Svenska Dagbladets ledarsida jublar över att svenska skattebetalare sluppit ta sig an Saab.
Men jublar åt att kinesiska skattebetalare nu tar sig an Saab. Och att det offentligt ägda bolaget Beijing Automotive blir delägare - företaget ägs av Pekings kommun. Kommunen lär gå in med mer än dubbelt så mycket pengar som Koenigsegg Group... Fast det vill det privata kapitalets företrädare inte låtsas om. Det blir ju pinsamt.
Det är skillnad på svenska och kinesiska skattebetalare som ägare... Kanske vill SvD att kinesiska staten tar över Vattenfall och SBAB? Kinesiska staten är ju liksom mer privat...
Tillägg:
SvD ledarredaktion kanske får se en Saab vid nästa jubileum:
torsdag 22 oktober 2009
28 kommentarer:
KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.
LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.
MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.
VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.
DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Var finns SAABs miljöbilar?
SvaraRaderaBåde Volvo och SAAB har alltid varit två av de största bromsklossarna och direkt motverkat en miljövänlig utveckling av bilindustrin i riktning mot el bränsleceller och annan framtidsteknik.
De har till och med hotat att flytta utomlands om de inte fått fortsätta förorena!
Världen vill inte länge ha deras bensinslukande monster!
Svenska skattebetalare ska inte heller behöva stödja dessa miljöbovar!
SAAB har dessutom Jas på sitt samvete !
Satsa istället på jobb inom framtidsteknik !
Bra rutet 09:36
SvaraRaderaBlogginlägget handlade väl inte om huruvida Saab gjorde bra eller dåliga bilar. Schlaug vill väl inte heller att staten går in som ägare, vill jag minnas från någon debatt. Det intressanta, vilket kommentarerna borde fokusera kring, är hyckleriet som regeringen och den fria marknadsekonomins företrädare ägnar sig åt. Maud Olofsson låtsas ju till och med i intervjuer att Saab räddas av "privat kapital" och att det måste "kännas bättre för jobbarna att veta att det finns privata investerare som tror på det företag de jobbar inom". Det är precis så som Schlaug skriver: Det privata kapitalets företrädare vill inte låtsas om att det inte fanns tillräcklig vilja från privata investerare, utan att planekonomiska kommunister måste in...!
SvaraRadera"Kanske vill SvD att kinesiska staten tar över Vattenfall och SBAB? Kinesiska staten är ju liksom mer privat... "
SvaraRaderaVassaste kommentaren i denna affär hittills!
HB
Vill Kinesiska skattebetalare göra en mycket riskabel investering så är det upp till dem.
SvaraRaderaJAg är mycket glad att Alliansen minimerar risken för att våra skattepengar inte skall kastas in i ett till svart hål...
På 60 år har Saab automobile gått med vinst i 2 år. jag ser ingen som helst anledning att Svenska skattebetalare skall göda GM och dess bildirektörer. Sossarna är i den här debatten helt aningslösa, eller så sysslar dom med politik. Om nu kinesiska skattebetalare är beredda att ta stora risker, så är det upp till dom.
SvaraRaderaAnonym 10:12. Du, de kinesiska skattebetalarna blev nog inte tillfrågade, det finns liksom bara ett parti att rösta på där. Det är ju praktiskt förstås, kan den tycka som anser det vara fiffigt att kommunistpartiets lakejer i Peking går in som ägare.
SvaraRaderaSveriges häftigaste blogg! Skitbra! Dessutom med humor! Schlaug for president!
SvaraRaderaMed lite fantasi ser vi redan framför oss att det kommer bli lite mer ordning&reda i Trollhättan och det faller nog SvDs ledarredaktion i smaken.
SvaraRaderahttp://www.youtube.com/watch?v=WTCSUDovxRw&feature=related
visserligen åker "borgmästarn" än så länge en bentley kopia..., men vi kan ju huppas
Kanske även går att sälja in SAAB Gripen, fast de verkar ju ha ganska mycket i luften redan.
http://www.youtube.com/watch?v=JZEzGsTeI1g&feature=related
Mvh
RundPingiZ
Vad betalar kineserna med? Gissningsvis med en liten del av sin jättehög av US-dollars som man har i valutareserven. Eftersom det framtida värdet på dollarn kan vara väldigt tvivelaktigt - och bland annat kineserna är ute efter en ny internationell reservvaluta som inte har samma nationella bindningar som dollarn - är det nog smart för dem att springa och köpa något handfast för pengarna. Man kanske inte behöver dra in några skattebetalare i resonemanget.
SvaraRaderaJag har hört att kineser som lever i en diktatur är bättre på att äga bilar än amerikaner som lever i en demokrati. Kanske vi ska ompröva det här med demokrati och låta alla som vill köpa Sverige och dess föreag och tillgångar säljas ut och upphöra som stat. Vi är väl globala så här i klimatsnåla tider.
SvaraRaderaHur var det nu med USA och KIna i klimatdebatten??? Ja, inget vidare lika bra att göra som isbjörnen förvänta dig inga isflak i fortsättningen. Nu ska läsa mandarin det har magister Björklund sagt! Hej å hå vad jag ska anpassa mig till block-politik å kamma mig fint på MP:s kommundagar. Välkommen Ekot och Aktuellt och låna mig mikrofonen så ska språkrören få problem! JAG ÄR DÄR!
När är du med i Nyhetspanelen nästa gång? Imorgon?
SvaraRaderaläste just en underbar artikel om tillväxten av Anders Wijkman i nya Effekt magasin där han reder ut en del. Rekommenderas till alla läsare av bloggen! Kanske värt att länka till prenumeration på denna (även om det tyvärr fanns några mindre bra artiklar så var helheten MYCKET bra)?
SvaraRaderaAnders hade även en tillväxtartikel inne i senaste numret av Kollega - Unionens facktidning.
SvaraRaderaTidigare: mp - steget före
Nu: mp - steget efter (?)
Självklart är det skillnad på skattebetalare och skattebetalare. Vår regering har ansvar för att se till att våra skattepengar används till fel saker. De har däremot inget ansvar gentemot kinesiska skattebetalare.
SvaraRadera@ Matte . hehehehe ofrivillig sanningssägare... det verkar i de flesta andra fall som du tyvärr har rätt.. att vår regering "har ansvar för att se till att våra skattepengar används till fel saker"... Det förklarar en hel del på alla andra områden än Saab-affären...
SvaraRaderaGunås!
För den som undrar var vår gamla vän och kombattant MK tagit vägen sedan sist han hördes av kan uppdatera sig här...
SvaraRaderahttp://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=3186473
Tänk om det faktiskt kommer att bero på MK allena att Sverige sätter högsta växel mot forntidens kärnkraftssamhälle när de andra länderna går på solenergilinjen i Afrika osv...
Är det familjen Flinta som tagit över helt och hållet i det här landet?
mitt hjärta gråter
suck
Jag tjuter av skratt av bilfilmen. Vansinnigt rolig. Med all respekt för alla stackars människor i denna helt obegripliga marknadskapitalistiska kommunistdiktatur - som iofs på bästa tydligaste vis visar på hur central tillväxtproblematiken är i vår värld när dessa så kallade "ytterligheter" av vänster och höger är så lätta att kombinera... - så hoppas jag att någon teknisk bevandrad lägger upp ny, kreativ textning på filmen på t.ex.Youtube. Den skulle ju slå de omtextade Hitler-filmerna med råge - med i stort sett vilket budskap som helst. Helt lysande...
SvaraRaderaDet är inte svenska statens uppgift att äga ickestrategsiska företag (Vattenfall och LKAB är strategiska). Om kinesiska staten vill göra det är det upp till dem, inte till oss.
SvaraRadera/Starvid
Varför köpte inte svenska staten HELA Saab - ja, nationalisering! - för att sedan beordra företaget att producera världens minst miljöskadliga bilar?
SvaraRaderaDet är inte snuskigt att gå in med skattebetalarnas pengar: efter kapitalismens krasch har företag glatt tagit emot skattepengar, i stället för att bete sig som riktigt hederliga kapitalister genom att vackert gå i konkurs.
Sveriges regering har inte tvärblankt vägrat hjälpa dessa fega, odugliga kapitalister.
Lite konsekvens från alla, tack!
tack för kommentarer.
SvaraRaderaSvar till Anonym 16:15. 5 november.
Hej Birger Schlaug!Du har en spännande och intelligent blogg. Bäst är ändå din elegant artiga sätt att möta angrepp. Häromdagen var det en njutning att läsa dina lugna svar på hetsiga angrepp. Respekt!
SvaraRadera19:03 är inte samma "Gröna tankar" som brukar skriva i detta fält. Meddelas för kännedom.
SvaraRaderaVänligen,
Gröna tankar (som nu bringas upphöra vara kommentatorsignatur på denna blogg).
Tack för videon - vilken bra föreställning, påminner lite om Allsång på Skansen.
SvaraRaderaHur får dom hjulen på bilen att snurra bakåt?
Som vanligt ett lysande inlägg.
SvaraRaderaKanske borde regeringen också pressas att förklara varför man ansåg att diktaturen och staten Dubai var en bättre delägare i OMX än den svenska staten?
Skulle även vilja passa på att säga att Volvo hade världens mest framskridna miljöbilsprogram 1999 (biogas). Hela detta program lades omedelbart ner efter att amerikanerna tog över samma år, och satsningen på stadsjeepar och bensinmonster tog fart... Tack för det Ford!
Eller ska tacket riktas till de skatteregler som sedan början av 70-talet gjort svenskt ägande olönsamt? Jag vet inte.
oups förlåt att jag trampade någon på tårna. Även jag har gröna tankar och trodde inte det var förbehållet någon särskild utan allmänt alla som hade "gröna tankar". Fortsätt du lugnt. Språket är rikt. Jag kan botanisera vidare...
SvaraRaderaförresten har jag nu läst Effekt lite noggrannare och jag hoppas mycket på denna tidning. Den var mycket bra!
Bästa "Gröna tankar", den signaturen är inte skyddad på något sätt. Du må behålla den. Lycka till! Jag ska hitta på någon annan.
SvaraRaderaVänlig hälsning!
F.d. Gröna tankar :-)
Jag undrar om fyra mikrofoner framför soltaket kommer med på extrautrustningslistan på framtida saab:ar.
SvaraRadera