Bild från SVT. |
Med viss förvåning har en del av de som följer mig på sociala medier märkt att jag varit tystlåten när det gäller den så kallade reduktionsplikten - det vill säga att biobränslen ska blandas in i bensin och diesel för att på det sättet minska klimatpåverkan. Det där låter lite bättre än det är. Även biobränslen släpper ut koldioxidmolekyler och klimatet är ganska ointresserat huruvida koldioxidmolekylerna kommer från fossila bränslen eller biobränslen. Så kortsiktigt är det ingen större skillnad. Den stora skillnaden är långsiktigt, så tillvida att när vi använder olja etc så hämtar vi upp kolatomer, som legat lagrade i årmiljoner från jordskorpan. Vilket inte är fallet då vi använder biobränsle.
Nå. Nu har i alla fall Tidöpartierna beslutat att mot vad de sagt tidigare återinföra en del av den reduktionsplikt som de rödgröna införde och som hatades av inte minst SD och KD. Då blir bensin och diesel dyrare. Men det skall jämna ut sig med sänkt skatt på bensin och diesel. Tomas Ramberg skriver i DN:
"När regeringen går till val 2026 kommer den att ha sänkt bilisternas bränsleskatter med 17 miljarder. Det är en ”sifferexercis” som är större än vad regeringen satsade på välfärden i Sveriges kommuner och regioner i förra budgeten. Sverige lägger sig i EU-botten när det kommer till bränsleskatter där vi enligt finansdepartementet tävlar med Bulgarien om att göra det förmånligt att köra bil."
Men det är inte slut här. För regeringen och SD mifflar lite grand... som gör att incitamentet att välja elbil istället för fossilbil minskar än mer. Så här är det: regeringen tänker tillåta bensinbolag som säljer el till elbilar på sina stationer minska mängden inblandad biobränsle i bensin och diesel. Det innebär att om du som har elbil laddar den på en bensinmack så får bensinbolaget släppa ut mer koldioxid från bensin och diesel!
Tidöpartierna trixar och mifflar och byråkratiserar och det kallar klimatminister Romina Pourmokhtari för "en gyllene lösning". Ska man skratta eller gråta? Eller bara konstatera att hon är lika otillräcklig som klimatminister som hon är skicklig på att hantera ordmassor.