Så in i h-e omodernt i en tid av grön arbetslinje, tillväxtfundamentalism och ökad konsumtion som drivkraft och statushöjare!
Så behagligt att vara avdankad, omodern och tillhörande en tid när grönt var något större än höghastighetståg, fibblande med vinster i välfärden och två dagars extrainsatt miljöturné.
Det måste vara besvärligt att vara språkrör i dessa de yttersta dagarna. Tänk att inte få säga det man som grönt språkrör väl rimligen brinner för... Som sagt, det är skönt att va en gammal man som var rör när man fick säga alla de där fina ordern och till och med fick tro på dem utan att partistrateger, PR-nissar och annat löst folk protesterade.
Som vanligt en fin text Birger, men du är knappast någon gammal man.
SvaraRaderaDu ser yngre ut än Löfven, och du ser på nåt sätt både yngre och äldre ut än den skallige Reinfeldt.
Men utseendet är så klart inte det viktigaste. Både Löfven och Reinfeldt för en gammaldags och förlegad politik. Så de framstår som gubbiga, där du framstår som ung, radikal och framsynt.
Så höghastighetståg är inte bra?
SvaraRaderaMen hur ska flyget då kunna få en konkurrent?
Men, hörru, du vet att du är ett årgångsvin till såväl insida som utsida....:) Så njut av ditt åldrande, för det gör vi andra.
SvaraRaderaLennart, jag skrev att höghastighetståg haft en tendens att bli det som är grön politik, trots att detta är så mycket mer.
SvaraRaderaJodå, höghastighetståg kan säkert vara en detalj i grön politik - en annan syn på grön politik kan vara att a) tid kan inte sparas vilket ofta påstås b) vilket reellt värde har möjligheten att komma fram tjugo minuter tidigare mellan storstad till storstad om c) detta innebär att mellanorterna får sämre kommunikationer och därmed hamnar än mer i skuggan, d) arbetsresor kommer i framtiden att vara betydligt färre i takt med att nu den digitala vågen drar fram och kommer att ersätta mänsklig arbetskraft i bland annat de arbeten där resande på arbetstid idag är en del...
Jag tillhör de som anser att höghastighetståg - som kan börja fungera i full skala om först tidigast 20 år när nya banor kan vara färdiga - riskerar att då vara mindre attraktiva än idag.
Grön politik för mig är en världsbild, en syn på människan och vad som är viktigt för goda liv. I flera år har jag hört språkrör fokusera på idén om höghastighetståg som den stora gröna grejen för klimatet. Jag tycker man reducerar miljöpolitiken sanslöst mycket.
Höghastighetståg kräver nya spår och att underhållet sköts. Inte en rad olika aktörer. Det har S kommit på nu. Nu ska det bli andra bullar.
SvaraRaderaV har anklagats för att vara ett enfrågeparti. Märkligt nu snackar alla vinster.
S vill se över privatiseringen av järnvägen och har nu insett att många små aktörer inte fungerar. Det fungerade inte i Storbritannien och det fungerar inte här.
Naturligtvis kan inte höghastighetståg börja fungera i full skala nu. Det handlar inte endast om klimatet utan om säkerhet.
Om 20 år har vi förhoppningsvis insett att allt inte behöver gå så djävla fort.
Lisbeth
Även ekonomi-politiska talesmän har det svårt i dessa valtider. Att reducera innebörden i kongressbeslut till korvspad tunnare än svettdropparna i pannan känns nog inte helt bekvämt. Men även Bolund blir kanske en gammal man som funderar på meningen med politiken.
SvaraRaderawww.svd.se/naringsliv/mp-tillvaxten-ar-beroende-av-utarmning_3889430.svd
Den tråkiga, menlösa valrörelsen är snart slut, men tack för det. Vinner någon? Tveksamt. En massa partier som konkurrerade med samma politik. AMS-(s) kom tillbaka & slog ut i full blom, eller vad det nu ska kallas. (V) trodde att småfölk kunde leva på förbud mot vårdvinster. Och (mp) har dammtorkat väggen där troféen ska hänga.
SvaraRaderaNär "sagostämning" råder möts orubbliga fakta om att massarbetslösheten aldrig får sjunka med påståenden om att man visst kan sänka den ändå, "på någe sätt"..
SvaraRaderaSiffran 7 %? nämns som en tyst överenskommelse. Inte konstigt att man är emot sänkt arbetstid och att dela på jobben.
SvaraRaderaUndrar just om inte (mp) också sagt "ja visst, självklart!" till 7% där inne i de slutna rummen bakom de stängda dörrarna, säkerligen vill man inte äventyra "pokalen"..?
SvaraRaderaSkönt att åka tåg. Låt det ta sin tid. Man kopplar av, läser, kollar landskapet, tänker långa tankar.
SvaraRaderaDen lilla del av befolkningen som inte ger sig någon ro, är det rimligt att vi alla ska vara med att betala rälsen för deras framfart?
Gt
Billy Larsson fortsätter med sitt slickande. B Schlaug är bara avundsjuk när han inte är aktuell i sammanhanget.
SvaraRaderaAvundsjuk, är det minsta Birger är.
SvaraRaderaMen äldre, något lessen och en trappa upp, bestört, är han nog.
En gammal man som tror att han vet ...
Roland
Du har i denna blogg på ett pedagogiskt sätt visat på att det är en skillnad mellan att vara inne i ett system och att betrakta detta system från utsidan.
SvaraRaderaNu undrar jag hur de politiska partierna vill att vårt utbildningssystem, från förskola till universitetsnivå, ska förklara denna skillnad.
Exempelvis framhåller diverse politiska partier hur viktigt kunskaper är för att både skapa arbetstillfällen och för att konkurrera på en (global) arbetsmarknad. Det vill säga kunskaper anses vara en nödvändighet för att vara inkluderad i nuvarande ekonomiska system. Samtidigt leder vissa kunskaper, t.ex. tekniska kunskaper, till att människan som arbetskraft bortrationaliseras och exkluderas från denna ekonomiska inkludering. Denna bortrationalisering ska således mötas mer ännu mer kunskap som sedan ska skapa ännu fler arbetstillfällen.
Men om nu alla/många förväntas vara upptagna med att utveckla kunskaper för att skapa fler arbetstillfällen som sedan bortrationaliseras, hur ska dessa människor då få tid över för att öka den konsumtion som är nödvändig för att nämnda ekonomiska system ska överleva.
Detta är ett pedagogiskt problem! Förutom att det är ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt problem.
04;53 - avundsjuk på vad???? Att säga saker han inte tror på???? Vore kul med en debatt mellan t ex Per Bolund eller Åsa Romson mot Birger!
SvaraRaderaVarför driver inte språkrören de frågor som kongressen drev igenom trots språkrörens motstånd????
L.
Pär Engström, "Men om nu alla/många förväntas vara upptagna med att utveckla kunskaper för att skapa fler arbetstillfällen som sedan bortrationaliseras, hur ska dessa människor då få tid över för att öka den konsumtion som är nödvändig för att nämnda ekonomiska system ska överleva."
SvaraRadera?
Din fråga tyder på att du är förvirrad på flera olika sätt.
Milton Friedmans idéer om
Jämviktsarbetslöshet har anammats
av LO SAF TCO M S med flera.
Jämviktsarbetslösheten är nu 6,8 %.
Hur dum får man vara ?
Roland
Så fort någon driver en linje som de alltid drivit så får de höra att de är bittra eller avundsjuka. Istället förväntas de hålla käften eller lalla med i enlighet med de nya kockarnas politik. Det är löjligt, men beror väl på att argumenten tryter...
SvaraRaderaKonstigt att jämviktsarbetslöshets-fokus inte är riktat mot (s): här är partiet som ställt NAIRU helt i centrum av sin verksamhet, det är ju så "åtgärds-raseriet" ska förstås; man får därmed officiellt "låg" arbetslöshet samtidigt som Heliga Teorin upprätthålls. Äta kakan/ha den kvar.
SvaraRaderaKonstigt om jämviktsarbetslöshet inte uppmärksammas i slutdebatten.
SvaraRaderaDe verkligt stora frågorna har en tendens att flimra förbi.
Den typen av icke-ämnen passar inte när det råder politiskt "mytiskt skimmer", där nedre halvan av befolkningen sägs kunna leva på fågelkvitter utan a-kassa & där socialbidragen förvandlats till slavarbete & detta beskrivs som reformer som gjort landet starkare. Var på tapeten redan för ca 20 år sedan & möttes även då med dånande, talande tystnad..
SvaraRaderaUppenbarligen har du engagemanget kvar, så jag hoppas att du en dag engagerar dig i något parti som får ta del av all erfarenhet, intelligens och uthållighet. Jag röstar annat än Mp denna gång. Jag har alltid känt respekt för de olika företrädarna för Mp, men det är något som inte stämmer längre.
SvaraRadera