
Redan 1955 hade han sin första hit med Maybellene. På dom vita listorna. Liksom av misstag. Man trodde inte att han var svart. Maybellene har ju mer countrystuk än bluesstuk över sig...
Den allmänna uppfattningen var att svarta inte skulle sjunga country. Svarta skulle sjunga blues. Därav misstaget med listan.
På den tiden var försäljningslistorna
uppdelade på svarta och vita. På den vita härjade Vera Lynn, Perry Como, Patti
Page och Eddie Fisher. Ingen kan påstå att de var särskilt upphetsande. På de
svarta hittade man Willie Mae Thornton med Hound Dog, Clyde McPhatter med
Money Honey och Lloyd Price som hade en hit med Lawdy Miss Clawdy. Det var
musik!
Elvis snodde dem allihop, stökade om dem lite och levererade nåt som lät som inget annat... Fast Maybellene gjorde han bara live. Några få gånger. Han aktade sig att göra cover på sådant som var perfekt från början.
Elvis snodde dem allihop, stökade om dem lite och levererade nåt som lät som inget annat... Fast Maybellene gjorde han bara live. Några få gånger. Han aktade sig att göra cover på sådant som var perfekt från början.
Maybellene, why can't
you be true?
Oh Maybellene, why can't you be true?
You've started back
doing the things you used to do.
Oh Maybellene, why can't you be true?
You've started back
doing the things you used to do.
Således. De vita gillade countryrockaren Maybellene. Som således blev
en hit som toppade Billboard. Det hände sig att Chuck Berry bokades som vit
sångare i Södern – foton på svarta ansikten behövde bara kortare exponeringstid
för att verka lika ljusa som vita ansikten. Han har själv berättat.
En gång skulle Berry göra en konsert i Knoxville, ensam tillsammans med ett lokalt band. Han flög ner, landade, hyrde en bil hos Hertz och körde ner till gigget. Han parkerade på baksidan av lokalen och knackade på dörren till sceningången. Dörren öppnades och en stor vit luns frågade vad han ville.
”Jag ska spela här i kväll”, sa Berry. ”Jag kommer i god tid
så jag kan repa med bandet”. Lunsen började garva och berättade att Chuck Berry
– ”killen med Maybellene” – skulle spela och att det var utsålt. ”Det är jag
som är Chuck Berry”, sa Berry och tog fram kontraktet för kvällens spelning. Lunsen
tittade på pappret, sedan på Chucken. Och slog igen dörren.
Femton minuter senare öppnades dörren igen. Nu stod där fyra
män och tre kvinnor och stirrade på den svarte som borde vara vit. ”Vi hade
ingen aning om att Maybellene var inspelad av en neger. Vi kan inte tillåta att
en nigger uppträder. Det strider mot den lokala ordningsstadgan.”
Så Berry fick åka hela vägen hem igen.
As I was motivatin'
over the hill
I saw Maybellene in a coup de ville.
A Cadillac a-rollin' on the open road,
Nothin' will outrun my V8 Ford.
The Cadillac doin' 'bout ninety-five,
She's bumper to bumber rollin' side by side.
I saw Maybellene in a coup de ville.
A Cadillac a-rollin' on the open road,
Nothin' will outrun my V8 Ford.
The Cadillac doin' 'bout ninety-five,
She's bumper to bumber rollin' side by side.
Chucken föddes i St Louis den 18 oktober 1926 klockan 6.59 på
morgonen och döptes till Charles Edward Anderson Berry. Enligt egen uppgift var det först som treåring han
såg sina första vita människor.
Det var ett gäng brandmän som kastade sig ur sina
röda brandbilar, rullade ut slangar och försökte släcka eldhavet som höll på
att förvandla grannskjulet till ett skelett. Den lille Chucken trodde att
killarna blivit vita av skräck när de kastade sig mot den vrålande elden. Allt
enligt honom själv.
Familjen Berry bodde i övervåningen på ett tvåfamiljers
tegelhus. I huset fanns en Victoria radio, vilket nog kunde ses som att svarta
en bit norrut kunde ha det bättre förspänt än de som kallades för vita niggers
i Södern – sådana som familjen Presley.
Som ung man blev Chuck Berry snart fäst vid gitarren. Förgiftad
av guran, som han nog skulle uttryckt det om han pratat svenska. Han sjöng Nat King Cole och
Muddy Water på gårdsfester när han inte fick stryk av sin far. Han lyssnade även på
gospel i Baptistkyrkan och - inte minst viktigt - fick ett strängt råd av sin farsa: håll dig borta från vita
kvinnor.
Det gjorde han inte. Och han hamnade i statsfängelset i
Springfield. Under olika svängar på kåken skrev han låtar som No Particular Place To Go, Nadine
och Promised Land.
Det var lätt att hamna i fängelse om man hade fel hudfärg
och var på fel plats vid fel tillfälle. St. Louis i Missouri var visserligen
inte lika hårt som Södern på den punkten. Men det räckte med att man åkte över
Mississippi till East St. Louis för att man skulle märka skillnad. Om ett
rasblandat par blev stoppade på södra sidan av floden så tvingades de följa med
till polisstationen för att få en obligatorisk spruta mot könssjukdomar. Norr
om floden slapp man det. Så har det berättats av de som var med. I Missouri fick
svarta inte bo på samma hotell som vita. På andra sidan floden, i Illinois, var
det däremot tänkbart.
Chuck Berry föddes alltså i St Louis den 18 oktober 1926
klockan 6.59 på morgonen. Trettiofem år senare
satt han på kåken i Springfield och skrev Promised Land.
Elvis spelade in den i
Stax Studio i Memphis en trist decemberdagar 1973. Dagen hade börjat dåligt. Elvis
hade upptäckt att studion utsatts för invasion, i form av fyra nya tekniker från
New York. Han gillade inte New York. Han hade åkt dit i sin ungdom med blivit bemött som en lantis. Som dessutom lät som en neger. Dom gillade inte hans Memphis-rock.
När Elvis lyssnade på de första tagningarna så kändes det
fel. Han tittade på teknikerna från New York och klagade på att det lät som en
typisk New York-mix. Det var det inte. Det visade sig att en högtalare inte var
inkopplad.
I left my home in
Norfolk Virginia
California on my mind
I straddled that Greyhound
And rode into Raleigh
And on across Caroline
California on my mind
I straddled that Greyhound
And rode into Raleigh
And on across Caroline
Chuck Berry själv satt i förhör när Elvis spelade in hans låt. Den här gången
för att att ha lurat Onkel Sam på skattedollar. Berry började bli van, det
skulle bli tredje vändan. Elvis version av Promised Land klättrade på listorna.
We had motor trouble
that turn into a struggle
Halfway across Alabam'
And that hound broke down
and left us all stranded
In downtown Birmingham.
that turn into a struggle
Halfway across Alabam'
And that hound broke down
and left us all stranded
In downtown Birmingham.
Texten kunde ha handlat om honom. Han hade problem med
hjärtat, bröt titt som tätt samman och kände sig strandad. I det läget är det
förstås aldrig fel med en Berry. Elvis mådde således dåligt. Hade kört fast igen. Han hade gjort den så kallade Satellitshowen för hela
världen – antagit utmaningen att spela live för hela världen på en gång, med nästan 2 miljarder som glodde - och
bevisat det han skulle bevisa.
Han hade bantat ner sig, hårdtränat och hade
varit i kanonform. Gjort det ingen gjort förut. Segern firades med att han gick ner sig. Ett halvår
senare var han trött, sjuk, fet och uttråkad. Orkade inte varva upp
utan piller, kunde inte varva ner utan piller, kunde inte stiga upp utan
piller, kunde inte sova utan piller. Ville vara vem som helst, men inte Elvis
Presley. Det var då han såg Promised Land på en spellista som skivbolaget ville han skulle spela in. Ett ljus i mörkret.
Chuck Berry slog alltså igenom med Maybellene. Baksidan bestod av Wee Wee Hours. En blues som det tog honom tio minuter att skriva. Bluesen är enkel om känslan finns där. Den klättrade en del på den svarta försäljningslistan. Det gjorde förresten Elvis också.
Mer om Elvis, Berry, musiken och livet som var finns tillgängligt i min bok Gud älskar att färdas i en rosa Cadillac. Finns på goda bibliotek - eller att köpa här.
Bra att du finns, Birger Schlaug. För mig lyfter du nivån i politiken. Själv står jag på naturvetenskaplig grund sedan nio års ålder och har svårt för dagens politik på någon front. Det är en stor tröst att läsa din blogg och ditt engagemang. En middag under tystnad är en dröm jag vaknat ur med ett ryck.
SvaraRadera/Bruno
Älskar din blogg!
SvaraRaderaMan trodde inte att Chuck Berry var svart. Man trodde inte att Elvis var vit. Man tror att vi är vår hudfärg och endast vår kropp.
SvaraRaderaMen vi är så mycket mer?
Lisbeth
Underbart att denna gigant inom musiken får detta pris vid 87 års ålder.
SvaraRaderaBland all musik som strömmat från Chucken så är och förblir han Johnny B Goode för mig.
Tack för ett lysande inlägg - igen!
Gunilla
Dessutom lär han verkligen behöva pengarna, till skillnad från många av de andra som fått sin miljon. Hur många har inte snott Berrys musik gratis??
SvaraRaderaHmmmm... en ny text med sådan musikalisk rytm att jag undrar vad som hänt om du börjat skriva musik istället!
SvaraRaderaL.
Hen hinner, hen hinner om inte nu så i nästa liv. Vi får härta oss lite. Men hela samhället bygger på skynda. Fort ska det gå. Alla böcker ska läsas. Det skapar ofta kortslutning och utbrändhet samt en tro på att vi inte är så mycket mer än våra kroppar.
SvaraRaderaDet verkar dock inte gälla t.ex. Birger Schlaug. En väldigt bra blogg. Tack för ytterligare ett läsvärt inlägg med musikalisk rytm. Universum består av toner och vibrationer? Högre och "lägre".
Lisbeth
Rock'n roll... jaja
SvaraRaderaMåste bara uppmana alla att kolla igenom fantastiska serien Växternas planet på svt: http://www.svtplay.se/video/245333/avsnitt-1
Växternas inverkan på planeten vi bor på är minst sagt häpnadsväckande. Och visste ni förresten att växterna utvecklade blad som ett svar på dramatiskt sjunkande(!) koldioxidhalter? Eller att planeten en gång i tiden var lila?
Lisbeth... det är är citat från Gud älskar att färdas i en rosa Cadillac: "I musiken döljer sig alltså matematiska samband. Och eftersom matematiska samband styr hela kosmos så finns sanningen i musiken. Musikinstrumentet är redskapet för sanningen.
SvaraRaderaOm ni inte misstycker så ska jag ska gå vidare i mitt resonemang. På 1600-talet, när man avkönade små gossar i Italien, så presenterade Johannes Kepler en revolutionerande teori om kosmos. Han hävdade att planeterna rör sig i elliptiska banor, inte i cirkelformade som Copernicus hävdat.
Hur han kunde komma fram till det?
Jo, mycket enkelt. Han tog musiken till hjälp. Han beskrev kosmos utifrån noter och kunde konstatera att den himmelska musiken bestod av en liten ters från Jupiter, en kvint från Mars och en halvton från Jorden.
Och det är faktiskt alldeles sant.
Till syvende och sist handlar allt om rytm. Den största rytm som finns är den kosmiska rytmen. Den kosmiska musiken. Den styr våra liv här på Jorden, precis som den styr både vårt solsystem och de övriga 200 miljarder solsystem som finns i Vintergatan.
Vintergatan är förreste bara en av många hundra miljarder galaxer i kosmos. För varje människa på jorden finns det hundratals galaxer med miljarder och åter miljarder solsystem.
Så ser det ut."
I romanen är detta från en dialog där huvudpersonen talar till oss. Apropå ditt inlägg, Lisbeth!
Jonte!
SvaraRaderaLäs på om fotosyntesen. Växterna använder koldioxid och släpper ut syre. Växterna använde det överflöd av koldioxid som fanns och fotosyntesen minskade på sikt koldioxidhalterna i atmosfären samtidigt som syrehalten ökade. Växterna utvecklades alltså på grund av det överflöd på koldioxid som fanns och inte tvärt om.
Jan Örsell.
Anonym, Har läst boken.
SvaraRaderaLisbeth
Nätet är makalöst, det går inte för en del att hålla sig till det ämne som bloggaren skriver om. Ni måtte bubbla över av dagsintresse för att delge era akuta synpunkter om ditten och datten och allt mellan himmel och jord. Detta gör det så svårt att hålla en tråd och bidrar väl också till att så många bloggare struntar i att gå in i sina kommentarsfält. Det är i alla fall intressant och nu har jag burit mig likadant åt själv.
SvaraRaderaVISB (vilket inte skulle bevisas)
Petter Nog Tugg
Men snälla Herr Jan Örsell, det finns ingen motsättning mellan det jag nämnde i min kommentar och det enkla faktum som du påpekar: Växterna blev så många och åt så mkt koldioxid att de till slut blev tvugna ATT UTVECKLA BLAD som ett svar på behovet av mer effektiv upptagning av koldioxid, vilket nämns i nämnda dokumentär... Du kanske ska läsa kommentarerna en smula bättre innan du ger dig på att läxa upp folk i översittarton.
SvaraRaderaJonte!
SvaraRaderaUrsäkta. Då förstår jag hur du menade. Jag fattade det du sa som att växterna utvecklade fotosyntesen som ett svar på de minskade koldioxidhalterna men det var ju den stora koncentrationen av koldioxid som växterna utnyttjade och därmed sänkte de koldioxidhalterna.
När koldioxidhalten sedan sjönk är det möjligt att mer effektiva blad utvecklades som svar på det. Rätt ska vara rätt och det handlar inte om personliga påhopp att påpeka felaktigheter. Men i det här fallet var det tydligen bara ett missförstånd.
Jan Örsell.
Växter och fotosyntesen är intressant. Men det är toner också och tal och siffror. Inte skolans 1 plus ett som ekonomer och icke gröna ingenjörer verkar bygga sitt tänkande på.
SvaraRaderaBirgers bok om Elvis är intressant inte bara för att Elvis sjöng som en Gud och såg ut som en...
"Pythagoras känner ni säkert till. Han har fått er att svettas över sin sats om hypotenusan. Han var nörd på siffror och hans kunskaper omfattade allt från filosofi och musik till astronomi och matematik."
"Grabbar" får efterföljare... dags att det innefattar lärandet i skolans värld. Där sitter många barn och gäspar över den matte som lärs ut. Vi kan ju tänka oss vilka ekonomer vi får och icke gröna ingenjörer.
Lisbeth
Jonte, Rock ja...
SvaraRaderaDe ljuvliga smäktande toner som Elvis bidrog med har fått både män och kvinnor att förädla sina känslor. Sånger om kärlek... I en värld med mycket hat...
Musik kan vibrera av hat också och vara mycket skrällig och föra ett djävla oväsen. Vi utvecklas alltså av musik och toner.
Snacka om att vi har ett verktyg i musiken... Ett verktyg för att bygga våra samhällen med.
Då duger det inte t.ex. att hissa Åkesson i en flaggstång och inte heller att dunka honom gul och blå. Även om det är en metafor. Till dessa ord, står små barn och lyssnar.
Politiska metaforer är annars bra.
Keops pyramid t.ex.
Lisbeth
Pyramiden blir allas död och gravplats. En väl talande metafor.
SvaraRaderaHeja EU! Nu är det ödesval. Så säg det i toner...
Lisbeth
Fy Lisbeth, men som lyssnat på gunillasolara.
SvaraRaderaJag var när jag talar i yrkestungor, Maskiningenjör och så grön så att det blev stämning i företagsnämnden.
Vätgas-arbetsledare-(producent)
(Av ingenting kan Universum inte skapas)snickare, egen företagare,
cooperativ socialist. Grön på livets alla områden utom
kvist men det kretslöper på bra.
Lärare var jag en termin och fick
av eleverna som slutbetyg, ett
stort plakat med allas namn, och slutrad: "Vi gillar dig."
Vad har du fått? frågade mina kolleger, som var pedagogiskt dresserade i en högre skola än vad jag var.
Deras glada miner borde förevigas,
detta är mitt sätt.
På väg till skolan varje dag så
frågade jag mig, vad kan jag säga?
Vi lever i ett dårhus och det är
min uppgift att förmedla kunskaper
till mina elever så att dessa 9or
kan klara sig.
Många tillfällen tog jag i akt att försynt påpeka orimligheter i vår tillvaro.
Som lärare så anser jag vi både bör skapa rimliga samhällen
samtidigt som vi predikar om dessa.
Punkt slut!
Som lärare så anser jag att vi både bör skapa rimliga samhällen
SvaraRaderasamtidigt som vi predikar om dessa
och skapar rimliga samhällen.
Eller.
Som lärare så anser jag att vi också både bör skapa rimliga samhällen samtidigt som vi predikar om hur dessa ska se ut.
När Övermakten tog sig rätten att
förslava oss genom att självsvåldigt skapa de medel som vårt arbete nu representeras av och dessutom ljuga oss blå och som
om nu inte det räckte, hota att bomba oss tillbaka till stenåldern
om vi inte handlar i dollar och på
marknadsdemokratins villkor som om inte den marknadsresan redan
är på väg att ta oss tillbaka till tiden före stenåldern och
före människans tid, ja då vet bara jag vad är opp och ned.
dynape
Som lärare, så anser jag att
SvaraRaderavi bara kan lära ut rimliga samhällen i den mån, som vi samtidigt, tillsammans skapar dem.