söndag 26 juni 2022

Och nog skulle dom vilja slippa....

"Midsommartider. Och sedan kommer politikerveckan i Almedalen, vilket tvingar partiledare att låtsas att de inte vill något annat. Men det är min övertygelse att de skulle vilja ta paus från alltihopa, ta några reningsbad och samla kraft inför valspurten. 

Så kände i alla fall jag det, och jag vet att det var likadant med flera av mina dåtida kollegor i branschen…

Trots att Almedalsveckan nådde sin peak för några år sedan – jag tycker mig höra fler suckar än förväntningar från journalister som ska dit – är den för det interna partimobiliserandet en mycket viktig vecka. Partiledare och språkrör ska inte bara se fräscha ut i medierna utan ingjuta styrka i medlemmar.

Dessutom, vilket i år är mer utpräglat än vanligt: utåtriktat handlar det inte bara om att försöka vinna sympatier utan än mer att inte skrämma bort väljare. Flera partier har en svår balansgång att gå. På hal lina."

Så inleder jag helgens ledare i ETC.



Centern, som plötsligt närmar sig fyraprocentsspärren, har i alla fall råd att köpa sig en tjock lina att balansera på - partiet är ett av de rikaste i Europa efter att sålt alla sina dagsidningar. 

För Miljöpartiet är nog Magdalena Andersson, som ideligen berömmer partiets insatser, och Nooshi Dadgostar, som plötsligt går hand i hand med SD i kampen om sänkta skatter på fossiler, de bästa tillgångarna. Liksom tunga opinionsbildare som inte är medlemmar i partiet. LÄS HELA HÄR.