tisdag 12 december 2023

Nobelsk återanvändning

Med kraftfull hosta - den dök upp på söndagsmorgonen lagom till kaffet - betittade jag delar av Nobelfesten. Och fick mig en ny definition av "återanvändning" till livs. 

Såväl drottning som kronprinsessa hade klänningar som de använt en gång förr, det kallades av modeexperten för återanvändning och som en insats för miljön. 

Så då vet ni, alla kvinnor, att om ni använder en klänning eller topp två gånger så är det en insats för miljön. De flesta använder i genomsnitt ett klädesplagg sju till åtta gånger, vilket med den nya Nobel-standarden måste betraktas som en extrem insats för miljön.

Kungen lär ha haft samma frack som vid några tidigare tillfällen, men fick inget miljöberöm för det. 

Den klänning Lena använde när vi var på Nobelfest syddes av hennes mor och har använts flera gånger - min frack hyrde jag, ty den ärvda var för kort i benen, hade en fundering på om vi skulle förlänga med ett tyg från några åtgångna blåbyxor eller jeans. Idén sjösattes aldrig. Minns inte varför. 

Idag gör jag en miljö- och klimatinsats genom att ha på mig jeans, skjorta och tröja som varit med ett tiotal år.

För övrigt tycker jag det är lysande att drottning och kronprinsessa återanvänder sin maffiga klänningar, trots att säkert en och annan av Östermalmssort rynkar på näsan och fnyser nåt om att det är en eftergift för den där Greta.