torsdag 30 juni 2011

Läsardag...

Svensk reklam ska ut i världen - lommen bryr sig inte.
Det är badvarmt i Tisnaren. Och än så länge tyst. 99:orna har ännu inte invaderat sjön med vare sig vattenskotrar eller annat som stör lommen, hägern och alla de andra som har sjön som sitt hem.

Tidig morgon - det som blir gryning om någon dryg månad... -  är det allra bäst att simma någon kilometer i fjärden. Måsarna betraktar med skeptisk uppsyn.

Efter frukost blir det mest läsardag: förbereder höstens intervjuer i Kunskapskanalens En bok, en författare.

Läser just nu en bok om den ekonomiska tillväxtens välsignelser, en riktig hyllning till tillväxten. Ska bli ett spännande samtal.

Apropå tillväxt: Läser i bladet att tillväxten i reklambranschen var sju procent förra året. Sju procent! Eftersom reklambranschen är en av de mest dominerande i det som kallas "tjänstesektorn" så betyder det att också den ökar. Och det brukar hållas för intäkt för att det går att hålla igång den ekonomiska tillväxten utan att det påverkar miljön negativt. Vilket naturligtvis är struntprat eftersom stora delar av den växande tjänstesektorn är motor för ökad varukonsumtion. Den mesta reklam görs för varor och därmed för den växande materiella konsumtion som håller på att leda till planetens kollaps.

Handelsminister Ewa Björling - ni vet hon som för ett tag sedan ville kränga övervakningssystem till Gaddafi - meddelade igår att den svenska reklambranschen nu fått statligt stöd för att bättre kunna "säljas in på potentiella exportmarknader". Som om det var ökad reklam som världen behöver... Jo, ministern talar om vikten av export av miljöteknik, mode, reklam och design. Och hon ser inte konflikten. Hon ser inte att just mode, design och reklam medför att alla de miljövinster som ny miljöteknik medför äts upp av ökande konsumtion.

8 kommentarer:

  1. Vurmen för reklam bland borgerliga är lite svår att förstå. Branschens enda syfte är trots allt att sabotera marknaden genom att uppmuntra människor, eller kanske hellre konsumenter i det här sammanhanget, till att agera irrationellt.

    SvaraRadera
  2. Kanoting och långsimning, vilken viking!

    Salig Are Waerland gläder sig i sin himmel över såna takter. Han grundade ju Solvikingarna på 1930-talet. Centrum var Kiholms hälsohen vid Mälarens strand, Södertälje.

    Läs mer om AW på www.halsoframjandet.se

    Ty sånt är det väl okej att göra reklam för, eller?

    Gt

    SvaraRadera
  3. Birger,
    en av 99:orna i din grannby undrar var man kan köpa en vattenskoter.

    Gt,
    var vikingarna särskilt förtjusta i vatten?

    SvaraRadera
  4. Orkar inte titta på TV längre. Få program vädjar till intellekt och känsla. Resten av utbudet uppmuntrar till pennalism, egoism och ren dumhet. I brist på innehåll i sina egna liv lägger folk timme efter timme på att se andra människor misslyckas, göra bort sig och göra om sig.
    Reklamen fragmenterar programmen lika effektivt som bulldozrarna banar väg för sojaodlingarna i Amazonas djungler. Den kirurgiska lobotomin har ersatts av TV-utsänd dito.
    Tillväxt i reklambranschen? Även för dumhet finns det väl en absolut gräns vilken man inte kan överskrida?

    SvaraRadera
  5. Fred Lane 12:20.

    Ja, vikingar gillade vatten
    - att segla på.

    Gt ☺

    SvaraRadera
  6. Fred: Tipsa 99:an om Buttericks...

    SvaraRadera
  7. Vad kan 99:or vara?
    Kan nån det för oss förklara?

    SvaraRadera
  8. Anonym 05:50,
    Om du hör nån om 99:or dundra
    Avses såna som ej är riktigt hundra.
    De som bor vid Tisnar'ns vackra vallar
    Oss 08:or 99:or kallar.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.