söndag 30 augusti 2009

Nationalistiskt rymdfrosseri...


Glöm tron att globaliseringen förintar inskränkt nationalism. I Sverige är medierna inte ett skit intresserada av rymd och vetenskap, man är intresserad av att en svensk befinner sig i rymden...

Att, den säkert alldeles väldigt duktiga, Fuglesang nu gör människans ungefär 600:e besök i rymden, kan man inte tro om man läser svensk media. Det framkom med ömklig klarsynthet när grabbarna i affären förvånat diskuterar att de just fått höra, i en bisats i radion, att det är kö till rymstationen. Ryssar, japaner, kvinnor och annat löst folk åker schytteltrafik...

Va fan, det är ingen som har sagt till mig,,, utropade en förvånad man vid en av frysdiskarna.

Det roligaste i radio var när en upphetsat reporter förklarade att vår svenske hjälte skall lyfta en 800 kg tung pryl, den tyngsta som någonsin en astronaut lyft... Efter några dagar kom man på att det råder tyngdlöshet...

Själv, måste jag erkänna, är jag ganska intresserad av rymden. Den sätter på något sätt oss uppblåsta människor i ett perspektiv. Arbetet med att ta sig ut i kosmos är fascinerande. Dessutom kan man alltid ställa sig och ropa rakt ut mot den gnistrande natthimlen, när man drabbats av rymd- kärn- och avveckla-Las-minister Maud Olofsson: "Olof Johansson, var är du????!!!)

25 kommentarer:

  1. Rymden är nog det mest spännande av allt.
    Den gör människans äventyr oändligt.
    Den ger perspektiv på vad vi sysslar med här på vårt lilla dammkorn.
    Ibland får jag en stark känsla av att människans äventyr bara börjat, knappt ens det.
    Vår framtid ligger utanför jorden.
    Erövringen av rymden är en naturlig följd av erövringen av jorden.
    Du, Birger, brukar skriva om tillväxtens förbannelse, om resursförbrukning, energislöseri och konsumtionshets.
    Men det är ju egentligen ingenting att bry sig om.
    Redan vårt jordklot, som är en enda materieklump, räcker mer än väl.
    Och energi – det finns det i överflöd i materien.
    Att därtill oroa sig för en ekologisk kollaps – då tar man inte hänsyn till att den är kontinuerlig, ständigt pågående.
    99,99 procent av tidigare ekologiska system har förintats av naturen själv.
    I jämförelse härmed är människans strävanden som piss i Mississippi.
    Vi kan nog fortsätta som hittills, och då är rymdens oändlighet absolut mest utmanande för den mänskliga intelligensen.
    Redan som liten grabb kände jag att så är det.
    Mina små egentillverkade raketer nådde som högst 50 meter upp i luften.
    Sedan kom universitetsutbildning och då naturligtvis astronomi.
    Men jag var också en av de första som läste det nya ämnet ekologi.

    SvaraRadera
  2. Men du, FK, misstar du dig inte väldans mycket när du skriver att människans miljöförstöring är en piss i Mississippi? Det vi ställer till kan ju leda tlll lidande, stort lidande, för människor på individplanet. Vi har väl inte bara ansvar för arten, utan för individer.
    CoiDe

    SvaraRadera
  3. Du gör mig besviken idag, Birger! Trodde inte du var en sån där som applåderade att pengar användes till rymdfärder när vi behöver varenda krona på jorden! Hoppas på bättre inlägg imorgon!

    SvaraRadera
  4. slutar aldrig förvånas över hur folk som kommenterar här inte läser vad de kommenterar men ändå upprörs hysteriskt. birger har inte sagt något annat än att han fascineras av rymden. tagga ner.

    SvaraRadera
  5. Jag delar inte din uppfattning, Birger Slug. Men du har en jävligt bra blogg. Du är i alla fall konsekvent i den galenskap. För det är väl inte geni du är?
    Ska nog titta på dig när du pratar någonstans.
    Maximus

    SvaraRadera
  6. Man måste skilja på tyngd (den kraft med vilken ett föremål dras mot jordens eller annan lämplig himlakropps centrum) och massa (föremålets inneboende tröghet). I tyngdlöshet har förvisso Fuglesangs 800-kilosklump ingen tyngd, men den har fortfarande en massa på 800 kg. Att få den i rörelse kan ungefär jämföras med att knuffa en mindre bil framåt, med två skillnader. För det ena, så kommer klumpen att fortsätta röra sig när den väl startat, vilket gör att du även måste ha någon/något som fångar den. För det andra så har du ingen jord att ta spjärn mot, utan möjligtvis en vägg eller liknande, vilket leder till Newtons tvåa: varje kraft har en lika stor motkraft i motsatt riktning. Om vi antar att Fuglesang väger 80 kg, och knuffar iväg sin klump med en hastighet på 1 m/s, kommer Fuglesang själv att flyga i motsatt riktning med en hastighet på 10 m/s.

    I korthet: även om det inte är riktigt lika heroiskt att flytta på något som väger 800 kg i tyngdlöshet så är det inte problemfritt.

    SvaraRadera
  7. Maximus:
    Jo, det är nog just geni han är. Brukar tänka att världen, så som den brukar, inte kommer inse detta förrän "efter älgens besök"... Vilket de dagliga bloggläsarna inser innebörden av...

    SvaraRadera
  8. Teleskop ägare som man är tycker jag absolut att rymden är spännande, en av dom bättre bilder som någonsin tagits tycker jag är från hubble rymdteleskopet som från en liten fläck på himlen visar tusen och åter tusen galaxer var och en inehållande miljarder-biljoner stjärnor.

    http://www.youtube.com/watch?v=3BMAKHPojEk

    På NASAS hemsida kan man läsa om olika uppdrag som man vill sända ut i rymden och när dom är planerade att gå iväg. En av dom större projekten heter "earth,moon,mars and beyond" som handlar om att man vill bygga bas på månen sedan mars som så småningom ska fungera som språngbräda ut i kosmos när det finns teknik för det. Men vad som händer på jorden påverkar så klart dessa visioner man behöver inte läsa länge på NASAS hemsida innan man får reda på att dom stora projekten måste vara internationella angelägenheter om dom ska lyckas och det ska finnas pengar, men ofta läser man att NASA fått sin budget beskuren exempelvis på grund av irak kriget, så jag kan nog helt hålla med Birger där vad människan gör här på jorden rent etiskt är viktigt om det ska finnas en framtid för människan på klotet.

    Man är ju van som troende att bli betraktad som tossig, men när man läser om NASA farbrödernas tro på gröna män nickar åtminstone jag och tänker aha där är fler ;)

    http://planetquest.jpl.nasa.gov/index.cfm

    SvaraRadera
  9. Om det var meningen att Människan ska vara i rymden så skulle naturligt vis Människan redan varit född där & inte här på jorden.

    / Realist

    SvaraRadera
  10. Varför skulle inte människan kunna vara dummare än de första organismerna på Jorden och förstöra underlaget för sin existens! Det verkar helt möjligt, när man nu hör jordens kriminella, kolonialister och Fuglesang som ser en framtid för människan i rymden, i stället för att ta hand om vår hemplanet.Jordens kriminella är nu ekonomiska kolonialister och kallar sig marknadsliberaler. Karnerfors är ett exempel, Starvid ett annat. Men Starvid är i alla värd att lyssna på, där finns vissa guldkorn. Hans analys av Jevons paradox är ett exempel.
    När nog många har en helhetssyn blir Jevons paradox bara en inskränkt människas närsynthet.
    Men i samma ögonblick uppstår ett problen och ett uppdrag: MÄNNSKLIHETENS MOGNAD!!!

    SvaraRadera
  11. Ja, du Birger.
    :)
    Man kan använda den gnistrande stjärnhimlen till att ropa rakt ut om mycket.

    SvaraRadera
  12. Arbetslinjen och bidragslinjen?
    Hur länge får en miljöomedveten överkonsumtionsomedveten statsminister hålla på?
    Detta är en vädjan från en grön vänstermänniska till en borgerlig grön som kan handskas med bokstäver!
    PS Jag passar att be Eric S om ursäkt för att jag använt ordet smygnasist på denna blogg!

    SvaraRadera
  13. Vad tjänar vi egentligen på rymdfarten? Ta hand om jorden först i alla fall...

    Citat från mp:s förra vallåt:
    "Vi kan va rika allihop, man kan va känd, cool och het
    när man kretsar runt i rymden i en jättestor raket
    Men frågan är hur glad man kommer vara över det
    när man inte längre bor på en planet"

    SvaraRadera
  14. Birger ropar nu för andra gången upp mot stjärnhimlen för att fånga Olof Johanssons öra.

    Det gick alltså inte så bra första gången. Så vi hoppas på bättre framgång nu.

    För övrigt så är den äkta gröna linjen varken arbets- eller bidragslinje.

    Den är livslinjen!

    SvaraRadera
  15. Skall tillstå att jag aldrig ( till skillnad från mina barn) drabbats av någon rymdfascination. Men det kanske är bra kognitiv terapi mot närsynthet och stormar i vattenglas. ? Bra för distansen och proportionerna ?

    SvaraRadera
  16. Så fort jag antyder att Jordens fortsatt existens och vår egen, beror på hur vi beter oss, så lämnar , ofta skadskjuten, mycket snabbt mina kvinnliga vänner mig och snart därefter följer mina manliga vänner efter mina kvinnliga ovänner.
    Vem vågar skapa en världsbild som pekar Framåt? Det är sent på Jorden men icke för sent. För att våga borde vi åtminstone vara några stycken.
    Det är märkligt att leva i en värd där den innersta kretsen predikar fortsatt spridning av en icke hållbar värd. Och där tokreligiösa ser fram mot någon form av smärtbefrielse genom att hela världen går under. Psykologin är lätt att förstå, när den egna kulturen har gått under är det en världskatastrof. ungefär som det har legat i allas intresse att alla har suttit ner i båten för att inte alla ska drunkna!
    Ska vi stanna här och långsamt, smärtsamt låta vår planet gå under?
    För mig skulle det vara mindre smärtsamt att tillsams göra något!

    SvaraRadera
  17. Håller med 00:38 (som kanske är norrlänning).

    Det är väldigt lätt att bli av med vänner, som sedan inte blir ovänner direkt, men "f.d. vänner".
    Hur ska då dessa ersättas?

    Tja, man kan ju gå med i någon förening som är äkta grön. Ifall något så unikt ännu existerar.

    SvaraRadera
  18. RL
    Följer man den här bloggen så är det uppenbart att många INTE ALLS målar i dina (mina ?) dystra färger, INTE ALLS uppfattar att vi går mot någon säker undergång.
    Det känns som en jätteutmaning att försöka förstå hur vi kan uppfatta saker så olika. Allra helst i tider när (nästan)alla har tillgång till (nästan) all information, två knapptryckningar bort som någon skrev.
    En del har kanske mer av någon lämplig trasmitorsubstans i hjärnan och uppfattar glaset som halvfullt. Andra (vi?)är inte lika väl utrustade och uppfattar glaset som halvtomt. Vad tror du ?

    SvaraRadera
  19. Stackars dig, Roland Lidén!
    Vilken negativ syn på tillvaron du har! HUR har du blivit sådan? Du är ju i sällskap med världshistoriens största pessimister! Sådana har alltid funnits. Vad du mest av allt tycks behöva är ju en psykolog!

    SvaraRadera
  20. Till 07:25
    Jo, jag är norrlänning!
    Som pensionär är jag fysiskt undersysselsatt och mentalt mycket överstimulerad. Jag behöver fysiskt arbete några dagar i veckan, så jag kommer att söka mig till någon konkret Grön versamhet, någon form av odling.

    Till Eric
    Jag tror att jag har idetifierat mig med Förståndet som vill att alla ska bli Jordmedvetna på en generation. Sedan har jag en, för mig själv, farlig egenskap, nämligen att dra konsekvenser av saker och ting till sin yttersta spets. T.ex om kärnvapen får fortsätta att finnas hur länge som helst, så kommer de också att med matematisk säkerhet att användas.
    Jag antar också, att på grund av överaktivering, så finns där under luggen litet för mycket av någon "olämplig" tranmittorsubstans!

    Till 14: 28
    Stackars mig.
    Jag lämnar nu världsansvaret, kanske för gott. Vad jag behöver är lite fiske, lite lingonplockning och lite surströmning och en mycket jornära kompis. Jag åker till hans stuga i morgon!

    Tack alla för omtankar!!!

    SvaraRadera
  21. Roland L, STANNA!

    Gå inte, för du har så mycket bra att bidra med. Att du är norrlänning gör inget ;-)

    SvaraRadera
  22. ;-) Tack än en gång, trevlig dag idag, här!. Tar i alla fall en semestertripp några dagar. Hjärna får den följa med om den kan accepter rollen som bihang en tid.
    Men rätt som det är så dyker Gubben upp igen -:)

    SvaraRadera
  23. Roland L: Välkommen när du än kommer.

    / Realist

    SvaraRadera
  24. -:) -:) -:) -:) -:)

    SvaraRadera
  25. Fuglesang är rymdens Zlatan.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.