söndag 7 mars 2021

Wisdom har fött

En av mina favoriter i världen - hon heter Wisdom och är världens äldsta albatross - har fått ännu en unge. Vid dryga 70 års ålder. 

Vi är jämngamla. Dock verkar hon piggare än jag är. Även en mycket gammal albatross kan nämligen majestätiskt glida fram över haven mer än 60 mil per dag. Så energieffektivt att människans flygteknik ter sig så primitiv som den faktiskt är.

Den nykläckta ungen väntas testa sina vingar om drygt tre månader. Innan dess sköts ungen ömsint av både mor och far som delar lika på föräldraskapet. Albatrosser ingår oftast livslånga äktenskap, men Wisdom har överlevt ett par av sina gemål.

Mer än var tionde fågelart på jorden är akut hotad eller sårbar - albatrossen är en av dessa. Skrev så här för några år sedan om just Wisdom:
 
Bild från Brutus Östlings bok Under asfalten vilar en strand.
"Varje år fastnar över 100 000 i dåligt anpassade fiskeredskap och drunknar, de
får i sig plast och annat skräp som människan vräkt i havet och hajar kniper ganska många ungar som gör sina första flygförsök. Men mest drabbas de av plasten, inte minst våra plastpåsar - symbolen för masskonsumtion och shoppinghysteri.

När jag sett en albatross har jag alltid fascinerats av hur en klumpig, rent av klantig, varelse på marken kan förvandlas till en mästare bara hon hamnar i sitt rätta sammanhang. Precis som ungar kan vara klumpiga och odrägliga i en skola som inte passar dem, för att sedan, om de får chansen i rätt sammanhang, blomstra och visa sig vara mästare. Om de ges chansen att utveckla sin kreativitet och fantasi.

Albatross. Den har tagit sig friheten när den lyfte. Fler borde göra det. Istället för att bli ett meningslöst offer i ett konsumtionssamhälle där stora delar av livet reduceras till ett platt kontokort av plast".
 
Apropå flygteknik:
Egentligen suktar jag bara efter att göra två ytterligare resor till i mitt liv. Den ena är till Cambell Island, drygt 60 mil söder om Nya Zeeland. Där skall jag känna att själen lyfter, där samlas nämligen hundratusentals individer av det kanske vackraste som finns på jorden: albatrossen. 

Om du läst ända till slutet och funderar på att köpa min nya bok så kan du genom att skriva koden WISDOM köpa signerade och dedicerad ex av nya upplagan till lägre pris (230 kr inkl frakt) än vad Bokus och Adlibris normalt tar. Beställ via provoka@telia.com.