Jag är utshoppad. Totalt utshoppad. Jag drabbades redan för bortåt 20
år sedan av en del smärre symptom. Men lyckades trots detta leva ett
ganska normalt liv. Men det tog slut. Jag började känna utanförskapets
kalla vinddrag varhelst jag gick…
Vi har blivit alltfler som
drabbats och de senaste rönen visar att vi drabbats av det så kallade
Utshoppningssyndromet. Detta består av: känslomässig utmattning inför
köpbudskap, okänslighet inför modenycker och låg prestationsförmåga när
det gäller konsumtion.
Det absoluta förfallet infaller då man
inte ens känner trängande behov att inhandla nya glasögonbågar, senaste
smartfånen eller ens ett nytt kök. Då har man nått det totala
konsumtionssammanbrottet.
Vi som drabbats av
konsumtionssammanbrott har ofta råkat ut för en rad kognitiva
begränsningar som upplevs som starkt hämmande. Vi klagar på störningar i
minnesfunktionen – har svårt att lägga reklam på minnet, än svårare att
ta del av det sinnliga i reklambudskapen. Det hela börjar med att man
tvångsmässigt zappar bort från tv-reklam, klottrar ”Reklam – Nej tack”
på sin brevlåda och ber telefonförsäljaren dra åt helvete.
Man
känner dessutom otacksamhet när man får fina gåvor inlagda i den
adresserade reklamen – fina gåvor i form av en liten blyertspenna, en
liten pappershatt eller en serpentin att förgylla festliga tillfällen
med.
Smittorisken uppmärksammas intensivt av både stat och
näringsliv. Stora insatser görs för att förhindra en epidemi. Staten
vill med alla medel stoppa utanförskapet och återföra oss vilsna själar
till sunda livsmönster. Näringslivet sponsrar med en informationskampanj
(så kallad reklam) som detta år beräknas gå på drygt 50 miljarder
kronor för att vi skall bli friska och återfå vår konsumtionshälsa. Man
upplever det som en rimlig insats för att få tillbaka oss stackars
satar som inte förstår lyckan i att tillbringa semestrar och annan fri
tid i de konsumtionstempel man byggt för vår frälsnings skull.
Forskare menar att långvariga och upprepade besvikelser över att den
”nyinköpta saken” inte gav någon långvarig lycka kan resultera i
utshoppning. Men också att mer personliga brister – i form av inre
trygghet, djupare värderingar och tillfredsställelse med det man har –
kan bidra till att sjukdomen bryter ut. För en del är den yttre
situationen så pass hotfull och orubblig att ingen förändring känns
möjlig trots övermänskliga ansträngningar att lägga onödiga Saker i
shoppingvagnen.
Många drabbade upplever en ökad känslighet i
olika sinnen och upplever att konsumtion av allehanda ting är skadligt
för miljön. Allvarligast är det när man i sitt inre får vrångbilder av
att konsumtion har samband med klimatförändringar. Som om man inte
begrep att det räckte med att dricka ekologiskt kaffe för att rädda
världen. Personligen sitter jag matt och oengagerad utanför köptemplen,
mer intresserad av att mata duvorna än att gå in och låta mig frälsas av
den nya tidens prästerskap.
Jag erkänner fullt ut att jag
missbrukar min tid, att jag känner mig köptom inombords och inte orkar
ge mer i konsumtionsarbetet. Att jag är en otacksam medborgare som inte
förstår att samhället värnar om min själ. Att lyckan finns i det varma,
goda ekonomiska hjul som bara kan snurra om vi konsumerar mera.
Jag har inte ens förstånd nog att pillra i mig ett överdåd av läkemedel
för att må bra, trots att detta skulle medföra god avkastning för
läkemedelsföretagen, och därmed god avkastning på våra pensionsfonder.
Jag känner mig som ett asocialt element. Och det värsta är att jag mår så förbannat bra. Förlåt mig.
PS! Vi är tydligen många som känner oss utshoppade visar det sig när jag la ut texten på FB - se kommentarer etc här där du också har möjlighet att utgjuta dig över utshoppning... :-)