måndag 19 augusti 2024

Sumpan och manglade lakan

Återsåg Sundbyberg - själva staden - under helgen. Sveriges minsta kommun vad gäller areal. Fin stad! Kanalen, "bergen", rälsen, trottoarer fyllda med uteserveringar. Måste vara ett bra kommunalråd som har hand som stadsmiljön. På Brunnsgatan bodde min moster. Morsan och jag åkte ut med lakan till henne för i källaren fanns inte bara tvättmaskiner utan även en tung stenmangel. Lakan skulle stenmanglas. Punkt. Och örngottens band skulle krusas. Sen blev det kaffe och mazarintårta. Brunnsgatan ligger kvar, lite på höjden. I vattentornet finns numera en... såklart: restaurang. Min moster var gift med en rektor, deras dotter spelade dragspel som jag inte fick röra. När eftermiddagen gick mot kväll åkte vi hem, med rena manglade lakan. Självfallet i linne. Sedan dess har jag aldrig varit med att mangla lakan, däremot anser jag att lakan banne mig ska strykas. Noga. Låter som om jag kommer från en annan tid... vilket ju är helt sant.

Idag inleds för övrigt Demokraternas konvent i USA, Kamala Harris ska väljas, men inte i ett öppet val där hon ställs mot andra, vilket nog måste ses som en svaghet. Hon har fortfarande inte ställt upp på en enda intervju. Medan Trump håller på som vanligt.