torsdag 10 maj 2007

Tro inte att du är svensk, lille vän.

Jag har tagit en tur med kajaken i gryningen. Kommer hem lagom till frukost. Ensam frukost idag. Kollar nyheterna på nätet och hamnar på Federleys blogg - där låter han Goggelsannonser dra in en slant. Just nu var det Sverigedemokraterna som gjorde reklam. Grattis Federley! Så blir det när man säljer ut sin integritet för att få en slant att dra en överbetald champange på Stureplan. Killen kallar sig grön liberal. Kan ingen skydda varumärket "grön"?

Läser igenom Sverigedemokraternas förslag till nytt invandrarprogram, som skall antas i slutet av nästa vecka på deras riksårsmöte. Undrar om jag platsar i Sverige.

Jag räknas som invandrare nämligen. I mitt sista val till riksdagen blev jag den invandrarkandidat som fick flest personröster. Ja, i själva verket den enda som räknas som invandrare som kom in med hjälp av personröster. Det visste du inte, eller hur? Jag pratar ju flytande svenska och är ganska blond.

I Sverigedemokraternas program kan man läsa om anhöriginvandring:

Den härboende personen skall påta sig försörjningsansvar för den anhörige under en femårsperiod och skall dessutom betala en engångssumma, uppgående till ett prisbasbelopp, som ett bidrag till statens utgifter för den anhöriges svenskundervisning och övriga anpassningskostnader.

Den härboende personen skall inte ha mottagit socialbidrag under minst ett år innan ansökningen sker.

Den härboende personen skall kunna erbjuda en bostad av rimlig storlek.

Paret samlade anknytning till Sverige skall vara större än till något annat land. Detta gäller dock inte om den härboende personen är svensk medborgare eller har varit boende i landet i minst 25 år.
Bägge parter skall underteckna en anpassningsförklaring där man förbinder sig att delta i det svenska samhällslivet efter bästa förmåga och att följa svenska lagar och regler.

Jag kan konstatera att min familj inte platsat om Sd fått bestämma.

Var så säker: det kommer att finnas etablerade partier som inför valet suger åt sig en del av detta. Minns hur mycket av Ny demokratis flyktingpolitik som riksdagen gjorde till sin... Ny Demokrati föreslog bland annat att man skulle ta fingeravtryck på asylsökande, att man skulle skärpa regler för anknytningsinvandring, stoppa ekonomiska flyktingar, införa visumtvång, främja återutvandring samt att man ska lägga mer resurser på att hjälpa flyktingar i närområdet. Dessa idéer blev verklighet.

Det är en tröst för en före detta grön politiker att veta att det parti som är mest vaccinerat mot främlingsfientlighet är De gröna, som enligt Sören Holmbergs och Co:s undersökningar (sid 273 ff) varit det minst xenofobiska och mest kosmopolitiska partiet. Trots sin EU-negativa hållning. Eller om det är just därför. Ni vet det där med att världen är större än EU.

Nu ska jag passa på att avslöja en hemlighet: under de partiledaröverläggningar vi hade på den tid jag var språkrör så var vänsterpartiet synnerligen ointresserat av biståndsfrågan. Hur det är nu vet jag inte, men då var det en våldsam skillnad på partiledarens retorik utåt och hennes engagemang inåt.

På skoj gick jag in på Federleys blogg igen. Det enda av ideologisk karaktär var en ny reklamsnutt för en sverigedemokratisk blogg.

15 kommentarer:

  1. Birger! Du är bloggaren i mitt liv!

    SvaraRadera
  2. Låt mig gissa.
    Tysk bakgrund?
    För du är väl inte holländare??

    SvaraRadera
  3. Så ditt argument mot Sd är att du själv inte hade fått komma in? Det är ju inte ett argument öht. Argument ska vara principiella och tala om vilka regler man bör ha.

    Jag vet att du kan bättre än så här.

    SvaraRadera
  4. En ganska dålig kommentar, Grue. Citeten från deras invandrarprogram talar för sig själva, det är ju argument nog.

    SvaraRadera
  5. Federley uppmärksammade SD:s annonser i september. Uppenbarligen gav de honom huvudbry, men han beslutade sig till slut för att inte spärra dem, vilket är genomförbart.

    SvaraRadera
  6. Monica - nej, Holland kommer inte förfäderna från. Min far kom från Tyskland, gränsen till Frankrike.

    Jesper - jasså, minsann, Federley slåss för yttrandefriheten. Jag vet inte riktigt om betald reklam i första hand har med yttrandfrihet att göra. Det är väl knappast ett uttryck för yttrandefrihet att Volvo gör reklam på Djurgårdens fotbollströjor... Det handlar väl lite grand om egen integritet om man släpper in vilken reklam som helst på sin blogg. Jag tycker det är några snäpp värre att låta sd figurera på en politikers sida än att samma politiker tagit en brajja vid något tillfälle.

    SvaraRadera
  7. Jag har sparrat dem tre ganger men tydligen ar de tillbaka och da far man sparra om. Tyvarr funkar inte det fran Armenien/

    SvaraRadera
  8. Nu har Federey tagig sig en brajja, förstår inte ett dyft av vad han surrar om.

    SvaraRadera
  9. Så du har spärrat annonser från ett politiskt parti du inte gillar, starkt jobbat Federley, en liberal skall ju kunna tycka annorlunda än sin meningsmotståndare men ändå vara beredd att dö för rättan att han får framföra sina åsiker, men tydligen gäller inte detta rätten att annonsera. Jag är inte liberal.
    Schlaug, du skriver,
    "Jag kan konstatera att min familj inte platsat om Sd fått bestämma."
    Nä, precis, om du könstympat din dotter eller hotat henne till livet om hon valt en etnisk svensk fästman så platsar du inte i Sverige enligt mig, det är vad jag tycker och vad jag kommer att tycka i all framtid och det är min demokratiska rättighet att tycka så.

    SvaraRadera
  10. Robsten..."rätten att annonsera".

    Ja du är för skojig du...

    SvaraRadera
  11. Robsten! Jodå, du får tycka vad du vill. Men det du skrev hade ju inte ens minsta lilla relevans till det som sd skriver i sitt förslag till invandrarprogram. Vad kom dina förfäder ifrån? Och kanske (?) än värre för dig: vet du om att molekylerna i den luft du andas tidigare andats av svarta, gula och röda? Och att atomerna du är uppbyggd av tidigare befunnit sig i araber, judar och till och med i min släkt. Och att det vatten du dricker tidigare har druckits av allt från giraffer på Afrikas slätter till Jesus och sådana där som du inte gillar. Visst är det fantastiskt hur liten jorden är...

    SvaraRadera
  12. " Vad kom dina förfäder ifrån? Och kanske (?) än värre för dig: vet du om att molekylerna i den luft du andas tidigare andats av svarta, gula och röda? Och att atomerna du är uppbyggd av tidigare befunnit sig i araber, judar och till och med i min släkt. Och att det vatten du dricker tidigare har druckits av allt från giraffer på Afrikas slätter till Jesus och sådana där som du inte gillar."

    Men snälla vad är det för vidriga anklagelser du kommer med. Gå i på robstens blogg och se vad det är för typ. Han är en mycket seriös skribent som du anklagar för att vara nån slags vettlös rasist. Skäms på dig!

    Etablissemanget måste öppna ögonen och förstå att Sd-väljarna inte är galna nazister utan vanliga Svenssons. Påhopp av det här slaget är inte bara patetiska utan och nedriga och mänskoföraktande.

    SvaraRadera
  13. Så vad har du för fördomar Schlaug? Jag vet att jag får i mig luftmolekyler från både svarta och gula, jag arbetar tillsammans med både svarta och gula, jag har bekanta som jag diskuterar t.ex. flyktingpolitik med som är både svarta och gula, big surprise! Ännu större surprise, ibland håller en del av dem med mig i dessa frågor, de har ju heller inte samma tryck på sig att vara politisk korrekt, deras hudfärg skyddar dem mot de värsta nazistanklagelserna.
    SD vill försöka komma tillrätta med ett missbruk som faktiskt förekommer, skenäktenskap och tvångsäktenskap. Menar du A) Att de inte förekommer B) Att de förekommer men att d ansvariga politikerna inte skall försöka göra något åt problemet?
    Jag arbetade en tid ihop med en afrikan själv som skulle erhålla 50.000 för att ingå äktenskap med en kvinna från Afrika, han t.o.m. skröt om det. Jag sade att jag tycker det är fördjävligt, jag gillar det inte. Dessutom förklarade jag för honom att den unga kvinnan förmodligen kommer att leva ett meningsfullare liv där hon är, risken (ingen kan ju veta säkert, inte jag heller) är stor att hon alltid kommer att leva i utanförskap i detta land. Dessutom strider det mot svensk lagstiftning (vilket du förmodligen skiter högaktiningsfullt i).
    Vi blev osams och det slutade med att han inte ens hälsade på mig. Jag ställer inte upp på detta, jag anser dessutom att det är politikernas förbannade ansvar att åtgärda de problem vi har, typ dessa, det verkar jag vara ganska ensam om på denna blog och dess publik, då vet vi var vi har varandra.
    OBS berättelsen är INTE påhittad.
    Tack för dina ord "Grue".

    SvaraRadera
  14. OK, Robsten, jag svarade dig sist på ett sätt som var onödigt. Sorry. jag delar inte din uppfattning, och anser att Sd är ett uselt parti med grumliga åsikter som fiskar röster i sunkna vatten, men jag anser, vilket du säkert vet, att man ska debattera med dem och göra det på ett schysst sätt. Trots att vi har diamentralt olika uppfattningar så uppskattar jag att du håller koll på min blogg. Så till ditt inlägg: självfallet skall lag följas.
    Birger

    SvaraRadera
  15. OK. Då är det glömt, vi gör alla våra övertramp, även jag som någon påpekade på min blogg. have a nice weekend.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.