fredag 1 maj 2009

Utdrag ur mitt Första majtal

Kära åhörare!

Problemet är inte att Anders Borg driver borgerlig ekonomisk politik.

Problemet är att oppositionen driver samma sorts politik. Det är inte någon artskillnad mellan Alliansen och den rödgröna oppositionen. Det är gradskillnad.

Världsbilden är densamma. Problembeskrivningen densamma. Visionerna är snarlika. Ordvalen identiska.

De två blocken färdas åt smma håll på samma motorväg, i höger och vänster fil. I detta ligger problemet!

Blockpolitiken tär på varje tanke som går utanför det för tillfället politiskt korrekta.

Problembeskrivningarna blir inskränkta, och rent av infantila. Grundproblemen är inte de som vi får beskrivna i vare sig riksdagen eller annan offentlig debatt.

• Grundproblemet är inte att tillväxten sviktar – grundproblemet är att politiska och ekonomiska beslutsfattare inbillar sig att det är möjligt med ständigt ökande ekonomiska volymer. Jag skulle vilja höra ett grönt språkrör uttala detta!

• Grundproblemet är inte att vi skulle bli fattiga därför att vi “bara” är lika rika som 2007 – grundproblemet är att man byggt upp system och idévärld på falska premisser. Jag skulle vilja höra ett grönt språkrör uttala detta!

• Grundproblemet är inte sviktande aktivitet i samhället – grundproblemet är att man inbillar sig att ekonomin kan och bör fördubblas var artonde år (vilken den gör med 4 procent tillväxt). Jag skulle vilja höra ett grönt språkrör uttala detta!

• Grundproblemet är inte att vi i den redan rika delen av världen konsumerar för lite – grundproblemet är att vi konsumerar över våra ekonomiska och ekologiska resurser. Jag skulle vilja höra ett grönt språkrör uttala detta!

• Grundproblemet är inte att vi har en ökande arbetslöshet – grundproblemet är att man envisas med att uppfatta 40 timmars arbetsvecka som en naturlag trots att vi ständigt rationaliserar, effektiviserar och automatiserar. Jag skulle vilja höra ett grönt språkrör uttala detta!

• Grundproblemet är inte att vi genom ökad arbetslöshet minskar skatteinkomsterna – grundproblemet är att det är arbetstiden, och inte produktionen som helhet, som finansierar välfärden. Jag skulle vilja höra ett grönt språkrör uttala detta!

• Grundproblemet är inte att vi får mer fri tid i tid genom minskad mängd formellt arbete – grundproblemet är vi blivit så mentalt handikappade att vi inte vet vad vi skall göra med den fria tiden. Jag skulle vilja höra ett grönt språkrör uttala detta!

• Grundproblemet är inte vikande siffror i oranga kuvertet – grundproblemet är att vi känner tillit till siffror på konton! Jag skulle vilja höra ett grönt språkrör uttala detta!

• Grundproblemet är inte att det finns för lite järnväg och för små vägar - grundproblemet är att vi utgår från att antalet transporter skall öka, att mängden gods skall öka, att avståndet från bostad till arbete skall öka, att lokaliseringen av företagen skall styra människor istället för tvärtom. Jag skulle vilja höra ett grönt språkrör uttala detta! För visst är det väl så att ekonomin skall vara människors tjänare, inte dess herre...

• Grundproblemet är inte att världens redan konsumtionsstinna inte konsumerar lika mycket som i går – grundproblemet är att det finns de som tror att världens rikaste måste bli rikare för att det ska droppa ner till de fattiga. Jag skulle vilja höra ett grönt språkrör uttala detta!

• Grundproblemet är inte att vi tappat styrfart – grundproblemet är att vi styr åt fel håll. Jag skulle vilja höra ett grönt språkrör uttala detta!

• Grundproblemet är att vi fastnat i en konservativ tro på tillväxtsamhället, och inte förstår att nästa steg i samhällets evolution är... utvecklingssamhället! Jag skulle vilja höra ett grönt språkrör uttala detta! Och gå till angrepp mot de krafter till höger och vänster som hävdar att livskvalitet är tillbakagång...

Tillväxtsamhället är en fas, en på många sätt god fas, på vägen i den samhällsevolution som pågår. Problemet är att så starka, så många, så infantila maktcentra envisas med att hålla fast vid tron att tillväxt- och konsumtionssamhället är något för evigt givet. Ingenting kan vara mer fel. De har fastnat i tillväxtmani och konsumtionsfundamentalism.

Problemet uppstår när man inte förstår att det materiellt mogna samhället har en fantastisk möjlighet att växla över till det socialt och kulturellt goda samhället. På det sätt som i stort sett alla gamla tänkare – oavsett ideologisk hemvist – var överens om. När vi nått det materiellt mogna samhället skulle det bli andra saker som skulle växa: fri tid, kultur och icke-materiell värden som närvaro, omsorg och sociala nätverk IRL…Det är detta som är utveckling! Det är detta som är steg framåt! Det är detta som är det gröna alternativet till de två blockens visioner!

Tänk vad skönt det skulle vara att väcka upp John Stuart Mill, Karl Marx och, varför inte, Staffan Burenstam Linder - den gamla moderaten som skrev om tillväxtmani i sin bok Den rastlösa välfärdsmänniskan 1968. Och sedan be dem berätta lite om sina visioner för dagens politiker.

Ja, väck upp de tyska grönas Petra Kelly också. Dagens svenska miljöpartister skulle behöva höra ett och annat. Jag vet att de har det i ryggmärgen, att de innerst inne förstår, men de är så rädda att bli betraktade som orealistiska och naiva av dem som verkligen är just orealistiska och naiva.

Talet fortsatte här medan publiken verkligen spann och sträckte på sig i solen!

Som avslutning sade jag: "Ta gärna för er av maten, den står i skålarna i köket. Det är det vanliga torrfodret, men denna gång också med några färska abborrar från viken. Kära Nelson, Surre och Mr Lois, nu är ni fria att ägna er åt era kattliv igen. Tack för att ni lyssnade!"

Jag bjuder på läsarnas elaka kommentarer om att det bara är katter som lyssnar på mig nuförtiden...:-) Men å andra sidan har ju just du läst ända hit...! Trevlig helg!

43 kommentarer:

  1. TACK Birger! För att jag fick läsa det bästa första majtal någonsin. Här finns hoppet!

    För att anknyta till i går. Jag hoppas på Maria Wetterstrand som statsminister OCH att något språkrör tar dina ord i munnen.

    För att ännu en gång återknyta till gårdagen: finns det någon mer begåvad lyssnarskara än katter?

    Jag hälsar den nya, lugnare, skönare tiden med mer kultur och samvaro med en Edith Södergran-dikt:

    Av hela vår soliga värld
    önskar jag blott en trädgårdssoffa
    där en katt solar sig...
    Där skulle jag sitta
    med ett brev i barmen,
    ett enda litet brev,
    så ser min dröm ut...

    Glad första maj!

    SvaraRadera
  2. Det är inget problem i att man nu färdas åt samma håll. Det visar bara att man nu, äntligen och efter många decenniers strid, nått en samsyn gällande det goda samhället och de välståndsskapande krafterna. I förhållande härtill står BS isolerad.

    SvaraRadera
  3. Det var det bästa jag läst! Vi måste tänka om1
    Moderat tills denna morgon

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt! Skulle du kunna tänka dig att lägga ut din predikan på söndag oxå...

    SvaraRadera
  5. Hälsning från brottsplatsenfre maj 01, 10:07:00 fm

    Tack för ett inspirerande första maj-tal med idel sanningar. Jag ska göra vad jag kan för att väcka upp Petra Kelly! Det är mycket frustrerande att se vilken vändning Die Grünen tagit sedan hon mördades.

    Anso i Bonn

    SvaraRadera
  6. Tackar för det talet, kommer nog gå inn här många gånger under helgen och fundera på det innehållet, trevlig helg och måtte katterna spinna i solen :)

    SvaraRadera
  7. Du hade i allafall katter att tala till. Jag har suttit här talat till en vägg:-)

    Innehållet i talet var till stora delar likt ditt tal. Inte så väl strukturerat, men ändå.

    SvaraRadera
  8. Det var som katten... Vilket bra tal!!!

    Burke, Mill, Marx, Burenstam-Linder, Schlaug. Tack för alla strån till stacken!

    I kväll vet vi, om något MP-rör hållit 1 majtal, och isåfall vågat citera ur BS-anförandet.

    Gröna tankar

    SvaraRadera
  9. Bra, riktigt bra! En katta-log över gröna ideologielementa, som tål att reflekteras både en och två gånger.

    P.Gr.

    SvaraRadera
  10. Tack för ett kraftfullt och hoppingivande tal!
    Det inger hopp, denna soliga första maj dag.

    SvaraRadera
  11. Birger Schlaug - du är en revolutionär i dagens till synes konservativa tillvaro! Du står för hoppet och för en finare värld! Fortsätt kämpa!

    SvaraRadera
  12. Smakfullt med en bild på öldrickande på första maj? Usch.

    SvaraRadera
  13. Nej, inte är det öl i glaset.

    I varje fall inte starkare än lättöl.

    Det påminner dock mer om flädersaft.


    Blåbandist

    SvaraRadera
  14. Ingenjör, 81 årfre maj 01, 04:34:00 em

    Schlaug återkommer ständigt till ”det materiellt mogna samhället”. Men när är ett samhälle ”materiellt moget”? Svar: aldrig. Genom hela historien har det funnits människor som, i likhet med Birger Schlaug, predikat materialismens förbannelse. Likväl har, som väl är, ingen lyssnat. Den materiella utvecklingen går inte att stoppa och bör inte heller stoppas. Genom den uppnår vi ett på alla sätt ständigt bättre samhälle, ja även det icke-materiella välståndet, den s.k. välfärden, mår bättre av en sådan utveckling. Vad jag saknar på denna blogg är en historisk diskussion, eftersom så många tycks sakna de historiska insikterna och kunskaperna om hur samhället såg ut för bara 100 år sedan. Och i dag står vi inför nya utmaningar; det gör vi förresten ständigt eftersom utmaningar är oupplösligt förbundna med människans tillvaro. Följaktligen kan vi aldrig luta oss tillbaka och låta lättjan och liknöjdheten ta överhanden. Vi måste ständigt vidare mot nya djärva mål – detta är människans inneboende drivkraft och meningen med livet. Det är också mycket mer spännande att ha denna livsbejakande livsfilosofi!

    SvaraRadera
  15. Schlaug är rebell i dess bästa mening! Skitbra! Så skall det låta!!

    SvaraRadera
  16. Problemet är att "inga" människor, tillsammans skapar ett globalt medvetande. Ett sådant skulle ha förståele för att vi lever under nuvarande villkor, men också att vi kan skapa nya gemenskaper. Mose, Jesus, Marx, Einstein, hur olika de än må ha varit, hade ändå en förhoppning om att vi skulle kunna samla oss och ta ansvar för vår framtid. ... så och på Jorden, är ni döva? Homeros, Itaka, är ni döva? Ekologi, läran om vårt hem på Jorden, Är ni döva, är Vi döva, Är vi döda???

    SvaraRadera
  17. Var och en av oss är barn av sin tid. De ideal, som man hade förr, fastnade hos den tidens ungdom och bärs fram av dem även långt upp i åren.

    Den gamla tron, att vi kan göra vad vi vill med Moder Jord, överger man inte, trots att tecknen i naturen visar, att vi gått för långt. Då tar man hellre till alla möjliga bortförklaringar.

    Men nya generationer kommer, och de tycker något annat.

    SvaraRadera
  18. Det finns folk som gillar, att moderater och sossar är överens om färdriktningen. När de två jättarna drar åt samma håll, applåderar vissa. Gleichschaltung (likriktning) kallades detta i Tredje Riket.

    SvaraRadera
  19. Färdriktningen är fastlagd. Den har visat sig hålla och ger de många människorna lycka och välfärd. Invändningarna har visat sig inte hålla. Så är det.

    SvaraRadera
  20. Inga, pensionärlör maj 02, 08:18:00 fm

    @ ingenjör 81 år. De som lockas av en grön ideologi är oftast väldigt historiskt bevandrade. De är nog mycket väl medvetna om, inte bara hur samhället såg ut för 100 år sedan - därav insikten av att vi nu är redo att ta ytterligare ett steg - utan också hur själva diskussionen såg ut och varför de som företrädde andra vägar tystades och förpassades till det "deomkratins svarta hål" som innebär att fritänkare och oliktänkare obönhörligen raderas ur vårt kollektiva minne så att nästa generationer aldrig får höra talas om dem - utan måste uppfinna hjulet på nytt.

    Det är En av många anledningar till att samhället skenar. Några andra är penningens makt, att vi aldrig ifrågasatt patriarkatet på allvar, skolornas läroplan och betygssystem, samt mediekoncentrationen i landet med enfrågeagenda (melodifestival/VLW-drev/influensa). Därtill kommer ett förödande "grupptryck" som gör att alltför många inte vågar följa sin magkänsla utan anpassar sig efter ett system som i slutändan (på toppen) oftast styrs av psykopater. Tack Ruben Östlund för "de ofrivilliga" som sätter fingret på denna mänskliga rädsla. Se den ni som missat denna pärla. Film i rättan tid i tillväxtsamhället!

    Det är väl ingen som sagt att vi inte kommer att omge oss av materia även i fortsättningen, men det är en väldig skillnad på att låta människan vara underordnad materiell konsumtion och teknikutveckling - och att teknik och konsumtion anpassas efter människan och det ekologiska system vi är en del av.

    Ingenjör 81, du är välkommen att följa med mig till landets arkiv vilken dag som helst - jag sitter på landsarkiv så gott som dagligen med släktforskning - så kan du själv få upptäcka hur samhället såg ut för 100 år sedan och hur diskussionen tedde sig!

    SvaraRadera
  21. "Jag vet att de har det i ryggmärgen, att de innerst inne förstår, men de är så rädda att bli betraktade som orealistiska och naiva av dem som verkligen är just orealistiska och naiva."

    Det här var riktigt BRA, Birger! Vi vet det allihopa. Hoppas nu vi får höra det snart!

    SvaraRadera
  22. man kan tillägga till ingenjören där uppe att om vi INTE ställer om nu (vilket är sent nog) så spottar vi ju på allt som generationerna tidigare har byggt upp. Då raseras ju allt fullständigt. Samhället KAN ju inte fortsätta i denna riktning. Vem som helst kan ju räkna ut vad 4 % tillväxt om året leder till i praktiken. Dvs. det räcker inte till varken mänskligt eller något annat liv. Ta vara på det som tidigare generationer byggde upp i stället för att vara sturigt oresonliga och styr om i en varsammare riktning. De var inriktade på att bekämpa fattigdomen. Nu måste vi fokusera på fördelningen!

    SvaraRadera
  23. Det är inte arbetstiden som finansierar välfärden, utan just produktionen. Om jag tjänar 50 kr i timmen och min kompis 100, så krävs att jag arbetar 2 timmar för att samla lika mycket skatteintäkter som min vän på en timme. Detta för att min högavlönade vän är mer produktiv. När min vän är så produktiv att han är höginkomsttagare, så kommer han att beskattas hårdare per arbetstimme än jag.

    Om din invändning är att löneskillnaderna är oskäliga, så är det en annan diskussion. Men blanda inte ihop korten. Produktionen beskattas idag, inte arbetstiden.

    SvaraRadera
  24. Rasmus, tänker du inte fel? Det är ju fortfarande den del av produktionen som baseras på arbetstid som beskattas. Det är ju det Birger helt riktigt påpekar. Produktion vars främsta värde kommer från sådant som ligger utanför arbetstiden beskattas inte med sociala avgifter etc.

    SvaraRadera
  25. Anonym 09:00 skriver på samma sätt som jag själv gjorde för omkring 30 år sedan. Nu inser jag hur fel jag hade. En tillväxt på 4 % leder inte fel. Den kvalitativa utvecklingen glömmer han, liksom det faktum att tillväxten tar oändligt många vägar. Verkligheten är alltså en helt annan än den Anonym beskriver. Han har också gått miste om den utveckling och fördelning som skett de senaste 30 åren, den utvecklingen har varit alldeles sagolik!

    SvaraRadera
  26. Göran N kanske inte följt tillväxtdebatten, ett intressant inlägg gjorde Birger här: http://schlaug.blogspot.com/2009/04/tillvaxt-och-berusning.html

    SvaraRadera
  27. Hej Birger!!
    Det finns plats för ett nytt radikalt parti !!
    Hälsar: Mikael Gaunitz
    www.mikastankar.blogspot.com
    PS. Hälsa Lena! ( Jag har just nu en utställning med mina skulpturer. ) www.gallerij.se

    SvaraRadera
  28. Det är långt fler än katter som lyssnar på dig, Birger, och vi får bara hoppas att ett och annat frö slår rot någonstans och kanske till och med börjar spira här i vårsolen...

    SvaraRadera
  29. Tack för alla kommentar och synpunkter. Har inget att tillägga, HB har redan svarat!
    Mikael: Framfört!

    SvaraRadera
  30. Ingenjör, 81 årsön maj 03, 09:47:00 fm

    Hej, Inga Pensionär!

    Våra världsbilder skiljer sig åt, den saken är klar!

    Kul, dock, att även du sysslar med släktforskning! Det har jag gjort i flera decennier.

    Men…

    Korta kommentarer:

    ”andra vägar tystades” – Tja, handen på hjärtat, nog var det oftast så att de inte höll måttet. Extremister och fanatiker har funnits i alla tider. Ofta var det unga människor som senare kom på andra tankar…

    ”samhället skenar” – Tycker du! Det tycker inte jag! Jag tycker i stället att det mesta i dagens samhälle är helt underbart.

    ”penningens makt” – När jag var liten och fick egna pengar fick jag även frihet. Pengar betyder frihet.

    ”grupptryck” – Det var mycket, mycket värre förr i tiden!

    ”låta människan vara underordnad materiell konsumtion och teknikutveckling” – Så ser inte jag på det hela. Även här gäller i stället enorma frihetsvinster för den enskilde! I den mån vi underordnar oss gör vi det därför att vi så önskar. Själv underordnar jag mig gladeligen datorerna och hela IT-världen, exempelvis. Jag njuter och LEVER verkligen i denna världen.

    SvaraRadera
  31. Ingenjör 81 talar inte så tokigt på sätt och vis.

    Visserligen bortser han från förekomsten av styrande faktorer, dvs villkor, som gör att vi bringas leva våra liv i ekorrhjulet.

    Bringas, alltså. Inte tvingas. Det finns ju ett visst utrymme för personliga avvikelser i livs-stilen. Konstnärer och andra fria utövare bevisar väl detta.

    Nu förmår inte alla leva så, utan de flesta drivs in i ovanstående hjul. Även den s.k. frie bonden, bunden med tusen band, inte minst EUs.

    Det är nog dessa, som BS avser.

    SvaraRadera
  32. Ingenjör, 81 årsön maj 03, 06:58:00 em

    17:42 är ute på farliga vägar!

    Han hävdar att vi är styrda. Historien visar, att varje sådant påstående är begynnelsen till diktatur. Ty om vi är styrda, då måste ju ”någon” rätta till detta och det slutar alltid i diktatur. ”Någon” som vill få oss att tänka och handla ”rätt”…

    Allra minst i vår tid går det att tala om att befolkningen är styrd. Vi har i dag alla möjligheter i världen att bilda oss uppfattningar om allting och välja liv därefter. Lite skämtsamt kan man säga att vi lever under möjligheternas diktatur. Valfriheten är enorm jämfört med tidigare. Den som under dessa förhållanden talar om styrning vet inte vad han talar om, och vill säkert bara att vi ska tänka och handla som just han vill. En liten diktator, alltså.

    ”Det finns ju ett visst utrymme för personliga avvikelser i livsstilen”, skriver den anonyme. Om man skriver så, då är man bra okunnig om det mesta, anser jag.

    SvaraRadera
  33. Bra tal, synd att det inte var 30 000 som lyssnade!
    Hanna

    SvaraRadera
  34. Jo, jag förstår isåfall. Om jag bygger ett vindkraftverk så ska jag inte bara beskattas när jag reser det och bygger det, utan jag ska också beskattas än mer för den el som produceras av vindkraftverket under tiden det betalar av sig?

    SvaraRadera
  35. Bra skrivet, Birger!
    Bra att du påpekar dessa saker!
    Vi börjar ju först nu globalt närma oss tillväxtens gränser, trots att många varnat för dessa i över 30 år.
    "Ingenjör 81" borde ta och tänka på exponentialfunktionen och vad den har för implikationer. En dubbling av global BNP på 18 eller 36 år är troligen tyvärr inte längre fysiskt möjlig.

    SvaraRadera
  36. Göran M 02 maj resonerar på samma sätt som jag själv gjorde för 20 år sedan när jag trodde att det bara var en tidsfråga tills dess att vi skulle börja kolonisera andra världar.

    Men ingen tillväxt hittills har kunnat ske utan ökat uttag av mer naturresurser, speciellt energi. Vi kan drömma om tillväxt utan att vårt ekologiskt fotavtryck växer men absolut ingenting av det vi sett hittills tyder på att vi skulle kunna fixa en sådan radikal omställning.

    För att citera mig själv:

    "efter oljetoppen ("peak oil") kommer den globala ekonomin att krympa. Och eftersom oljetoppen är irreversibel är risken stor att den globala ekonomin därefter fortsätter att krympa tills dess att den når en hållbar nivå som bygger på icke-fossila energikällor (e.g. istället för tillväxt får vi frånväxt på några procent varje år under en lång tid framöver).

    Om vårt nuvarande ekonomiska system bygger på och kräver ekonomisk tillväxt för att må bra kan man då fråga sig hur väl vi kommer att hantera en sådan utveckling."

    http://efteroljan.blogspot.com/2009/04/hur-lange-haller-vart-ekonomiska-system.html

    SvaraRadera
  37. Ingen gör 81 år!

    "
    Allra minst i vår tid går det att tala om att befolkningen är styrd. Vi har i dag alla möjligheter i världen att bilda oss uppfattningar om allting och välja liv därefter. Lite skämtsamt kan man säga att vi lever under möjligheternas diktatur. Valfriheten är enorm jämfört med tidigare. Den som under dessa förhållanden talar om styrning vet inte vad han talar om, och vill säkert bara att vi ska tänka och handla som just han vill. En liten diktator, alltså"


    Hmm... & här oxo vad du skrev

    "”Det finns ju ett visst utrymme för personliga avvikelser i livsstilen”, skriver den anonyme. Om man skriver så, då är man bra okunnig om det mesta, anser jag"


    Ena stunden så har tydligen ALLA val möjligheter & i nästa sväng så så finns det inte utrymme för personliga avikelser i livsstilen.
    Snacka om att inte vara konsikvent.
    DET ÄR NOG DU SOM ÄR OKUNNIG!

    Tänk att det finns så många idioter där ute som tror att vi kan expandera i all oändlighet.

    SvaraRadera
  38. Rasmus! Har väntat länge på den retoriskt perfekta invändnringen, den kom ganska ofta när produktionsbeskattning debatterades tidigare. Men precis som man har en del ventiler och undantag när det gäller skatt på arbetstid (pigavdrag och rotavdrag t ex) är det väl ganska rimligt att, ur grönt perspektiv i alla fall, tänka sig undantag från huvudprincipen, eller hur?

    Ser du inga problem i att kultur, vård, omsorg och undervisning beskattas allt mer i relation till sådan produktion som inte innehåller så mycket tid?

    SvaraRadera
  39. Tack för ett givande tal Birger!

    Om/när de frågor som Piratpartiet driver inte länge behöver ett eget parti tror jag att många av de politiskt nyväckta kan intressera sig för de tankar du framför. (Jag skrev några rader om det den 28/4 på http://erik.urgott.se/, välkommen att titta in där, eller att komma hem hit över ett glas getmjölk ;-) )

    Inom "pirat-bloggvärlden" finns en växande medvetenhet om och avsmak gentemot korporativism. Birger, underblåser och befäster inte korporativism (och bakomliggande intressen) ofta konsumism?

    Likaså finns det hos "piraterna" ett motstånd mot att främst behandlas som "konsumenter" istället för medborgare (och medproducenter).

    Hälsar en
    "Civilingenjör 36" om man ska travestera andra signaturer :-)
    ...eller hellre...
    Doktorand på självvald 60% deltid som har friheten att spendera resten av tiden med barnen, hustrun, odlingen, internet, mjölkgetterna och hönsen...

    SvaraRadera
  40. "Grundproblemet är inte att vi skulle bli fattiga därför att vi “bara” är lika rika som 2007 – grundproblemet är att man byggt upp system och idévärld på falska premisser."

    Preach it pastor, preach it!
    :)

    SvaraRadera
  41. Underbart och välformulerat tal. Bra att påpeka att vi alla mått väldigt bra av en värld i tillväxt! Håller här med "Ingengör 81" det mesta i dagens samhälle är helt underbart, synd bara att det inte kan bestå.

    En fråga är varför en politiker någonsin skulle ta det faktum, att ekonomin troligtvis inte kan växa utan att samtidigt växa resursutnyttjandet, i sin mun? Det skulle ju innebära evig frånväxt från den tidpunkt då resursuttaget inte längre kan växa? Hur ser föresten en värld av ekonomisk frånväxt ut? Borde bli mindre resurser per person och tidsenhet vilket omöjliggör nuvarande ekonomiska system samtidigt som det blir tufft att få tag på mat för många... Kan en politiker verkligen föra ut ett sådant budskap?

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.