägre halter av testosteron.
    Menar du att HELA skillnaden mellan män och kvinnor är kulturellt betingat, och därav de olika erfarenheterna ? )

    SvaraRadera
  43. Annelie: Om kvinnor inte är bättre än män så innebär det att kvinnan går på mannenslinje eftersom samhället utgår ifrån mannen. Det patriakala. Och det innebär fortsatt erövring, storhetsvansinne, krig, aggressivitet men nu med med kvinnor som är som män tillsammans med män vid rodret.
    Det blir alltså ingen förändring till det bättre. Det enda som händer är att kvinnor nu får vara med att dela på den patriakala makten. Och som jag ser det så är det ingen nytta med det. Då är det bättre att som Eric citat "Vi/världen skulle (tror jag) må bättre av mer "värnande" och mindre "aggressivitet". Det innebär att utgå från det kvinnliga.

    Och om man då nödvändigtvis ska blanda in makt så är väl det bättre att man utgår från det värnande & ansvarstagande o.a.s om man sen fördelar makten mellan kvinnor & män.

    Jag själv säger att i första hand neutralisera maktpositionerna, i andra hand leder man, i tredje hand bestämmer man.

    MEN!!!!!
    ALDRIG!!! visa vem det är som bestämmer. Det är en döddssynd.
    För det är skillnad på att bestämma & visa vem det är som bestämmer.

    / Realist

    SvaraRadera
  44. Eric, jag tycker inte att högre halter av testosteron eller biologiska skillnader i allmänhet talar för att kvinnor skulle vara mer värnande än män. Eller att det stärker relevansen i att man tillskriver kvinnor någon annan av de egenskaper som man brukar tillskriva kvinnor. Om det VORE så, skulle det också finnas ett samband mellan halt av testosteron och moralisk rätt till mer makt.

    Annelie

    SvaraRadera
  45. Jag menar att vi har olika erfarenheter eftersom vi behandlas olika. Annelie

    SvaraRadera
  46. Eric menar nog att det var en kvinna som ville operera sig så hon fick kvinnligt kön istället för det (manliga) som hon fötts med, inte att det var en man som ville "bli" kvinna.

    Men oavsett vad man identifierar sig med för kön, så är det många som bytt kön för att få kvinnliga hormoner, som blir chockade över hur respektlöst de plötsligt blir behandlade när omgivningen ser att de är kvinnor och inte män.

    SvaraRadera
  47. Omgivningen påverkar vilka påbrån som utvecklas. Det man uppmuntras att vara blir man bra på att bli. Sedan trivs man eller inte med det. Endel som inte trivs byter kön, andra inte.

    Kvinnor är förresten inte mer benägna att bli arga än män, men män blir bekräftade när de är arga, kvinnor blir inte det, tvärtom. Kolla bara skillnaden på pojkar och flickor - hur de uppför sig olika för att få uppmärksamhet från vuxna.

    SvaraRadera
  48. Så länge män och kvinnor inte ifrågasätter sin föreställning att det är kvinnorna själva som är orsak till att de alltid "end up with" att ta hand om ("vara värnande") så läggs heller inget ansvar på män att förändra något.

    Ska det förställa jämställt att vänta på att kvinnor försöker få delad makt medan män inte ska behöva göra någonting? För att vi av naturen är så aggresiva? Då borde man ju låsa in oss, absolut inte anställa oss att jobba med människor eller överhuvudtaget med seriösa saker. Men så funkar det ju inte. Vi män vet ju att vi gör motstånd om kvinnor konkurrerar med oss. Då skyller vi på att de får fördelar pga jämställdhet, sin femininitet eller att vi måste anpassa oss. Och när de inte gör motstånd säger vi att det är för att de av naturen inte kan, inte passar i våra manliga yrken etc. Så vad de än måste göra eller anpassa sig till så är det inte vårt ansvar. Eftersom de är så annorlunda. Vill de förändra något så är det upp till dem.

    Att sedan luta sig tillbaka och känna si gjämställd som man för att vi tycker att kvinnor är fina, goda, värnande, fredligare etc är bara tet sätt att ha gott samvete trots passivitet.

    SvaraRadera
  49. 1.
    Blir nog svårt att avgöra hur mycket av de olikheter vi ser mellan män och kvinnor som betingas av medfödda olikheter (som de facto finns) och hur mycket som betingas av uppfostran och kultur. Rena fysiska olikheter måste ju accepteras. Även skillnader i begåvning inom olika områden (t,ex matematik) är som jag uppfattat det väl belagt.Om det sen kan finnas skillnader vad gäller egenskaper som förmåga till helhetstänkande, ansvarstagande, värnande som kan "skyllas" på biologiska olikheter vet jag inte.

    2.
    Anneli. Det sista du skriver är intressant. Att om det VORE så att olika testosteronhalter i sig ger olika karaktärsdrag så skulle det också innebära skillnader i moralisk rätt till makt. Lägre testosteronhalter - större rätt till makt ?
    Det är en lysande tanke!
    Världen skulle se så mycket bättre ut om den styrdes av människor med lägre testosteronhalter - tror jag.
    Inom sjukvården kan man lugnt säga att det för varje år som går blir alltmer av pojkarnas lekstuga. Ett enormt flöde av ny teknik, som i väldigt hög utsträckning går ut på att stimulera grabbarnas lustar. Patientens behov kommer i andra hand.

    3
    Sen kommer alltid den sista frågan. Är man beredd för egen del att ta konsekvenserna av sitt resonemang ?
    Absolut. Låt kvinnor styra.Men för guds skull, inte som några supermän.
    " Feminizing and humanizing."

    SvaraRadera
  50. CRAW FISH ÄR FRÅN FILMEN KING CREOLE

    SvaraRadera
  51. ANGÅENDE ELVIS, HAN VAR SOM BÄST INNAN 60 TALET GJORDE SITT INTÅG.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.