onsdag 3 mars 2010

Utshoppad och ullaredad

Utshoppningssyndrom består av: 
  * känslomässig utmattning inför köpbudskap,
*  okänslighet inför modenycker
 * och låg prestationsförmåga när det gäller konsumtion. 

De som drabbats av konsumtionssammanbrott har ofta råkat ut för en rad kognitiva begränsningar som upplevs som starkt hämmande. Det hela börjar med att man tvångsmässigt zappar bort från tv-reklam, klottrar ”Reklam – Nej tack” på sin brevlåda och ber telefonförsäljaren dra åt helvete. 


Smittorisken uppmärksammas intensivt av både stat och näringsliv. Stora insatser görs för att förhindra en epidemi. Regeringen gör allt för att stoppa utanförskapet och återföra vilsna själar till sunda livsmönster. Näringslivet sponsrar med en informationskampanj som detta år beräknas gå på drygt 50 miljarder kronor. Kampen är gemensam för att de drabbade skall bli friska och återfå sin konsumtionshälsa.

Forskare menar att utshoppning kan härledas ur personliga tillkortakommanden i form av inre trygghet, djupare värderingar och tillfredsställelse med det man har. 

Många drabbade upplever en ökad känslighet i olika sinnen och upplever att konsumtion av allehanda ting är skadligt för miljön. Allvarligast är det när man i sitt inre får vrångbilder av att konsumtion har samband med klimatförändringar. Som om man inte begrep att det räckte med att dricka ekologiskt kaffe för att rädda världen.

De drabbade sitter matta och oengagerade utanför köptempel. De är att betrakta som asociala element. De värsta är att de jävlarna har fått för sig att de mår bra.

19 kommentarer:

  1. Hahaha! Tolv poäng av tio möjliga!
    Micke

    SvaraRadera
  2. Dagens skratt. Högläsning vid morgonfikat på jobbet.

    SvaraRadera
  3. Jag tror det är väldigt få som upplever sig som "utshoppade". Jag känner inte någon i min bekantskapskrets. Det är ju snarare så i vår tid att "shopping" blivit en mycket utbredd livsstil. Många människor i dag har gott om pengar och dessa måste ju användas. Människor accepterar inte längre att använda prylarna och kläderna så värst länge; det kommer ju nytt hela tiden och det gäller att hänga med. Det går t.ex. inte att sitta med en gammal dator eftersom den då i princip är oanvändbar till allting annat än att skriva med. Möjligheterna blir fler och fler och vi vill naturligtvis pröva på. En mer spännande tid, fylld av möjligheter, än vår har aldrig funnits. Den här livsstilen är dessutom oerhört stark. Den finns snart överallt i världen, och du kan ju fråga människor i de gamla öststaterna eller i Afrika vad de mest av allt önskar sig. Här finns absolut ingenting som heter "utshoppad". Detsamma gäller faktiskt människor även i vårt övergödda land. Så att vara "utshoppad" hör nog till ovanligheterna. En och annan som saknar pengar kan kanske säga att de är "utshoppade", men sätt pengar i händerna på dem så ska du få se på annat! Ty det är ju kul att shoppa, oxå!

    SvaraRadera
  4. Fråga till Ullared nästa. Och? Kul så länge det varar? Har du förstått att du är utsatt för propaganda i form av livsstilsreklam? Det är de där 50 miljarderna som Birger skriver om. Varje dag möts du av cirkus 1000 köpbudsskap som har ett enda syfte: att få dig att vilja konsumera.

    SvaraRadera
  5. Birger,
    tack för den dialog som din blogg stimulerar - utan den hade jag aldrig skrivit "Polska från Ullared"!

    SvaraRadera
  6. :) Den här texten - som du publicerar i liknande form från och till - tycker jag är det mest sköna satiriska som du skriver. Helt underbart kul!
    /Anders A

    SvaraRadera
  7. Ha ha, vilken tur att det finns "sjukdomar" som faktiskt gör oss smartare :)

    @Ullared nästa:

    Självklart är det kul att shoppa och få nya fina saker, det är det nog ingen som inte tycker, men det som en "utshoppad" gör, är att tänka ett steg längre, dvs vad konsumtionen får för konsekvenser. Hemska tanke va'?

    Jag vet inte om något fullt funktionellt vaccin som inte strider mot mänskliga rättigheter är framtaget ännu men jag antar att reklambranschen jobbar på det... Kanske borde vi med sjukdomssyptom samla oss på ett ställe och gömma oss någonstans där inte reklammakare och affärsidkare kan nå oss. Eller borde vi göra revolution...? hmm

    SvaraRadera
  8. Eller borde vi gå med i Globalpartiet.

    SvaraRadera
  9. Detta eviga tjat om Globalpartiet. Det händer ju inget! Jag börjar tro att det är Valtersson tillsammans med sossarna som har lagt upp globalpartiet.se för att avleda besvärliga gröna personer så att de inte hittar tillbaka till (mp) inför språkrörsvalet.

    SvaraRadera
  10. Tja, shoppingen får väl bl a de konsekvenserna att jag mår bra, att andra får arbeten, att prylarna utvecklas. Något fel därmed? Vi kan ju inte gärna sluta med allt detta.

    SvaraRadera
  11. Kära Ullared nästa, väx upp!
    Zero B

    SvaraRadera
  12. apropå shoppa.

    Nu ska ju SÄPO få chansen att shoppa hos FRA oxå. Eller öppna eget med samma sortiment.

    Den shoppen gillar jag inte.

    Men grattis till pp!

    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/03/regeringen-hjalper-piratpartiet-och.html

    SvaraRadera
  13. Aha! det är därför jag alltid är så trött när jag har varit i Köpingen -jag shoppar för lite!!;-) Det dåliga samvetet slår till i hemmets lugna lantliga vrå och först efter ett par dar mår jag hyfsat bra igen;-)

    SvaraRadera
  14. Signaturen Zero B behöver inte vara spydig. Växa upp kan han göra själv, från sitt 0-läge.
    De åsikter i frågan jag för fram är ju de som 99,9 procent av befolkningen har, så varför ska jag "växa upp"? Vad är det för övermänniskofasoner!

    SvaraRadera
  15. Begriper ingenting av den här diskussionen. Shoppa får väl var och en göra som den vill i ett fritt samhälle. Alla ni som "vet bättre" är ju bara små diktaturfrön som vill styra över andra. Fy farao!

    SvaraRadera
  16. Våra grundläggande behov som homo sapiens har vi med oss genetiskt. Ju mer vi utsätts för kommersiella budskap och ser våra föräldrars konsumtionsbeteenden, desto större är sannolikheten att vi utvecklar materialistiska värderingar. Det är alltså delvis också ett inlärt beteende. Människor som inte har fått sina grundläggande behov tillfredsställda är mer benägna att tro att konsumtion och ägodelar kommer att ge dem ett bra liv vilket skapar en ond cirkel: Eftersom själva strävan efter att tillfredsställa materialistiska behov gör att människor får svårare att tillfredsställa sina känslomässiga behov gör det i sin tur att dessa människor, med brist på känslomässig respons, tenderar att fokusera på välstånd, ägande, image och popularitet.

    Vi kommer dessvärre inte att lyckas med att ändra dessa beteenden genom information så länge som en mycket kapitalstark och välutvecklad marknad gör allt vad de kan för att göra oss olyckliga med det vi redan har. Samtidigt som det råder politiskt konsensus (nästan?) om att uppmuntra till ytterligare konsumtion. Som om inte detta vore nog så har vi:
    - Ett "rullande" skuldberg som för eller senare ska realiseras i någon om konsumtion.
    -Politiska partier vars ideologier hindrar dem från att tro på något annat än evig tillväxt
    - En faktisk politisk makt hos de globaliserade företag som med alla medel vill behålla status quo.
    Ett tillväxtberoende som har känsliga rötter in i pensionssystem, bostadsmarknad, arbetsmarknad (sysselsättning), välfärdsbudgetar, aktie- fondavkastning m.m. Vem vågar peta på den bubblan?
    Till och med en liten "harmlös" reform i rätt riktning; som en arbetstidsförkortning, motarbetas med alla medel
    www.kortarearbetstid.nu

    SvaraRadera
  17. Haha! Är du bäst eller är du bäst?

    SvaraRadera
  18. Leif Engström - Så sant.

    Anonym 14:47 - Don´t panic!

    SvaraRadera
  19. Ja för att inte tala om det fruktansvära hot som ligger i gammal obsolet teknik och hantverk. Människor som troligen tvångsmässigt stickar vantar o mössor! Eller målar tavlor på hemvävd duk när det finns digitalkameror. Riktigt illa blir det ju också kombinerat med amatörism, industriella intressen kan hotas.

    -steelneck

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.