tisdag 4 december 2007

Om Gud, evolutionen och intelligent design...

Vi är några stycken som sitter och pratar vid brasan. Det blev ett långt samtal om livet och varför det är som det är. Frågan om intelligent design, skapelse och evolution kom upp. Jag tog upp följande lilla redogörelse för hur det kan gå till i naturen.

Det finns en litet djur som heter leverflundra. Det är en liten mask, en parasit, som finns på norra halvklotet.

Den lille fortplantar sig i magen hos idisslare, t ex får eller kor. När den kommit dit så söker den sig till levern och lägger sina ägg. Äggen förs med gallan till tarmarna – och kommer ut tillsammans med spillningen. Om nu en snäcka äter upp de här äggen som hamnat i gräset, så utvecklas äggen till larver. Men bara då. 

De här små, små larverna utsöndras med snäckans slem. Nu gäller det att en myra hittar det här slemmet – och äter upp det. I myran tar sig larven igenom tarmväggen och kapslas in nära myrans midja. Så gör alla larver i varje myra. Alla utom tre! 

Dessa tre beter sig annorlunda. De tar sig in i ett nervcentrum i myrans huvud och manipulerar myrans beteende. 

På dagarna arbetar myrorna med att samla mat och barr till stacken. När kvällen kommer så går de hem till sitt bo. Alla utom den som har fått den lilla larven i huvudet… Den lilla larven har programmerat om myrans hjärna… Så den myran klättrar istället upp på ett grässtrå, låser fast sina käkar i toppen på strået och försjunker i dvala. 

Överlever den natten så sätter den igång och arbetar tillsammans med de andra myrorna nästa dag. Och så klättrar den upp på sitt strå igen, låser fast sina käkar och försjunker i dvala. Nu kommer ett betande djur, ett får eller en ko, och tuggar i sig grässtrået. Myran dör. Men den lilla larven lever vidare… Den tar sig genom tarmväggarna, och letar sig fram till levern. Där lägger den sina ägg. 

Äggen förs med gallan till tarmarna – och kommer ut tillsammans med spillningen, där en snäcka äter upp dem. I snäckan utvecklas äggen till larver, som utsöndras med snäckans slem. 

En myra får tag på slemmet, äter upp det. Blir galen och sätter sig på ett grässtrå… 

Är detta exempel på intelligent design, så hade Gud en förunderlig humor. Monty Python hade inte kunnat designa det bättre. Eller är det exempel på miljoner års makalösa utveckling inom evolutionens bisarra, fantastiska ram?

 Kommer du hit från blogginlägget lördagen den 24 januari 2015 så kan du klicka här så kommer du tillbaka...

9 kommentarer:

  1. Om Gud har sådana lator att han älskar att färdas i en rosa Cadallic, kan han lika gärna var fiffig nog att skapa humor utöver det vanliga. Varför skall inte livet också vara lustigt, det är ju jävligt tillräckligt? Mycket kan sägas om Gud, men enögd är han inte, den skojaren.

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt om den där leverflundran! Ska inlemma detta i den lilla berättarskatt jag samlar på mig!
    Om det sedan är evoluton eller inte kan man ju strunta i.

    SvaraRadera
  3. Håller med Masse. Vem bryr sig om hur det gått till. Det är lika häftigt i vilket fall.

    SvaraRadera
  4. Gud har aldrig bett att få bli kallad intelligent designer. Hans tankar är högre än människans (och tur är väl det) och vi kommer aldrig kunna fånga in honom i våra små teorier om hur saker och ting hänger ihop. Om man vänder på alltihop och kallar universum för en slump så är allt som händer och sker styrt av lagen om orsak och verkan, så även tankebanor i Birger Schlaugs hjärna. Dessa slumpartade tankar uppskattar jag dock storligen! Tack för din blogg!

    SvaraRadera
  5. Birger en bok väl värd att läsa som vänder upp och ner på mycket är:

    The Biology of Belief
    av Bruce H. Lipton

    Jag tackar även för din blogg!

    : )

    SvaraRadera
  6. Jisses, vilken liten varelse, helt fashinerande!

    SvaraRadera
  7. Din blogg är så mysig, jag blir alldeles glad av att läsa den varje förmiddag! Ja hela du Birger är så mysig.....jag såg dig på TV när jag hade halsfluss.....du satt i nyhetssoffan på morgonen och sa massa kloka och bra saker.....och plötsligt var inte haldfluss så jobbigt längre.
    En del männiksor bara har en karisma som man blir helt glad och lugn av, en sådan är du!
    :)

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Hörde dig på P1 idag – och i veckan, dom är ju glada i att "återutsända" som dom kallar det – jag kunde inte fatta hur mina tankar fått en röst och tagit sig in i radion! Det här inlägget var pricken över iet, vi kanske rent utav är samma person... Jag är ganska nöjd med min egen hjärna, så att vi är lika måste betraktas som en oerhörd komplimang.

    Jag vill rekommendera en tv-serie som finns att köpa som dvd-box (köpa säger jag: den ensamma anti-piraten), den heter The Pivate Life of Plants. Det är en BBC-produktion med David Attenbourgh som handlar om växters liv och samspel med andra livsformer. Fullt av historier i samma anda som ditt exempel.

    Min enda förklaring till sånna här grejer är tidens gång. Jag anser att vi människor har ett väldigt felaktigt sett att se på tid, vi har inte förutsättningarna som krävs för att tänka i årmiljonsperspektiv. Skapelsen ser jag som många led av små små förändringar, skapat av många mer eller mindre smarta små individer. Jag skulle gärna tro på en Gud, har bara inte lyckats övertyga mig själv än...

    Tack för att du finns!

    SvaraRadera
  9. Kreationisterna vill inte gärna höra talas om sådant. Deras tes att gud skapat allt och att gud är god funkar inte riktigt när det gäller malariamyggan, ebolavirus etc. Då får man blunda men det är de i alla fall bra på!

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.