onsdag 30 september 2020

Det här slås inte upp i medierna...

Sveriges Annonsörer har de senaste 15 åren låtit opinionsföretag ställa frågat om människors inställning till reklam. Årets undersökning, med drygt 2 000 svarande, "visar tydligt att de senaste årens nedåtgående trend håller i sig". Sex av tio (59%) har en ganska eller mycket negativ inställning till reklam, vilket innebär att förra årets rekordhöga siffra ligger kvar på samma nivå. Samtidigt har andelen som är ”mycket negativa” ökat från 18 till 21 procent. Endast en av tio (12%) svenskar är ganska eller mycket positiva till reklam. Resultatet visar också att så många som sju av tio (70%) gärna betalar extra för att få tillgång till reklamfria tjänster



Här kommer ett utdrag ur boken Vad ska vi ha samhället till?

Det satsas stora ekonomiska och administrativa resurser för att upprätthålla konsumtionsnormen. Bara i Sverige krävs det insatser på långt mer än 60 miljarder kronor årligen. Det sker genom livsstilspropaganda, i form av reklam, vars syfte är att vi alltid – och snart sagt överallt – skall känna sug efter nya saker. Vi ska aldrig ges möjlighet att vila i förnöjsamhet, vi skall lära oss att konsumtion är en av de mest centrala delarna i våra liv.

Livsstilspropagandan sveper in oss i en dimma av föreställningar. Om vad som är gott, vad som är naturligt, om vilka vi är. Att ta sig ur normens käftar är inte det lättaste. Vår frihet är begränsad av rejäla mentala trösklar. Visst kan vi kravla oss över. Men då blir vi lätt uppfattade som ”den andre”, lite konstiga, anomalier. Vi bedöms utifrån våra konsumtionsfärdigheter. Att konsumera är i konsumismens samhälle en investering i socialt medlemskap. 

Vi är inbakade i en konsumtionsburka som reducerar vårt sätt att se på världen och uppleva våra liv. Inifrån denna burka ser vi det som något fullständigt självklart och naturligt att arbeta mer, för att konsumera mer, för att vi skall kunna producera mer så att vi kan arbeta för att vi skall kunna konsumera mer i ett evigt snurrande ekonomistiskt hjul där vi reducerats till att vara kuggar. Detta är en förutsättning för att upprätthålla ekonomisk tillväxt. Men det kräver också att våra liv blir förminskade i relation till hur de skulle kunna vara. Vilket är dubbelt tragiskt eftersom vi lagt en god materiell grund som gör att vi hade kunde ha levt  helt andra liv med mer fri tid, mer social närvaro och mer kultur i en anda som faktiskt skulle kunna leda till fred med oss själva, fred med jorden och kanske till och med fred på Jorden.

Låter det naivt? I så fall bjuder jag på det. Och kanske, om du tycker att det låter naivt, kan du fundera en vända på om du anser att vi skall vara visionära realister, som är visionärer inom den tankebur där vi idag lever, eller realistiska visionärer som begriper att det enda realistiska idag – när såväl vår civilisation som vår värdighet hotas – är att vara visionär. 


Boken finns att låna på bibliotek eller att köpa i riktig bokhandel och i nätbokhandel (AdLibris och Bokus har lägst pris). Signerade ex - som pga fraktkostnad blir lite dyrare - kan beställas via schlaug.provoka@gmail.com. Slut med reklamen...😇