söndag 27 februari 2022

Två som drabbats


KVINNA: Vem är du?

SOLDAT: Vi har övningar här. Var snäll lämna. 

KVINNA: Vadå för övningar? Är du rysk? 

SOLDAT: Ja. 

KVINNA: Så vad i h- gör du här? 

SOLDAT: Just nu kommer vår diskussion inte leda någonstans.

KVINNA: Ni är ockupanter, ni är fascister! Vad i h- gör ni i vårt land med alla dess vapen? Ta de här fröna och lägg dem i era dina fickor så åtminstone solrosor (Ukrainas landsblomma) kan växa när ni alla ligger där nere

SOLDAT: Just nu kommer vår diskussion inte leda någonstans. Låt oss inte trappa upp den här situationen, snälla.

KVINNA: Vilken situation? Hörrni, lägg solrosfrön i era fickor, snälla. Ni kommer ligga här nere med frön. Ni kommer till mitt land. Förstår du? Ni är ockupanter, ni är fiende.

SOLDAT: Ja. 

KVINNA: Och från och med nu, förbannar jag dig. Hör du mig.

SOLDAT: Lyssna nu på mig....

KVINNA: Jag har lyssnat. 

SOLDAT: Trappa inte upp den här situationen. Snälla, gå den här vägen. 

KVINNA: Hur kan den trappas upp mer? Ni kom hit oinbjudna. Era svin.

(Översättning från den engelska översättningen i The Guardian).