måndag 3 december 2007

Under har skett

Kristdemokraterna har upptäckt klimatfrågan. På DN-debatt kryper man till korset. Erkänner att ökad skatt på bensin är nödvändigt. Det är fantastiskt. Man har blivit upplyst. Som om en exorcist varit framme och drivit ut det onda.

Men det tog tunga 5061 tecken i debattinlägget innan Göran Hägglund krystade fram, de numera bevingade kd-orden, "höjningar av skatten på bensin och diesel krävs". Orden "grön skatteväxling" kan han däremot inte ta i sin mun än så länge. Men det kommer, det också.

Världen är emellertid inte rättvis för den syndare som vaknar upp sent. För samtidigt som Göran Hägglund i sin artikel skriver att "produktionskapaciteten" för alternativa drivmedel ökar ständigt" så kommer Kungliga Vetenskapsakademin med sin senaste rapport. Där står skrivet att "en global efterfrågedriven framväxt av biobränslen kan leda till ytterligare homogenisering av ekosystem och landskap med omfattande sidoeffekter även på sötvatten, kust och hav."

Man skulle kunna tro att Göran skulle reagera lite extra vid det där ordet "homogenisering" för det kan ju inte vara något han uppskattar.

Men tänk att det skall vara så svårt för det parti som säger sig stå på kristen grund att inte orka med att säga: det krävs en ny livsstil, vi måste värdera livet efter andra måttstockar än masskonsumtion. Det parti som borde ha lättast att säga detta förmår inte. Det kanske krävs att Göran kommer ut som utshoppad...

Bilden föreställer Max von Sydow i Exorcisten, huset i bakgrunden är således inte kristdemokraternas kansli.

11 kommentarer:

  1. Synd att inte miljöpartiet vågat driva denna fråga hårdare - höjd bensinskatt. Det har funnits ett motstånd från partiledningen, eftersom det skulle innebära "förlorade" röster i norrboten.

    Robin

    SvaraRadera
  2. Robins kommentar är orättvis. Är det något parti som vågat stå för höjd drivmedelsskatt så är det ju faktiskt de gröna.

    SvaraRadera
  3. nja, bensinskattehöjningar har väldigt lite med miljö att göra, handlar mest om att dra in mer pengar...

    Om man vill förbättra miljön lokalt, skulle det vara enkelt att i de större städerna ställa upp krav på renare fordon för taxi, buss, budbilar, arbetsfordon osv... dvs alla de fordon som arbetar i stan och som alltid byts ut var 3 år ca...

    Enligt DN, minns inte numret, så ligger hela höjningen av miljöskadliga utsläpp på den komersiella trafiken, privattrafiken minskar redan medan den tunga trafiken ökar...

    Vill man ha bättre miljö och inte bara mer skattepengar så är det utbyggd järnväg och tuffare krav på den tunga trafiken samt kanske färre transporter som måste till.

    /s

    SvaraRadera
  4. Sjukt inlägg av signaturen s. Skatter är det effektivaste sättet att sabbt göra att människor a) köper energisnålare bilar, b) efterfrågar andra bränslen och annan teknik och c) frivilligt lär sig köra grönare genom att växla etc på ett smaratare sätt.

    Birgers blogginlägg är väldigt roligt! Dina bildval är ofta genialiska och helheten av text, bilder och layout gör din blogg till den jag uppskattar mest av alla, trots olika politiska uppfattningar i många frågor!

    SvaraRadera
  5. Så besviken på kd! enligt Ekot så hävdade dom att sänkt bensinpris var ett löfte i valrörelsen för att sno röster! Och att det var viktigare än att säga det man egentligen tyckte, nämligen att höja bensinskatten. Och kd talar om etik!!!! Så dåligt!!! Skäms!!!

    SvaraRadera
  6. Det finns ett mycket starkt irrationellt motstånd mot höjda drivmedelsskatter, även om vartenda öre går till lägre skatter på arbete.

    Det krävs sammanhållning över hela linjen för att driva igenom rimliga reformer av det här slaget. Att Kd släpper sitt helt igenom populistsiska motstånd är en stor framgång.

    SvaraRadera
  7. Hur det än är med Hägglunds egentliga miljöengagemang så är han värd en eloge för att han vågar erkänna den missbedömning partiet gjorde i valrörelsen.

    Anders Wijkmans engagemang är däremot ställt utom allt tvivel. Wijkman är utan tvekan svergies framgångsrikaste miljöpartist; radikala visioner och pragmatisk handling är i min mening det bästa receptet för att åstadkomma förändring.

    Angående priset på drivmedel så bör det höjas till minst det dubbla på medellång sikt. Som bilägare betalar man många olika slags avgifter för att äga och köra bil: skatter, försäkringsavifter, värdeminskning och drivmedelspris (inkl skatter). Ofta citeras totalkostnader på uppemot 30kr/mil. Det vore enkelt att omfördela denna summa så att en större andel tas ut på den rörliga delen (drivmedel) och en mindre del tas ut på de fasta delarna. Staten får in ungefär samma mängd pengar, men incitamenten för bilköpare blir helt annorlunda.

    Effekten skulle bli att det blev ekonomiskt vansinnigt att åka omkring i en volvo V70 och ekonomiskt förnuftigt att äga en WW Lupo. Eller att ta bussen.

    SvaraRadera
  8. Hörde just Wijkman i Rapport och han påstod att paritet ändrar uppfattning på grund av "de nya rapporter som kommit". Detta är ju rent struntprat. Mycket litet nytt har framkommit det senaste året.
    Hägglund sa att man nu tar ett "omtag" som är bättre än sina gamla tag.
    Kd är ett skämt, ett parti som gav "etiska garantier" för sina vallöften, som nu erkänner att man körde sänkta bensinskatter för att dra väljare i valet. Vad är detta för någonting?? ALDRIG någonsin att jag lägger min röst på det partiet.SKÄMS!
    Len L

    SvaraRadera
  9. Robin! Nog har väl mp försökt driva frågan om bensinskatt, det måtte du väl märkt! Däremot var det tragiskt när vänstern faktiskt motverkade detta - det är deras krav att man skulle höja bilskatten istället för bensinskatten. Så korkat!

    Simon! Jag delar helt Kents argumentation, vill också lägga till att det är viktigt att vi alla mentalt får klart för oss att fossiler kommer att bli allt dyrare, vilket skapar nya normer för vårt sätt att investera i allt.

    Markus! Nej, sannerligen är det inte värt en eloge att man i valrörelsen, av taktiska skäl, "missbedömde" klimathotet. Kd:s agerande är förskräckligt och djupt oetiskt, värre än nästan allt jag upplevt inom den partipolitiska världen, värre än att mp lovade att aldrig sätta sig i regeringsförhandlingar med kd, men sedan någon vecka efter detta absoluta löfte sätta sig med just kd. Så fräckt att till och med jag baxnade.

    SvaraRadera
  10. Wijkman borde få mer kred, som Markus skrev är han mer miljöpartist än många miljöpartister. Säkerligen har han att göra med omsvängningen.

    SvaraRadera
  11. Pär Holmgren driver klimatfrågan med kraft och han kopplar ihop frågan med bensinprishöjning. Miljöpartiet driver inte frågan med "kraft" - de är rädda att förlora röster i norrbotten - ett språkrör bor där.

    Robin

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.