söndag 1 oktober 2017

Katalonien v/s Madrid

Nej, jag tror inte på "frihet för Katalonien". Men visst ska man få folkomrösta om det... 

Det är absurt att Guardia Civil, med dess historia, plötsligt skall marschera ut för att stoppa folkomröstningen som skall hållas idag. Det är sjukt att miljontals valsedlar beslagtagits som vore det ett försökt till utbrytning från gamla Sovjetunionen före Gorbatjov.

Lägg till det att internetoperatörer, likt i Kina, beordrats blockera information som rör folkomröstningen. Och som vore det en fascistregim i Sydamerikan hotas tjänstemän och politiker av fängelse.

Detta i det självförhärligande EU, där ord som demokrati och frihet pyntar byråkratin.

Jag tror det vore olyckligt om Katalonien, som redan har stor självständighet (Spanien är en federation med hyggligt självständiga regioner), bröt sig ur Spanien. Men att nu se Madrids Francoinspirerade agerande är minst sagt förfärligt. Att spanska författningsdomstolen sagt nej, att övriga EU-medlemmar surar, försvarar inte det otympliga agerandet.

PS! Om det skulle hållas folkomröstningar Skåne eller Norrland om att bli självständiga hade jag inte motsatt mig det heller. För Norrlands del skulle jag tvärt om ha stor förståelse med tanke på hur Stockholm agerat kolonialmakt.