fredag 10 maj 2019
Apropå gårdagens EU-dag....
Med viss förvåning lyssnade jag på Isabella Lövins berättelse om EU:s historia. Berättelsen, som framfördes på MP-kongressen, liknar Liberalernas och EU:s egen variant. Den skiljer sig radikalt från hur vi gröna berättade HELA historien förr.
Här berättar jag den andra delen av historien - den som inte hade med fredsfrågan att göra, utan med själva idén där demokrati sågs som "fragmentering av marknaden". Den delen måste man vara medveten om för att förstå farorna och kunna motverka dem - för att på det sättet göra det bästa möjliga för människor inom unionen.
Det europeiska projektet, som det ser ut, är jag lite skeptisk till. Rent av orolig, trots att jag ser fördelar också. Européerna är alltför bra på att slå ihjäl varandra och andra för att jag ska lita på Unionen.
Jag är kritiskt till att man inom Unionen bygger upp system och strukturer som så lätt kan övertas i det ondas tjänst. Jag kan citera Elin Wägner också i detta fall:
"Det är inte bara så att kupper och erövringar underlättas när trådarna är samlade i en hand, och med ett grepp kan flyttas över i en annan. Det är också så, att människan bli så van att lyda, och så förfärad inför utsikten att komma utanför organisationsnätet att hon utan protest bemannar även krigsmaskineriet..."
Jag tycker definitivt inte om Europa, Europa über alles. Inför folkomröstningen om EU läste jag ur en liten skrift: ”Det är klart att vi tillhör Europa, det har vi alltid gjort.... Vi har samma kulturarv, samma demokratiska grundvärderingar som resten av Europa. En sådan enkel sak som att vi alla har bröd - inte ris eller couscous - som basföda, förenar oss. Eller att vi så gott som alla har samma Gud. Vi är helt enkelt rätt lika.”
Nej, det är inte något citat från någon nydemokrat eller sverigedemokrat. Det är citat från TCO:s utbildningsmaterial inför folkomröstningen. Det kallades folkupplysning och fick statsbidrag men kunde lika gärna vara hämtat från en annan tid med bruna förtecken.
Min oro beror på en utflykt till en gammal vind där jag fick tillfälle att botanisera bland skrifter från en annan tid.
Regnet slår mot taket, när jag sätter mig bland kartongerna och bläddrar i alla gamla papper. Jag läser igenom gamla tal från den tiden då nationalismen var tydligt brun och skabbig. Fredrik Böök var inte värst, men tillräckligt skrämmande.
Jag läser tal som rikskansler Adolf Hitler och riksutrikesminister Rippentrop höll för det tyska folket. Jag läser det tal Hitler höll den 11 december 1941 inför den tyska riksdagen. Det går kalla kårar utefter tyggraden; argumenten känns igen, även om graderna skiljer. Hitler talar om Det europeiska familjen, Det Nya Europa, Vår gemensamma kultur, Vårt bröd. ”Ty liksom grekerna en gång i tiden gentemot perserna icke försvarade Grekland, och romarna gentemot kartagerna icke Rom, romare och greker gentemot hunnerna icke Västeuropa, tyska kejsare gentemot mongolerna icke Tyskland, och de spanska hjältarna mot Afrika icke försvarade Spanien, utan alla försvarade Europa, så kämpar icke heller Tyskland idag för sig självt utan för Europa.”
Jag letar och finner mer som luktar stöveltramp och förnedring.Jag hör rösten när jag läser ur ett Europatal Hitler höll den 8 november 1941:”Folkkamrater! Denna kamp är verkligen inte en kamp bara för Tyskland, utan för hela Europa, en strid om dess vara eller icke vara. Vi har ett mål och det omfattar denna kontinent och jag hyser den övertygelsen att denna kontinent inte skall vara den andra i världen, utan att den skall vara den första. Vi får inte hysa något tvivel därom, att Europas öde för de närmaste 1000 åren avgöres just i denna tid.”
Jag läser återigen TCO:s studiematerial. Bröd, ris och couscous. Och funderar på det där som Elin Wägner skrev redan på 40-talet... Det är detta som gör mig bekymrad. Naiva politiker bygger med goda avsikter något som kan tas över av de med helt andra värderingar. Sånt sker inte, kanske du säger. Jo, sådant händer, svarar jag. Historien förskräcker.
Det finns en offentlig historiebeskrivning som talar om det stora fredsprojektet. Men den andra delen av historien är värd att känna till för att förstå. Och kunna mota det onda. Jag är övertygad om att följande kompletterande historiebeskrivning är viktig:
Det är en kylig morgon i den lilla holländska staden Oosterbreck. Året är 1954. Några svarta bilar saktar in utanför hotell de Bilderberg. Män i strikta kläder stiger ur och tar några snabba steg i in hotellets vestibul. De passerande stadsborna känner inte igen någon av männen. Vare sig journalister eller fotografer syns till. En av männen som tar några snabba steg in i hotellet är Joseph Retinger. Han har blivit en av västerlandets grå eminenser och har goda kontakter med såväl politiker och kungahus som företrädare för de större företagen. Han vill nu skapa en elitklubb, ett brödraskap, med ett fåtal utvalda personer. Det är här Romfördraget växte fram och tre år senare blev grunden till det som idag är EU.
Strukturen i Europa tilltalade inte de transnationella bolagen, speciellt inte de som hade sin huvudsakliga marknad i vår världsdel. Delmarknaderna var små. Självständiga stater i Västeuropa valde att gå egna vägar, formulera egna mål, försvara sig med valutaregleringar och ställde dessutom olika krav på olika varor utifrån egna värderingar. Självständiga och demokratiskt fattade beslut ledde till något man kallade ”fragmentering”, som försvårade de multinationella bolagens möjligheter att utnyttja stordriftens, massproduktionens och fria kapitalflödens fördelar. En stor gemensam marknad med så få särkrav som möjligt och så stor frihet för kapital som möjligt var drömmen.
De officiella makthavarna uppfattades som oförmögna att klara av de krav som omgivningen, de transnationella intressena, ställde på dem. De drogs ju såväl med val och opinioner. Demokratiskt tillsatta ministrar kunde ställas till svars för sina beslut, något som naturligtvis försvårade möjligheterna att föra en långsiktig stabil politisk linje. Fragmenteringen skulle fortsätta om ingenting hände. Kanske sneglade man med viss avundsjuka på vissa delar av öststaternas form av s.k. demokrati. Sovjetunionen hade många nackdelar i form av politiskbyråkratisk planekonomi, men samtidigt fördelar genom att opinioner och tillfälliga folkyttringar inte tilläts påverka en planerad utvecklingslinje. Några, som man inte kom åt, visste bäst.
EU-konceptet följer en mall för att man skall komma ifrån fragmentering och opinioner: centralbankens ledamöter står helt fria från folkvalda politiker, EU-kommissionärerna tvingas avsvära sig varje lojalitetsband till demokratiskt folkvalda i de olika medlemsländerna. Det blir effektivare så. Demokrati, folkvaldas beroende av väljare, uppfattas nog mer som problem än som
möjlighet.
Det finns skäl att fundera - och i viss mån reglera - de så kallade friheterna inom EU. En gemensam arbetsmarknad låter bra, men nackdelen är uppenbar då familjer splittras och det blir långt till kvartssamtalet för den polske byggnadsarbetaren som tvingats ta jobb på Söder i Stockholm. Friheten kan lätt förvandlas till tvång. Frihet för kapital medför att makt flyttas från demokratiskt valda församlingar till kapitalvalda. Frihet för varor medför att det blir svårare för enskilda länder eller regioner att gå före och ställa högre miljö- och hälsokrav. Jag är starkt bekymrad över att balans, sans och måtta, anses som ineffektivt i den så kallade "frihetens" namn. Vi ska inte vara naiva! Jag upplever att ledande personer i det parti jag var språkrör för i elva år faktiskt tenderar till att vara just naiva, sittande på det sluttande planet.
Bilden är tagen från Elin Wägners sovrum i Lilla Björka. Det gäller att luta sig ut för att se hela området... Samma sak gäller EU, som skulle kunna bli något bra om det får växa fram i takt med att medborgarna känner behov och vilja - springer eliten för fort skapas inte bara oro utan motstånd som som till slut kan leda till just det som de naivaste hävdar att man vill motverka.