söndag 8 mars 2020

Sikta på hjärtat

Hade Georg Friedrich Händel verkligen avskurna testiklar i ett litet etui i fickan? Inte vet jag. Men jag har fått svårt att lyssna på Händels musik efter att ha läst Carl Mikael Edenborgs ”Mitt grymma öde – den ocensurerade version av Händels liv”. Det är där han målar bilden av testiklarna i det lilla etuiet.

På vilka grunder Edenborgs ocensurerade berättelse vilar förstår jag inte. Likt förbannat har ”den ocensurerade versionen” skapat bilder som satt sig och medfört att också de allra mest magnifika verken av Händel numera vandrar genom det där förbannade etuiet in till mina öron.

Det är på detta jag tänker när jag ser Ulf Kristerssons bildsatta kommentarer till den nya flyktingvågen. Inte så att Ulf Kristersson skulle gå omkring med ett etui med testiklar från ett barn om blivit beskuren i jakten på kastrater. Men hans bildsättning – sig själv med armarna i kors och bestämd uppsyn iförd jägarens kläder toppad med grön jägarkeps – till orden ”Stärk gränsen!” får mig att hamna i liknande obehagskänsla som om han marknadsfört sig med avskurna testiklar i fickan.

Vi som bor på vischan vet vad det är för en keps han bär. Märket är Chevalier, en keps som marknadsförs till jägare som vill jaga med stil och tradition. Märket har funnits sedan jag föddes och burits av eliter som jagat rådjur, älg, björn och varg. Kristensson jagar människor på flykt. Det är den signal han ger. Varje gång jag hör och ser honom kommer jag att se den bilden framför mig. Reinfeldts ”öppna ditt hjärta” har blivit Kristerssons sikta på hjärtat.

Det är så osmakligt som det kan bli. Samma dag Kristersson lanserade sig med jägarkepsen sköts en människa ihjäl som ville ta sig in i Grekland.

I Edenborgs ocensurerade version av Händels liv berättas också att den stora kompositörens mor sexuellt förlustat sig med sin lille gosse. Hon bildsattes som pedofil. Det är på detta jag tänker när jag ser bildsättningen som Tobias Billström – ledare för Moderaternas riksdagsgrupp – gör av sig själv på Twitter där han i form av tecknad gigantisk gränsvakt med moderatblå slips kontrollerar bilar som i myrstorlek försöker komma in i landet mellan hans ben. Det är en bild som sätter sig och smakar illa.

Det finns ett drag av nyfascistisk – eller för den delen gammal östtysk – bildsättning i Moderaternas marknadsföring av sig själva som de som minsann professionellt står där Sverigedemokrater i all sin amatörism och föraktlighet stått länge. Vilket påminner mig om... LÄS FORTSÄTTNINGEN HÄR.