onsdag 24 april 2013

Mot krigshets

Med anledning av det märkliga drev som dragit fram efter gårdagens hetskampanj - som jag skrev om igår - i SvD vill jag här tipsa om att man kan stödja motkrafter mot vapenexport och militarisering. 

Jag vill tipsa om Ofogs insamlingskampanj som har till syfte att betala det skadestånd som två fredsaktivister (Karin och Per)  dömdes att betala för att de klättrat över staketet till vapentillverkaren Aimpoint. Där höll de upp en banderoll. 

Aimpoint krävde för detta 500 000 kronor i skadestånd... Tingsrätten dömde till 120 000 kronor. Läs mer här.

Ofogs plusgirokonto är 44 44 14 - 7. Märk med "shamepoint".

15 kommentarer:

  1. Provokation av god art!
    Lena

    SvaraRadera
  2. Neoliberal Agendaons apr. 24, 09:18:00 fm

    Visst är det dumt att krigshetsa men saker är inte alltid så enkla som de ser ut.

    Ta.Reagans kapprustning under 80-talet, som jag antar att du och andra pacifister protesterade emot, men som tillslut hjälpte till att knäcka Sovjetunionen och befria halva europa från förtryck. Att stjärnornas krig var en bluff var inget han kunde gå ut med öppet.

    Just saying...

    SvaraRadera
  3. Krigshets och militarisering.
    Jag skrattar. Sveriges försvar är i upplösning och snart borta.
    ?????

    SvaraRadera
  4. Att andra, än de åtalade, betalar böterna måste kännas snopet för domaren. Han/hon ville ju näpsa "förbrytarna", men får nu istället skämmas. Medan Ofog stiger i nationens aktning.

    SvaraRadera
  5. @Neoliberal Agenda: Du menar det Sovjetunionen som idag är Ryssland och som upprustar för tusentals miljarder kronor? Ryssland ska placera ut 35 kärnvapenbestyckade Topol-M robotar i silos, ytterligare 50 st ska placeras på mobila avskjutningsramper. Nya atomubåtar ska sjösättas, nya smygbombare utvecklas, stridsvagnar köpas och fyra nya militärsatelliter sättas i omloppsbana...osv osv...

    Ryssland tycks ha rest sig ur askan och med din retorik ska vi alltså haka på det spåret och tokupprusta för att "knäcka" dem en gång till. Frågan är, vem ska betala, och hur? Och varför?

    SvaraRadera
  6. Tänk om Mp inte moraliserat så - utan istället stått upp för värnplikten samt breddat densamma - med alla demokratiska värden som det innebär att lära känna varandra som folk, och inte minst också sig själv...

    Demokratisk Värnplikt torde vara kanske det ensamt viktigaste för att en ekonomi-politisk styrd nation INTE skall hamna I militarisering och grotesk vapenexport

    SvaraRadera
  7. Tom, inte lär man känna sig själv i lumpen! Man lär känna något helt annat.

    SvaraRadera
  8. Birger - det måste väl vara den ryska krigshetsen du syftar på? Det var ju liksom inte Sverige som gjorde skenanfall mot Ryssland.
    Är svaret på den ryska maktdemonstrationen att stödja sabotörer som riktar sig mot det svenska försvaret? Jag fattar inte kopplingen och vilket mål som kan uppfyllas genom detta.

    SvaraRadera
  9. Ja-aa du anonym, det förhåller sig som så att man inte på någon arbetsplats lär känna vare sig själv eller andra så länge man inte tillåts utgå från sina egna värderingar, om vi alltså inte tillåts få vara och utveckla "dem vi är"!

    Jag fick mycket utgå ifrån mina värderingar under mina typ tre år I Försvaret, liksom också befäl, kollegor och organisationen i stort hade en god och sund värdegrund.

    Jag kan inte försvara Försvaret vad gäller dina upplevelser då jag inte vet vart du befann dig, vilken inställning du hade, vilken inställning de andra hade, vilken bild du bar med dig in o.s.v. möjligen bara generellt kritisera politikerna för deras degradering vad gäller det att ge goda förutsättningar för värnplikt, att de inte tycks förstå/se de stora och många demokratiska värdena av ett demokratiskt försvar.

    Men om du av endera anledningen vill fortsätta vara anonym, men ändå finner detta område viktigt, så kan du väl bli mer konkret i din kritik...

    SvaraRadera
  10. Allmän värnplikt är den enda försvarsform som gynnar fred. Alla andra gynnar krig.

    Rekommenderar att man tar den dryga timmen det tar att läsa ut Immanuel Kants bok, "Den eviga freden", en kort pragmatiskt text om vad som gynnar freden.

    SvaraRadera
  11. Jag begriper ingenting. Är det krigshets att informera medborgarna om att Ryssland åter har börjat öva flyganfall mot Sverige. Och vidare att vi inte har något jaktflyg att försvara oss med eftersom det tydligen är för dyrt att ha piloter i beredskap.

    Tydligen ska dessutom vår radar ha varit utslagen under ryssarnas övning, enligt nya uppgifter.

    SvaraRadera
  12. Fint att du iaf aldrig förnekade krigshetsandet.

    SvaraRadera
  13. Svenska Dagbladets förmedling av "nyheten" var definitivt över gränsen, 07:36! Bildvalet, rubrikerna, är exempel på hur krigshets skapas. Bildts kommentarer säger allt. SvD och de som löpte amok i osakligheter kanske redan har sansat sig.
    Lena

    SvaraRadera
  14. Brukar roa mig med att försöka gissa vad ämnet för dagen kommer vara här. Idag är en av de dagar jag gissat fel. Satte nästan en slant mot mig själv på att mp:s anammande av begreppet arbetslinje skulle stå på agendan. :-)
    AK

    SvaraRadera
  15. AK: Nej, jag ids inte längre förvånas av mitt gamla partis ordval, strategi, världsbild och syn på människan, livet och vad vi fyller det med. Rädslan att stå för något tycks bringa partiledningen ur fattningen. Arbetslinje, detta absurda ord, detta totalt intellektuella moras. Vad ska man säga? Hur som helst måste jag tänka på det ett tag, smälta det, fundera så att jag inte säger för mycket.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.