onsdag 30 mars 2016

Bloggar är passé

I drygt tjugo år har bloggar funnits. Det började, sägs det, när ett gäng som rökt på ganska duktigt i San Franscico träffades och en tämligen ruggig figur som hette Justin satt och datanördade i köket. Hade han druckit alkohol hade han förmodligen somnat.

Min blogg har just fyllt ynka nio år - det här var det första inlägget. 3711 inlägg har det blivit sedan dess, 68079 kommentarer innan kommentarsfältet stängdes ner häromveckan, närmare 5 miljoner besök. 

Men bloggar är passé. Så ni bara vet. Det är för mycket ord. Det är mer trendigt att hacka i sig 140 tecken på twitter, skicka ut instagramkort på naveln och uppdatera fejjan i stackato. Själv är jag övertygad om att 140-teckengenerationen blir den första generation som blir mer korkad än generationen före.

Här nedan är förresten rubrikbilden på Facebookkontot Birger Schlaug - en vän i alla väder. Det startades för länge sedan av några för mig helt okända personer. De hade det som ett mer stillsamt internt pratforum, men eftersom man inte stängde kontot så anslöt sig en del andra. När det blivit något annat än vad startarna tänkt sig så tog ProVoka över. Själv är jag inte med. Men kollar. Bra att veta vad jag har för mig. Idag berättas t ex att jag skriver en ledare i veckans Fria Tidning. Det stämmer.

Aktar mig i övrigt för att gå för djupt ut i nätträsket. Nöjer mig med att vada.
 
Bilden är förresten bra, precis som jag ser på hur vi borde lämna de politiska dogmer som vi fastnat i trots att de är än mer passé än bloggar...

https://www.facebook.com/groups/27866988241/
Alltför lite passé för att jag skall vara med...