torsdag 1 april 2010

Jag ställer upp efter Peter

Pressnytt: Jag ställer upp som språkrör efter Peter Eriksson

Serien om språkrören skulle fortsätta idag, men eftersom det ändå kommer ut så kan jag berätta att jag tackat ja till att bli språkrör ännu en period. Jag har suttit som rör 1985-88 samt 1994-2000. Här kommer pressuttalandet som läggs ut denna stund:

Miljöpartiet de gröna

Pressmeddelande från Valberedningen



Miljöpartiets valberedning har enats om att föreslå Birger Schlaug som nygammalt språkrör efter Peter Eriksson, då denne stadgeenligt avgår efter valet. Schlaug har tidigare varit språkrör 1985-88 samt 1994-2000. Valberedningens förslag när det gäller att ersätta Maria Wetterstrand presenteras på tisdag i nästa vecka.

- Vi är mycket glada att Birger, efter en tids betänketid, tackat ja på vår förfrågan, säger valberedningens ordförande Inge Skägglund i en kommentar. Birger var med och förde in MP i riksdagen som första nya parti på 70 år och bidrog starkt till att vi kunde komma tillbaka till riksdagen efter tre års frånvaro 1994.

- Jag blev förvånad när man frågade, det kan ju ses som ett fattigdomsbevis att samma person kan återkomma en tredje gång som språkrör. Å andra sidan: att återvinna gamla rör tillhör principerna för ett kretsloppsamhälle, säger Birger Schlaug i en kommentar.

Birger kommer att arbeta för sänkt arbetstid för statsråden, friår för statsministern och krav på utevistelse för riksdagsledamöter.

- Förmodligen kan jag kasta ganska mycket grus i maskineriet. Det är där min styrka ligger. Och det är mer grus Sverige behöver.

Motiveringen till valberedningens förslag lyder:
"Vi ser med oro på att den unge, ännu fjunige, Gustav Fridolin kan inta rollen som språkrör. Detta skulle medföra ett brott mot den outtalade stadgeregel som innebär att manliga språkrör skall vara utrustade med skägg. Schlaugs skäggväxt har visserligen bedarrat med åren men vi utgår från att ansningen, som ett led i partilojaliteten, avtar efter vår nominering."

Grönköping den 1 april 2010.