fredag 27 januari 2023

Nordegren och Epstein avslutas - minns skattehärvan...

Nordegren och Epstein i P1 har lagts ner efter tolv år. Vid några tillfällen inför valet 2010 var jag sidekick till Nordegren.

En bisarr situation uppstod efteråt, antingen försökte Sveriges Radio smita från moms eller också skulle de testa avdankade politikers kunskap i skattelagstiftning.

Det gick inget vidare. För SR.



Så här var det: Kontrakt blev skrivet, programmen sändes och faktura för min medverkan skickades. Men någon betalning kom inte.

Jag skickar påminnelse. Och får ett svar från Sveriges Radio:
"Hej! Tack för din medverkan i vår valtalkshow... Du ska få betalt för din medverkan, men jag måste be dig om en ny faktura. Vi tillämpar 6 procent moms, och på den du skickat har du angivit 25 procent. Skicka en ny faktura till mig!"

Meddelandet är minst sagt märkligt. Helt horribelt...

SR skriver att de tillämpar 6 procent moms och kräver att jag ska skicka en ny faktura. Uppdragsgivaren kräver att uppdragstagaren, som ensam är ansvarig inför skattemyndigheten för sin faktura, skall ändra momssatsen. Till fel nivå...

Eftersom jag suttit i riksdagens skatteutskott, och får korrekt betalt av andra uppdragsgivare, så blir jag konfunderad. Dom vill förstås testa mig... eller?

Jag svarar i ett mejl avsänt samma dag:
"Hej, eftersom jag är noga med skatter etc. och suttit i skatteutskottet så undrar jag bara på vilka skatterättsliga grunder ni tillämpar 6 procent i det här fallet… "

Sveriges Radions Ekoredaktion besvarar min fråga med följande mejl sent på eftermiddagen:
"Hej! Det är bra att vara noga... Vi tillämpar kulturmoms på dylika uppgifter. Det gäller för samtliga medverkande på faktura inom SR, programledare och sidekicks och är inte något skattemyndigheten har anmärkt på hittills vad jag erfar."

Nu blir jag ännu mer konfunderad.
Man skriver att man tillämpar ”kulturmoms”. Men någon sådan finns inte. Inom kulturområdet gäller flera olika momssatser. Och jag vet att jag har rätt, det finns domstolsbeslut om hur momsen ska vara i sådana här fall.

Så jag är helt säker: Ekot ville verkligen kolla hur dåligt insatta politiker är i det skattesystem som de varit med att utforma… Kul ide!

För en av Sveriges främsta politiska och ekonomiska nyhetsredaktioner kunde väl inte vara omedveten om vilka regler som gäller?

Jag skriver för säkerhets skulle till Skattemyndigheten och får bekräftat att jag har rätt. Jag mejlar då till den administrativt ansvariga för Nordegren i P1 på Ekoredaktionen...

Och sedan börjar en smått hysterisk mejlkonversation, med Skattemyndigheten indragen - och Sveriges Radios dåvarande chef Mats Svegfors lyckas göra bort sig efter att inledningsvis försökt göra sig lustig på min bekostnad i radio, omedveten att Skatteverkets expert också var med...

Hela historien finns HÄR.