lördag 19 oktober 2024

Jag fällde ett träd, och det blev mörkt och kallt i byn. Och Muhammed Ali fick en ny rock.

 

Jag ska ut och fälla ett träd. Sådant sker emellanåt. Jag minns mitt första fällda träd. Hade lämnat Stockholm. Gröna vågen. Ut på landet. Året var 1973. Trädet föll stillsamt och stolt mot en elledning så att vår by blev strömlös.... 
 
Elvis hade just gjort sin Satellit-föreställning, som sändes över stora delar av planeten, så ingen i byn missade den i alla fall.

Elvis gillade förresten Muhammed Ali - som fråntagits alla sina titlar på grund av att han vägrat delta i USA:s krig i Vietnam - och lät sy upp en rock med baksidestexten Peoples Choice. Som en gåva till sin favorit.

Den som sydde - nu kommer överkursen - var samma kille som sydde Elvis scenkläder, Bill Belew. Designen skulle vara i samma stil som scenkläderna, med juveler och allt. Kostade en förmögenhet. Belew hade tre dygn på sig.

Några veckor senare använde Ali rocken första gången på väg upp i ringen inför sitt möte med Ken Norton. Ali vann.


Elvis, som spelat boxare i en film 1962, ägnade sig förresten privat åt karate och uppnådde svart bälte redan 1960.
 
Nu ska jag åter ut och fälla ett träd, men byn kan vara lugn, ingen elledning i närheten. 
 
Laddar med att spela låten Home is where your heart is - vilket nog är sant - från den där filmen där Elvis får stryk som boxare men vinner i kärlek. https://www.youtube.com/watch?v=a_B80AIQegE