måndag 16 mars 2020

Handskakning - den nya dödskyssen...

Kommer ni ihåg debatten om hur man skall hälsa i Sverige? Det var ett jäkla liv. I Sverige tar vi varann i hand när vi hälsar, meddelade statsministern. Jag tyckte det var fånigt, som om han aldrig satt sin fot i en gruva, en skitig verkstad eller en ladugård. Där har man vett att laga efter läge när man hälsar.


Själv hade jag som politiker aldrig problem med hur jag skulle hälsa. Som "makthavare" lät jag alltid den jag mötte välja sätt. Så jag har hälsat med allehanda varianter. Trevligast har varit att ögon möts med handen över hjärtat. Obehagligast har varit kindpussandet - därför är jag glad över att aldrig mött Gert Wingårdh som i SVT;s husdrömmar tränger sig på för att pussa på alla och envar. Jag håller med Alice i det här fallet...



Minns ni förresten då en kvinnlig programledare i programmet Halal-tv blev utskälld av nationalekonom Hamilton för att hon istället för att skaka hand med honom lade handen över hjärtat. Hamilton hävdade då att sådana som hon borde bo i en jordhåla. Året var 2008. På något sätt försvann Hamilton från spalterna efter det. Synd på ett sätt eftersom han onekligen tillförde ett och annat i den ekonomiska debatten.




Hur som helst: Nu ska vi inte ta varandra i hand.Coronatider gör att dödskyssen numera handlar om dödshandskakning. Såna här rubriker får en annan innebörd idag...
 






I SD-landet Skåne blir det svårt att minska Coronasmittan: 


Gillar inte experten sport eller vill han bli ledig?



Se upp för den mamman!