torsdag 9 maj 2019

Grönt eller vad?

Det är inte lätt att bilda nytt parti. Partiet Vändpunkt har det inte lätt inför EU-valet. Här finns deras valmanifest. Kanske känner de visst hopp med tanke på att de som säger sig föredra "annat parti" växer i opinionsmätning. Feministiskt initiativ har eget namn.
Här finns MP:s valmanifest.
Och här alltså Partiet Vändpunkts
Feministiskt Initiativs valplattform hittar du här.
Vänsterns finns här.
Det är inom den sfären jag hamnar när jag granskar partiernas politik. I valkompasser hamnar jag på MP i första hand. Men det finns en naivitet, som jag ser det. Naiviteten ligger i att man inte tycks förstå risken med att bygga upp en gemensam byråkrati i allt större omfattning - en färdig organisation skapad med demokratiska argument kan lätt föras över i andra händer. Vi ser en farlig utveckling, och om tjugo år kan majoriteten ha förvandlat EU till något brunmelerat.  Europas historia förskräcker. Jag är orolig när jag hör en n del ledande miljöpartister som tycks vara större EU-entusiaster än de flesta andra. Numera berättar man - t ex Isabella Lövin på MP-kongressen - EU-historien på samma enögda sätt som Liberalerna gör. Men det finns en större historia, och hela bör nog berättas för att förstå helheten. Här berättar jag den andra delen.

Partiet Vändpunkt finns inte med i valkompasser, får inte vara med i debatter heller vilket gör att det inte är mer än rätt att detta inlägg bildsätts med deras valbroschyr...


Blir det personröstning för min del finns två huvudkandidater: Pär Holmgren (MP) och Valter Mutt (PV).