tisdag 8 juni 2021

Rörig antologi, eller rörlig eller bara "antologi av tio f.d. språkrör i MP".

I en nyutkommen antologi skriver tio före detta språkrör om sin syn på politiken som bör komma efter coronapandemin. 

Själv skriver jag bland annat om vikten av självtillit istället för den sentida globaliserade kapitalismens dominans som leder till enfald, sårbarhet och icke-demokrati. Skriver också om hur marknadsperspektivet tillåtits tugga i sig medborgarperspektivet. Och om den bisarra idén om grön tillväxt. Glädjande nog hörde jag Gustav Fridolin, vid bokpresentationen, meddela att han nu också kommit till kritisk uppfattning i den frågan.

Mitt hjärta klappar extra hårt för Fiona Björlings kapitel. Det tar sats i en av mina absoluta favoritförfattare - Ngũgĩ wa Thiong'o. Boken avslutas med ett kapitel där partiets första kvinnliga språkrör, Ragnhild Pohanka, berättar.



Jag har tillgång till ett begränsat antal av denna antologi som du kan köpa tillsammans med min egen till rejält rabatterat pris (300 kr plus frakt - vilket blir 360 kr.)
 
Beställ via provoka@telia.com. 

Vill du bara köpa antologin finns den i nätbokhandeln för 209 kr.

Följande skriver i boken:
Fiona Björling, Gustav Fridolin, Eva Goës, Ralph Monö, Anders Nordin, Ragnhild Pohanka, Birger Schlaug, Eva Bovin samt redaktörerna Lotta Hedström och Per Gahrton.