onsdag 20 december 2023

Storebror ser dig...

Att nätet håller koll på vad man gör är ju ingen hemlighet. Sålunda är det tradition att Spotify redovisar en lista över de låtar man mest lyssnat på under året. 

Snopen blev jag, för den listan, som säkert är helt korrekt, såg ut så här:

Förklaringen kan ligga i att Al Cohn är behaglig att ha som bakgrundsmusik vid middagar med ljus och trevlig dryck.

Grymlings? Trodde jag inte, men det är nog några helt obegripliga textrader - i vilket tillstånd hos textskaparen de tillkommit vill jag inte veta - som lockar förutom den fyndiga melodin och röstvariationerna. 

Att Blueberry Hill med Elvis skulle hamna på femte plats överraskar också, det är ju inte hans allra bästa låt, men läcker i sitt anslag, norpat från Fats Domino som sägs vara stolt och glad över att Elvis spelade in den. Han lär ha tjänat en slant på kuppen.

BLÅ LISTAN


Blå listan: Listan över vilka artister jag lyssnat mest på toppas av Presley, han har ju ett digert material att välja bland. Tvåa kom Pernilla Andersson. Gnerationsstyrt?

Förvånad över att Cohen kom lite längre ner, tycker hans dova stämma ljuder titt som tätt här hemma - men det sker nog mest via CD. Vinylen har detta år hamnat i coma, men ska nog återuppväckas.

Ny musik lyssnar jag ganska mycket på, det gäller ju att hålla sig uppdaterat och mycket är bra, men det flödar snabbt förbi... 

Klassisk musik? Mahlers 7:e symfoni (första stycket förstås).

Topp bland operamusik? Jo, det var duetten med Jussi Björling och Robert Merrill ur Pärlfiskarna. 

Bästa låten via You Tube är definitivt den jag länkar till nedan. Upptäckte den i år och hela upplägget är lysande, har fått tillstånd att använda den innan mina föreläsningar börjar, den täcker det mesta av det jag pratar om:

https://www.youtube.com/watch?si=bN5pIQ96mVpHbYsk&fbclid=IwAR0hLabnRkkIIuLHPEd8TEIgBhyYUFA78qRDPadW1Hc2zItQz8e5QiwLOrU&v=5DXHI2n8LY0&feature=youtu.be