fredag 7 mars 2008

Herregud, jag tycker samma sak som Björklund...

Det är alltid - tyvärr - svårt att bortse från vilket håll ett förslag kommer. När folkpartiet gör utspel i skolfrågor reagerar man från ryggmärgen. Har det dessutom bäring på invandrare så blir åtminstone jag med automatik misstänksam. Jag har reagerat surt på de flesta av deras förslag.

Men den här gången, efter det att deras nya förslag hade passerat ryggmärgen och landet i den mer analytiska delen av hjärnan, så kom jag på andra tankar.


Jag tror således, till skillnad från många andra som jag brukar ha samma uppfattning som, att krav på att grundläggande undervisningen skall gälla alla elever är bra. Det är bra att rektorer och lärare tvingas till dialog med föräldrar om hur undervisningen skall ske, istället för om den skall ske. I de flesta skolor, t ex Rinkebyskolan, löser man det just på detta sätt. Men det bör ske överallt.

Det är orimligt att föräldrar - om det så bara är en enda - skall tvinga fram en situation där deras döttrar och söner fråntas rätten till utbildning i vissa obligatoriska ämnen, eller inom vissa områden. Det må gälla evolutionsläran, sexualundervisning eller simning. Eller ska vi ha det som i USA, fråga sig SvD, där Amishfolk och Hutteriter ger sina barn en skolgång som skiljer sig avsevärt från den normala.

Självfallet skall regel om att skolan skall ge alla elever denna undervisning gälla alla skolor, risken är ju uppenbar att olika grupper annars flyr till friskolor där man har en tyst överenskommelse om att låta skapelseberättelsen från Bibeln ersätta evolutionsläran och sexualundervisning bara ges till pojkar. Hårdare krav för att ge alla rätten till undervisning kräver också hårdare krav på friskolor, vilket är bra. Själv har jag anmält en skola i Flen för att biologiläraren under biologilektionen berättar om att det finns de som tror på evolutionen men att Bibelens skapelseberättelse är sann - skolan blev frikänd av skolverket...

Skolan handlar om barns och ungdomars rätt att i vårt samhälle få den grundläggande utbildning som vi i demokratiska former kommit att uppfatta som relevant. Barn och ungdomar är inte föräldrars ägodelar. Punkt.

Det känns lite obehagligt i ryggmärgen att komma till samma ståndpunkt som Jan Björklund, med tanke på den mannens inställning till polishämtning, betyg etc. Men det är aldrig bra när ryggmärgen styr - annat än i flyktsituationer... Och att fly från Björklund är ju för det mesta ett gott reaktionsmönster för en grön själ.

PS!
För övrigt anser jag att moderaterna har helt rätt när man nu föreslår att utgångspunkten skall vara att barnbidraget delas lika mellan mamman och pappan. Vill minnas att mitt gamla parti också ansett så. Får se hur mycket ryggmärgsreaktioner detta leder till...

37 kommentarer:

  1. Moderaterna får en liten ros i Birgers PS. Ja, Reinfeldts ängsliga blick suger i sig mer och mer av det verkliga livet, och ut kommer då och då kloka åsikter och förslag. Med tiden kanske han rent av kan företräda ett nytt och ärligt miljöparti? Ty ett sådant lär komma, om Mp-kongressen innebär att partiet klyvs.

    SvaraRadera
  2. Nä Birger, det är helt fel att skapa konflikter genom den där sortens tvång som folkpartiet håller på med. Man måste få göra undantag, precis som socialdemokrater, centerpartister och andra som nu kritiserar Björklund tycker! Din åsikt här förvånar mig! Men även solen har förstås fläckar.

    SvaraRadera
  3. "Allas lika rätt att få vara olika." Den rätten måste värnas! Ja till en individutvecklande skola. Nej till en skola modell korvstoppning!

    SvaraRadera
  4. Givetvis ska det inte ges några undantag, inte heller från gemensam simundervisning. USA tas ofta som exempel. I mitt skolområde i New York var Amish-folket tvungna att gå i den kommunala skolan upp till 6:e klass, sedan kom de tyvärr inte mer. Mycket olyckligt då dessa barn förvägras utbildning och möjlighet att självständigt bilda sin världsuppfattning.

    I Sverige propageras det hårt för jämställdhet i alla möjliga sammanhang, men när det gäller att försvara likabehandling av barn i skolan följer alla minsta motståndets lag och böjer sig för "religiösa" regler. Det är gamla kulturella värderingar som klätts i religiösa färger för att tillåta att män(niskor) styr andra av maktbegär.

    Enkla regler gör det förutsägbart för de som har annan kulturell bakgrund att anpassa sig till Sveriges skolsystem och samhälle. Snömos och missriktad politisk korrekthet skapar bara förvirring och stärker segregerande krafter.

    I USA har det alltid varit tydligt för en invandrare vad samhället förväntar av dig: "Arbeta och försörj dig själv. Lyckas du med det har du som individ en moralisk förpliktelse att hjälpa de som har det svårt". I Sverige möts en invandrare av alla möjliga motstridiga signaler. Vad förväntar vi oss av en som invandrar? Hur förmedlar vi det? Så länge detta är otydligt är det många som aldrig kommer att känna sig integrerade i samhället.

    SvaraRadera
  5. det intressanta är huruvida din positiva inställning bara är en statistisk konsekvens då även vänstern av ren slump vid enstaka tillfällen inser det vettiga i borgarnas förslag. allt är ju normalfördelat.

    SvaraRadera
  6. För att nyansera lite:

    Det handlar egentligen om att dessa ämnen skulle vara förbjuda på något sätt. Snarare handlar det om på vilket sätt dessa bedrivs.

    När det gäller simning så finns det en konflikt i att flickor och pojkar är avklädda i samma rum. Det skulle i princip gå att lösa.

    När det gäller sexualundervisningen så är egentligen problemet densamma. Även här skulle man kunna lösa det praktiskt.

    Sen kan väl många tycka att man "curlar" för mycket inför andra kulturer. Men jag tycker att det handlar om respekt.

    Sen må vara att jag lät ryggmärgsreflexen ta överhanden i mitt inlägg =)

    SvaraRadera
  7. Heiti Ernits

    vad hände med respekten att ta seden dit man kommer och anpassa sig till det samhället som har tagit emot en själv och hela ens familj? den respekten då?

    SvaraRadera
  8. Birger hann före. Jag skriver om detta också.
    Jag håller inte med Birger om allt vad det gäller skolfrågor, men i detta fall tycker vi lika.
    Tvång känns olustigt men att tala om HUR undervisningen ska ske, inte OM det ska ske är kanske en utväg.
    För friskolor borde gälla samma sak, så att man inte kan "fly". Även muslimsk skola måste kunna organisera sig så att flickor och pojkar får samma idrottsundervisning, men det behöver ju inte ske tillsammans.

    Nej, barn och ungdomar är inte föräldrars ägodelar.
    Men det kan ibland vara svårt att få grepp om vad som egentligen menas med den "utbildning vi i demokratiska former kommit att uppfatta som relevant". Vi fortsätter att tycka olika där (Birger är för det mesta oense med folkpartiet, tex).
    Har själv erfarenhet från en friskola här i Holland, som följer skolplanen, men har en tydlig kristen profil. Skolan har även muslimska elever.

    SvaraRadera
  9. Heiti: Vi är nog ganska överens, trots allt. Visst går det att lösa, som jag skrev:

    "Det är bra att rektorer och lärare tvingas till dialog med föräldrar om hur undervisningen skall ske, istället för om den skall ske. I de flesta skolor, t ex Rinkebyskolan, löser man det just på detta sätt. Men det bör ske överallt."

    anonym 09:07 nr två: Jobbigt att några av er inte skriver med namn eller signatur... Statistiskt sett är det för många...

    Anonym 09:07 nummer ett: Tja, varför skulle det vara omöjligt att låta tjejer simma för sig när de är små, det viktiga är ju att de lär sig simma.

    Anonym 08:39: Allas rätt att få vara olika, skriver du. Jo, gärna det, men det innebär ju inte att föräldrar skall ha makt att förhindra barn från att lära sig om evolutionen, få sexualupplysning eller få lära sig simma.

    Hasse Bildkoktor: Konflikten idag blir mellan eleven och skolan på grund av att föräldrar ställer orimliga krav på att deras barn inte skall få undervisning.

    anonym 07:49: Vad gäller Reinfledt så lär man inte komma ifrån att han leder ett parti som inte ens kunnat ta till sig vad majorieteten i klimatberedingen slagit fast. Det är ju inte för inte som Anders Wijkman en gång lämnat det partiet.

    SvaraRadera
  10. Anonym:
    Självfallet. Men frågor som värdegrund och kultur ändrar man inte över en natt. Det är en process som tar tid. Sen är jag väl av den åsikten att man måste mötas i mitten (jag vet att detta provocerar många). Jag tror inte att lyckas med integrationen om så inte sker.

    SvaraRadera
  11. Jag tycker också man kan mötas på "mitten", men det är svårt att veta vad "mitten" är ibland.
    Ta seden dit man kommer, brukar man säga. Men vad menar vi med det egentligen?

    För mig är "mitten" i detta fall att man diskuterar HUR undervisningen ska ske, inte OM den ska ske, precis som Birger säger.
    Just dessa frågor tror jag att man kan lösa rent praktiskt.

    Dessutom vet jag att muslimer (som det handlar om här) själva tycker väldigt olika. En del behandlar flickor till 14 år som barn, andra vill att småtjejer på 7 år ska ha slöja (och följdaktligen inte deltaga i simundervisningen, antar jag).

    SvaraRadera
  12. Birger Schlaug

    jag försöte skriva med signatur men Blogger-interfacet krånglade och inlägget skickades inte. När jag valde att vara anonym istället skickades medelandet omedelbart.

    Mvh/c

    SvaraRadera
  13. Vadå? Man kan ju alltid skriva sitt namn som signatur ävenom man klicka för Anonym. Ungefär som Mvh/c just gjort här ovan. Det är ett otyg med alla anonyma människor på nätet. Ingen tycks vilja stå för någonting på andra bloggar. Med en signatur kan man åtminstonde sortera så man vet vilka man läser och vilkan man svarat tidigare. Bäst är dock namn, men det är ju nätet dåligt på.
    Hasse Bildoktor

    SvaraRadera
  14. Hallå! Ni som har svårt med namn etc kan ju öppna en blogg, som ni inte skriver något på och blockerar så ingen kan läsa, men ni får en adress i alla fall och kan lättare kommunicera med andra. Ska göra det själv. Nu. Efter detta meddelande.
    Miffo

    SvaraRadera
  15. Monica,

    (bytt ut eleven mot föräldrarna i texten nedan om det känns bättre)
    All denna specialundervisning kommer bli dyr. Nån elev kanske inte vill ha kvinnliga lärare. En annan kanske inte vill ha undervisning under vinterhalvåret. En annan kanske kräver kvällsundervisning. En fjärde kanske tycker biologi är stötande. En femte kanske tycker det decimala talsystemet är djävulens påfund och kräver att få undervisning i matematik i det hexadecimala talsystemet. Den sjutti-elfte kanske tycker det är viktigare att jobba i pappas affär än att lära sig engelska. Medans den sjutti-tolfte tycker att klasser med fler än 10 elever kränker förfädernas traditioner.


    Själv ska jag uppfostra mina barn så att de inte får ha hemkunskap då det är slöseri med tid. Och de ska inte få ha socialister till lärare. Och de ska inte få delta i de samhällsorienterade ämnena för jag vill inte att den svenska skolan ska hjärntvätta dem till socialister.

    Om någon undrar så är det pga mina värderingar och min egen religion.

    mvh/c

    SvaraRadera
  16. Men du C kan väl förstå att man som förälder inte äger sina barn! Eller var du ironisk? Det är inte lätt att veta!

    SvaraRadera
  17. C,
    nej, jag kan inte se varför det skulle bli så mycket dyrare.
    Skicka tjejer från två klasser till simhallen ena dagen och killarna den andra dagen.
    Jag hade själv idrott på högstadiet med bara tjejer, från två klasser (80-talet, inte en invandrare i klassen). Vet inte om jag har men från det. Tyckte det var skönt att slippa killarna ett tag. Hatade idrott dessutom, men det är en annan historia...

    SvaraRadera
  18. Monica,

    vet du hyr mycket pengar som läggs på vattenidrott och sexualundervisning idag?

    medtanke på att du föreslår något som skulle få kostnaderna att fördubblas så borde du ju veta?
    dubbla lektioner innebär dubbla kostnader så vida man inte kan uppnå stordriftsfördelar, vilket jag har svårt att se att man skulle kunna.

    /c

    SvaraRadera
  19. Grrrreenline 2,

    det är mitt ansvar att ge mina barn de bästa möjliga möjligheter här i livet. Det är inte statens uppgift. Staten har heller inte förmågan. Staten tillhandahåller lärare som på sin höjd kan betraktas som medelmåttor - kolla bara på lärarnas egna gymnasiebetyg och kvaliteten på lärarnas högskoleutbildningarna.

    /c

    SvaraRadera
  20. Varför ifrågasätts den vanliga skolan så sällan? Att predika religion är inte att vara neutral. Att predika ateism (avsaknad av gudstro) är inte heller neutralt. Alltså kan det nog kvitta, vilken sorts indoktrinering vi bjuder barnen. Huvudsaken är väl, att de blir ordentliga, skaffar sig jobb, betalar skatt och röstar på (s). Eller hur?

    SvaraRadera
  21. C,jo det är samhällets (eller om du så vill statens) uppgift att garantera barn en utbildning som deras föräldrar förvägrar dem. Det må hända att det finns dåliga lärare, vad värre är att det finns dåliga föräldrar. Föräldrarna har förstås det primära ansvaret för sina barn, men man kan inte av föräldrar kräva att de skall ge sina barn den utbildning de behöver.

    Anonym: Skolan predikar inte ateism. Skolan har även religionshistoria. Dessutom är det ju inte så att även kristna, muslimer och judar mycket väl kan acceptera evolutionen. Huvudsaken är inte at barn bli duktiga och betalar skatt (och röstar på s). Huvudsaken är att de kan finna sig tillrätta i livet, ges inte bara rätt utan också möjligheter (för att citera Birger) att få utvecklas och utbilda sig.

    SvaraRadera
  22. C,
    Jag vet inte om jag kan räkna, men hur kan det bli dubbla kostnader om man istället för att skicka två klasser med killar och tjejer blandat, eller en tjejgrupp och en killgrupp bildade av samma klasser??...

    Kanske någon borde svara som har erfarenhet. I Rinkeby lär man ha hittat en lösning, enligt Birger.

    SvaraRadera
  23. Ja visst, Grrrreeline 2, evolutionen kan ju ses som gudomlig, som en skapelseakt, fast på ett annorlunda sätt än Bibelns.
    Alltså KAN religiöst folk ta till sig även naturvetenskapen.

    SvaraRadera
  24. Monica,

    jag syftar inte på badbiljetter. komunen äger vanligtvis simhallarna så det är bara omfördelning av resurser om skolan betalar för biljetterna.

    jag syftar på läraren eller lärargruppens lön. varje timma en lärare arbetar kostar pengar. om en lärare ska gå till simhallen med sina elever två gånger iställer för en så blir kostnaden det dubbla.

    allting har ju en alternativkostnad. om läraren inte hade haft lättkränkta barn och bara behövt gå till simhallen en gång så hade han kunnat göra något annat. tex rätt prov.

    det är tidsödande att förklara sådana här fundamentala ekonomiska teorier i text. kolla upp opportunity cost på wikipedia.

    /c

    SvaraRadera
  25. Monica,

    ok, jag erkänner, jag läst ditt inlägg för snabbt.

    Tja... det går ju att göra så. Dock känns det väldigt fel att svenska pojkar och flickor inte ska få bada tillsammans bara för att muslimerna inte gillar sådant. Jag tycker det är att anpassa samhället för mycket. Det är inte de stora världsreligionerna religionerna som ska styra samhället.

    Jag har en egen religion, men jag får aldrig specialförmåner eller bestämma hur andra ska leva sitt bara för det. Jag kan inte se att religioner som har över en viss mängd anhängare skulle vara mer värda en min religion eller någon annan religion och att samhället ska anpassa sig efter dem mer än andra religioner.

    /c

    SvaraRadera
  26. C,
    jag håller faktiskt med om det där om svenska pojkar som inte får bada med svenska flickor...
    Men åandrasidan kan de ju simma och sporta ihop hur mycket de vill på fritiden.

    Alternativet var ju att muslimska flickor inte får ha idrott eller får simma alls på skoltid.
    Dilemmat är tydligt. Om de inte gör det på skoltid, så gör de det inte alls. För på fritiden lär vi inte se dem i simhallen eller i sporthallen.
    Jag bott i muslimska länder och jag vet att vad vi kallar ett hälsosamt liv, där vi rör på oss mycket, nästan inte existerar där.
    Och det gäller även män, men naturligtvis i ännu större utsträckning kvinnor. Det är ett stort hälsoproblem och vällevnadssjukdomar slår hårdare i många muslimska länder, när medelinkomsten går upp.

    Så det faktum att 27% av flickor med invandrarbakgrund inte sportar på skoltid visar med andra ord att de antagligen inte rör på sig på fritiden heller. Allvarligt ur hälsosynpunkt!

    Strävan efter anpassning till det svenska samhället "ta seden dit man kommer" är faktiskt idealet för mig, men baksidan, som det fungerar nu, är en stor grupp flickor som inte rör på sig alls.

    Givetvis är det inget man löser i en handvändning, men om man väljer att dela klasserna, så behöver det inte kosta mer. Det var väl egentligen det jag ville säga.
    Men någon ideal lösning är det inte.

    SvaraRadera
  27. Monica,

    ok du vinner.

    hellre sepererar jag alla svenska pojkar och flickor från varandra hela skolgången än att mina skattepengar (freaking 50% av lönen före moms!!!!) ska gå till lata muslimer som får gratis svensk sjukvård pga sina välfärdssjukdomar för att de inte har vett att ta hand om sig.

    /c

    SvaraRadera
  28. "Ta seden dit man kommer..." Oj då!
    Det lät som ett Sd-yttrande.

    SvaraRadera
  29. "Ta seden dit man kommer..." Oj då!
    Det lät som ett Sd-yttrande.

    SvaraRadera
  30. C,
    Hmm.
    Nu var det här inte riktigt någon tävlan...
    ;)

    Räkna in mig i de där lata... ja, inte muslimer, för det är jag inte. Men hatade gympa gjorde jag och inte rör jag gärna på mig nu heller.
    Så om jag eller någon som mig får välfärdsjukdomar i framtiden, så är jag rädd att skattepengarna går till det också...

    Men, men...

    "Det måste vara tydligt att alla elever, även invandrarflickor, har rätt att lära sig att simma, delta i idrottslektioner och tillgodogöra sig sex- och samlevnadsundevisningen." säger Björklund och co.

    Jag undrar bara; om TVÅNG införs, HUR tvingar man muslimska tjejer att simma samtidigt som killarna??

    SvaraRadera
  31. Anonym,
    Sd-yttrande??
    Har ingen aning om vad Sd använder för ord i sina yttranden.
    Lägg märke till citattecknen.

    I hela Mellanöstern får man ta seden dit man kommer.
    Kalla mig gärna islamofob också, det här hänt förut.

    Och hur gör vi för att bevara ett tolerant och demokratiskt samhälle, när resultatet faktiskt blir ojämlikhet. I detta fall för invandrartjejer.
    Sagt dagen innan internationella kvinnodagen, så då fick jag med det också...

    Nu har tjatat för mycket på Birgers blogg, ska hålla tyst ett tag. Kanske ses vi någon gång framåt...

    SvaraRadera
  32. Monica,

    Hur ska man tvinga flickorna undrar du. Ja förmodligen kommer de inte simma. Åtminstånde inte om vi befinner oss i en storstad. I svenska storstäder får man räkna med att det är andra skolklasser samt civila grupper av barn och föräldrar som är där och badar samtidigt.

    Såvida de inte har tänkt hyra hela badhuset så kommer det vara massa pojkar i vattnet ändå så då hjälper det inte trots vilka innovativa gå-och-bada-på-muslimskt-vis-grupper man lyckats klura ut samt samla ihop.

    /c

    SvaraRadera
  33. Jo du Birger. Ryggmärgen är nog den jag litar på. Det som sker är bara populism från (fp) för att vinna det som blivit över till höger om (m). Vad jag tänker om skolan och som står i läroplanen är att den skall vara individanpassad. Men det låter väl gulligt att "de där andra" inte deltar i den fina svenska "utbildningen". Barn & ungdommar är inte kommunen eller statens egendom heller du Birger (punkt). De har rätt till sin egen utbildning. Kanske skulle debatten istället titta på varför ungar överhuvudtaget kommer ur skolan utan grundläggande kunskap. Tror du att det beror på att några flickor inte deltar i simundervisning och gymnastik..hallå någon hemma!

    SvaraRadera
  34. Björn Wadström

    du tycker debatten ska handla om att få viktig kunskap. det har ju fp tjatat om i 3-4 år nu.

    fast jag tror inte det spelar någon roll vad fp säger. vänstern har bestämt sig för att fp alltid är populister och att det alltid kommer förbli så.

    populistargumentet tar jag inte ens på allvar längre. s är minst lika mycket populister med sin bidrag-für-alle-jobba-om-du-vill-aproach.

    /c

    SvaraRadera
  35. Förlåt om jag få reagera med ryggmärgen och säga att rubriken på detta inlägget lågvattenmärke för dig Birger. I sak verkar vi dock ha samma åsikt, dvs lagen som den är idag räcker bra och snarare handlar det om att stödja det individuella arbetet ute på skolorna när det gäller att hantera den här typen av konflikter. Som i nio fall av tio bygger på rena missförstånd.

    Genom att som kommentera Fp utspelet utan att först ta reda på fakta gör att du sänker dig till samma nivå som Björklund som nu två gånger i rad har gått ut med utspel för vilka han inte ens har brytt sig om att kolla hur verkligheten faktiskt ser ut.

    När det gäller Sfi hänvisade Björklund till statistisk från skolverket. Den fanns dock inte där utan hos SCB och där vissade det sig att det rörde sig om ungefär 3000 elever som gick mer än 3 år på Sfi utan att nå målen 20% av dem hade då aldrig gått ett år i skolan innan de kom till Sverige.

    När det gäller utspelet om untag från undervisningen hänvisade Björklund återigen till statistik som inte finns.

    Ett värre stolpskott än vår nuvarande skolminister får man allt ta och leta efter.

    SvaraRadera
  36. Klart staten inte ska tvinga elever att gå vissa ämnen. Det vore oliberalt.

    Däremot är det inte förvånande att en del miljöpartister ställer på samma sida som semisocialistiska Folkpartiet.

    SvaraRadera
  37. För Amishfolket och andra minoriteter är deras skolformer "de normala" skolorna. Vi måste komma ihåg, att begreppet "normal" är relativt, dvs det har utgått från den makt som fastställt normen, alltså majoriteten. I vår tid är det alltså naturvetenskapen som har initiativet. Den är vår gud för tillfället. Ajabaja den, som ifrågasätter den vetenskapen!

    Samma sak med begreppet "extremism". Även där är det majoriteten som självutnämnd har fastställt vad som ska ses som ytterlighet. Sålunda brukar veganer skällas för att vara extrema. Men veganerna (för vilka veg.mat är det normala) kan, med precis samma rätt, betrakta slaktmatens vänner som extrema.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.