Att journalisten och författaren Isabella Lövin (MP) ser ut att komma in i parlamentet tror jag att många – oavsett partitillhörighet – uppskattar.
Hon är den som faktiskt kan förändra EU:s usla fiskepolitik. Hotet mot henne ligger i den egotrippade personvalskampanj som Zaida Catalán genomfört.
Miljöpartiet återtog således två platser i parlamentet, vilket i första hand måste tillskrivas Carl Schlyter som fått den ena utmärkelsen efter den andra som bästa och mest aktiva EU-politiker. Och som gjort genuint bra ifrån sig i teve- och speciellt radiodebatten. Där karlen hade mod och förmåga att tala om sänkt arbetstid, minskad konsumtion och andra gröna undangömda visioner.
Möjligen kan detta smitta av sig till språkrören. Det vore ju en nåd att stilla bedja om. För övrigt var det ju trevligt att Piratpartiet satte stopp för Sverigedemokraterna. Och att Mona Sahlin, nu när valet är slut, åter får se ut som en mor till den som figurerar på hennes valaffischer.
"Spaning": Kan man tala om en ny politikertyp ? Pålästa, kunniga, verbala, hårt arbetande, fokus på grundvisionen, ärligt intryck, mindre inställsamma, mindre självupptagna och inte fullt så hala som vi vant oss vid att politker skall vara. Barack Obama. Carl Schlyter. Finns det fler ?
whistle blower-typen. tyvärr är det just de personerna som brukar bli utmobbade och synas minst, men nog finns de överallt där det finns både starka demokratiska värderingar och jävlar anamma.
Zaida lär enligt egen utsago fått röster från aktiva folkpartister så hon verkar ju vara grön... Det vore hemskt om Isabellas plats togs av Catalan på grund av kryssandet. Isabella drev ju inte någon personvalskampanj utan en sak- och miljöpartikampanj! Mia
Svar till Eric Secher: Förutom verbal, kan jag inte se att absolut något av det du skriver passar in på Barack Obama. Det absolut enda han har är talets förmåga. Alla andra attribut du tillskriver honom tillskriver jag honom motsatsen.
Det visar bara på en sak, med en väloljad mun och fet plånbok kan man komma långt. Då kan man lätt dölja bristen på innehåll.
Bland många udda saker som hände igår måste nog ändå Mona Sahlins uttalanden vara det som tar priset. Har själv aldrig träffat henne, så jag kan inte uttala mig, men är hon på riktigt dum eller spelar hon bara? Min fråga grundar sig på att hon de facto igår gick ut och deklarerade S som vinnare, trots en marginellförlust (-0,02%). Deklarerade att det blåser röd-gröna vindar trots att den rödgröna kartellen minskar (-2,1%) och Alliansen ökar (+2,6) vilket gör att Alliansen vann valet igår (42,6% mot 41,1%). Dessutom gick S bakåt i Europa som stort.
Är nyfiken, är det någon som begriper sig på henne?
Förövrigt intressant med MP:s kraftiga framgångar, beror det enbart på att de nu ligger i takt med sina sympatisörer i frågan om EU-medlemskap?
En annan intressant aspekt. SD blev 50% större än FI, hur kommer det förändra bevakning av dessa två. Det torde vara omöjligt för media att fortsätta på den inslagna vägen med att behandla FI som ett nästintill etablerat parti, vilket det absolut inte är, och SD som luft. Vad vi än tycker om det så var SD mycket nära att igår kommer in i Europaparlamentet och finns sedan många år representerade i många kommuner och landsting, något som FI inte ens är i närheten av.
Tror du inte att "ointresset" av SD, från statstelevisionens sida, kan ha berott på, att man egentligen ville skydda partiet från att göra bort sig med okunniga uttalanden?
Eller, tror du kanske, att motivet var det rakt motsatta, dvs, att SD kunde befaras visa åtsikter, som torde gått hem i väljarkåren?
Fundersam. Blandar du inte ihop Obamas karakteristika med att du inte sympatiserar med hans politik ? Har CNN Jack Cafffertys citat i åtanke; http://ericsecher.blogspot.com/2009/04/barack-100-dagar.html
Framgången är delvis ett resultat av den ändrade inställningen till EU-medlemskap. Om nu MP vågade släppa det röda sänket inför riksdagsvalet så är jag övertygad om att man har potential att bli det tredje största partiet och lyfta de gröna frågorna till nya höjder.
//Moderat som röstade grönt igår, och gärna skulle fortsätta med det, men som inte kommer kunna rösta på MP i riksdagsvalet eftersom jag inte vill se en Socialdemokratisk regering.
Betr Barack H Obama kan man fundera på varför mediatan alltid kallar honom svart. I själva verket är han ju lika mycket vit som svart. Det är dock tydligen finare att vara svart
Sverige är ett sagoland med kung, prinsessbröllop och pirater i politiken...
Om nu EU-valet är ett protestval mot "etablissemanget", som DN skriver på ledarsidan,och nämnda etablissemang ska föreställa sossarna och moderaterna. Kan då inte det där etablissemanget ta och kamma sig lite och följa med sin tid och komm ut i verkligheten? Vi behöver väl inte nödvändigtvis ha ett så förstockat etablissemang, bara för att vi är ett sagoland?
Grattis svenska folket för att MP fördubblade sitt mandat!
Jag är jätteglad för mp-mandat, men när det bli vardag igen så tror jag att alla bör förbereda sig på en ordentligt sur Fredrik Reinfeldt och Per Schlingman. För dem som läst deras skrifter, följt deras karriärer och känner de moderata kretsarna vet att de drivs mer av hat än konstruktiv politik. Läs gärna Reinfeldt-trilogin om någon missat den, mer om den här:
Oavsett hur de försökte greenwascha partiet de sista veckorna före valet så var det inte länge sedan en moderatväljare förklarade för mig att "vi moderater hatar de gröna". Som något slags kategoriskt konstaternade av alla människor med gröna sympatier. Hennes ord kan naturligtvis inte stå för alla moderater, men det är dock intressant att hon upplever det på detta sätt..
Vi kommer med andra ord få se mer smutskastning, mer osakliga påståenden som valsar runt i pressen tills de blir dementerade och källorna kommer som vanligt aldrig att spåras i pressen vid dementierna, (hade man gjort det kan man nämligen hitta systematiskt arbete från vissa håll bakom "avslöjandena") Vi kommer också att få se mer av överraskande "uppgörelser" framtivingade med piska i hand à la kärnkraftsuppgörelsen i syfte att krossa de rödgröna inför nästa val. Och vi kommer, tyvärr, förmodligen att få se fler kreativa alster som den här:
http://www.youtube.com/watch?v=BzAa1lKarzU
Det är bara att förbereda er. Men om väljarna faktiskt är klokare än vad man tror, som det visade sig i går. Så orkar det inte i längden lyssna på någon som säger en sak och gör en helt annan, alternativt, gör ingenting. Som moderatena hittills haft som strategi. Väljarna vill nämligen se politik. Politk på riktigt nu. Och inte någon smutskastning och hittepå.
Jag hoppas att jag har fel och att moderaterna är bättre än vad de hittills bevisat. Jag hoppas på en schysst valrörelse. Jag tror till syvende på den goda människan. Men de har en del att bevisa. Minst sagt.
Var får du det ifrån att F! behandlats som ett etablerat parti? F! har fått mindre utrymme i medierna än SD, men de sista två veckorna var det relativt jämnt, eftersom Gudrun Schyman lyckades skapa många nyheter, samtidigt som SD hamnade i bakvattnet när PP ryckte fram. Media hinner bara med en "utmanare" i varje val.
Visst är det roligt med gröna framgångar - Carl och Isabella kommer båda att göra en värdefull insats.
Däremot tycker jag att det är onödigt elakt att stämpla Zaidas kampanj som egotrippad. Vi har haft henne på besök i Örebro län häromveckan. Hom ställde beredvilligt upp när vi bad henne att komma och dra i kampanjen, och gjorde en engagerad insats för både partiets och sin egen kampanj. På samma sätt gjorde hon en mycket fin insats i den sista riksdagsvalkampanjen, och bidrog till att vi fick ökat röstetal, även om hon själv beklagligtvis inte nådde ända fram.
Det hade varit intressant med ett inlägg av dig Birger, där du skrev varför du inte gillar Zaidas personvalskampanj. Är det av ideologiska skäl (dvs. formen på kampanjen oavsett om det hade varit Zaida eller någon annan som hade kampanjat), personkemi eller något annat skäl som gör att du vid upprepade tillfällen uttryckt din åsikt i frågan. Jag tror säkert att fler av dina läsare är väldigt nyfikna på detta. För mig som grön, känns det väldigt främmande att försöka trycka ner någon på detta sätt - speciellt när det gäller en ung, ambitiös och driven kvinna i en värld av snedfördelade könshierarkier.
Det gröna för mig är acceptans, tolerans och kärlek till sina medmänniskor, oavsett om man håller med personens värderingar i fråga. Jag har stor respekt för dig Birger, men jag tycker att du går onödigt hårt fram mot Zaida. Såvida det är någonting som du vet, som inte vi vet; i sådana fall kanske du kan upplysa oss om detta.
Visst har media gullat med och släppt fram Fi på alla sätt. Många gånger har TV-rutan varit kvinnodominerad till 100 %, med både kvinnlig reporter och andra medverkande. Däremot har Sd inte ansetts PK varför det omnämnts väldigt sällan. Ändå fick Sd flera röster än Fi, trots medias uppbackning alltså. Vad tycker bloggläsarna om ritualslakt utan bedövning??
Det har ju varit en enda lång följetong i medierna om SD de senaste åren. De fick hur mycket utrymme som helst i kaliber till exempel. Även om de inte själva fick lägga orden till rätta har det varit massiv fokus på SD = exponering. F! har som Niklas ovan skriver, tigits ihjäl fram till den sista veckan. Varenda gång man öppnat en tidning eller slagit på radion är det ju nåt om sverigedemokraterna. Jag tycker att det varit för mycket uppmärksamhet på ett parti som ännu inte kommit in i riksdagen. Men sedan kan man verkligen tycka att de borde få delta i debatter också, för att verkligen med egna ord få förklara sin politik. Det är en helt annan sak. Men ingen normalbegåvad människa med ögon och öron kan ju hävda att de inte fått uppmärksamhet...
Folk frågar om Birgers bedömning om Zaidas perfsonvalskampanj. Han antyder att den vara mycket egofixerad. Jag delar Birgers uppfattning att kampanjen har varit egotrippad, det är ju bara att titta på Zaidas blogg, hennes framträdande i t ex morgonsoffan i SVT. Det har gett ett ganskan läskigt intryck skulle jag vilja säga, och med de preferenser som jag har. Detta måste man väl få säga trots att Zaida är en ganska ung kvinna. Antingen gillar man hennes valkampanj eller också ogillar man den,
De som gillar den får tydligen säga det - men de som ogillar den får tydligen inte säga det.
Zaida är mycket duktig men det jag såg av personkampanjen gav en trist eftersmak. Isabella framhävde sina sak och sitt parti, Zaida framhävde sig själv för mycket för min smak. Det blev alltför kritiskt till andra miljöpartister, vilket kändes otrevligt. Jag tror Zaida gör en mycket bättre och schysstare kampanj nästa gång utan dåliga rådgivare som inte verkar ha förstått hur ett politiskt parti fungerar. Zeke Varg
2 tankar. Det fungarar inte alltid med personer som är handplockade som just Isabella. Har de inte stått och fryst på gator och torg, gått på möten m.m. under åtminstone en tid har de mycket svårt att acklimatisera sig i det politiska livet trots mycket goda kunskaper inom miljöområdet. Hoppas Carl blir nästa manliga spårkrör när Peter avgår. Har inte Peter och Maria gjort sitt snart.
Det är klart att Birger stöttar Isabella Lövin! Det var ju han som tipsade mp-folk om att de måste ta kontakt med henne efter förra årets Sommarprogram. Kd var ute efter henne som ersättare för Anders Wijkman! Där har ni skälet till Birgers frustation över att Zaida drev kampanj för att ta Isabellas plats!
Hej! Det verkar inte som om Zaida lyckats rubba Isabella, men hon tycks ta ett eventuellt tredje mandat som kan tillfalla mp om Lissabonsfördraget går igenom. Hon tycks i alla fall fått fler kryss än trean och fyran på listan enligt uppgift, frågan är om hon dock fått tillräckligt många kryss för att klara grundspärren. Rösträknaren
Det blir inget tredje mandat för mp även om Lissabonfördraget går igenom. Mandat nr 19 kommer att tillfalla piratpartiet och mandat nr 20 socialdemokraterna. För att mp ska knipa mandat nr 20 så behöver miljöpartiet ytterligare 10500 röster, allting annat oförändrat. Och det är för mycket för att det ska bli verklighet.
Även jag tillhör dom som starkt ogillar Zaidas personvalskampanj pga att jag tycker att den är alldeles för personfixerad på ett negativt sätt.
HE, ska försöka svara kort: För det första uppfattar jag att Zaidas kampanj verkligen är egofixerad på de sätt som Mia skriver. För det andra är jag mycket tveksam tll personvalskampanjer överhuvudtaget. Personkemi är det inga problem med, jag känner inte Zaida speciellt väl, jag vill minnas att vi skrivit någon debattartikel tillsammans för länge sedan. Däremot är jag lite purken på att du antyder att min kritik skulle bero på att Zaida är en ung kvinna. Suck. Som rör fick jag en jävla massa skit av äldre kvinnor och män som ansåg att jag stöttade unga kvinnor för mycket. Uppriktigt sagt skiter jag i om människor är män eller kvinnor, unga eller gamla.
Anoym som hävdar att jag tipsat mp-ledningen om Isabella efter Sommarprogrammet har i och för sig rätt, men de hade säkert kommit på det själva, eller hade rent av redan gjort det. Så äran må helt tillfalla valberedningen.
Angående att det hela tiden från vänsterhåll påpekas att Obama är svart på beror nog på två saker. Dels är yttre attribut väldigt viktiga på vänsterkanten. Svart/vit, man/kvinna, homo/hetro, gammal/ung, snart är man väl nere på att diskutera skostorlekar också. På högerkanten är yttre attribut av ointresse. Andra skälet är att man måste visa sig bättre än Bush. Ingen president före honom (Bush d.y.) hade gett så ett stort inflytande till det svarta USA som han, det måste neutraliseras i från historien. Att han gjorde detta är sak ointressant, då de valdes helt på meriter av kompetens.
Inför valet 2006 fick FI utrymme i media som vida översteg vad som var befogat. Hur mycket fick Sjukvårdspartiet? Också ett nytt parti i riksdagsvalet, men ett parti som fanns representerat sedan mer än tio år i landsting och kommuner, dem landade till slut på ungefär samma resultat som FI. Direktsände man deras bildande i SVT, verkligen inte. Skulle SVT ens komma på tanken att ge SD exponering i form av direktsändning från deras kongresser? Vidare har det även på denna blogg rapporterats om att i Schlaugs lokaltidning fick FI vara representerade medan SD var bortplockade.
Har ingen åsikt rörande Schlaugs kritik mot Zaida Cataláns valrörelse. När man hela tiden för fram yttre attribut som man/kvinna och ung/gammal som avgörande vid val blir det dessa reaktioner om man inte faller direkt för den underrepresenterade gruppens kandidat (framförallt om man som äldre man kritiserar yngre kvinna), sak samma kandidatens åsikter. Dock är det intressant att se hur Schlaug försvarar dig, finns ju vissa likheter gentemot den store landsfadern. http://www.youtube.com/watch?v=JipBk3V0El0
17:46 klagar på dålig mediabevakning av Sverigedomokraterna, samt efterlyser våra åsikter om ritualslakten.
1) SD har gått som en följetong i medierna, dock oftast sedda med motståndarens ögon. Det ska vi nog vara glada för, vi som tycker om mångkultursamhället.
2) 17:46 gillar tydligen inte ritualslakt. Men tig helst med det. För annars kan vi kalla dig rasist, och dessutom kränker du religionsfriheten. Och det vill du väl inte?
Rasist eller inte. Varför skall djur som råkar födas upp av dom som tillämpar ritualslakt lida på sitt yttersta? Annars är det en massa ståhej på alla "djurens rätt" Varför gäller det inte ända till djuret slutar sitt liv?
Tack för svaret! Och ledset att du uppfattar det som att jag syftade på att din kritik skull bestå i att Zaida är en ung kvinna. Det jag snarare menade, är att vi behöver vara extra rädda om, och lyfta fram kvinnor/tjejer som tar plats.
Sen, i ärlighetens namn, har jag inte sett Zaida så ofta i media. De få gångerna jag har sett henne, har hon gjort ett gott intryck. Men det var också före kampanjperioden.
Så du menar alltså med detta blogginlägg att anledningen Zaida fått så mkt röster är för att hon, synts mycket i media/fört en "egotrippad" kampanj? Negligerar du med andra ord att anledningen till folk valt att rösta på Z anser henne vara en yrkesmässigt kompetent och karismatisk politiker samt insett att hon i egenskap som kvinna arbetat röven av sig i valrörelsen för att nå fram till den starka position som hon står på idag? Du kanske även negligerar det bevisad fakta att kvinnor behöver jobba dubbelt mkt mer för att hävda sig i jämförelse med män, även i ett parti som mp?
Ditt resonemang faller dessutom på sin grund då du i din oförmåga att se verkligheten, inte kan se bjälken i ditt eget öga, dvs att du i egenskap som ledarprofil för mp i 12 år menar att du absolut aldrig utövade en egotrippad kampanj? Ditt sätt att smutskasta Z på bloggen blir därmed rent av patetiskt. Så än en gång. Lägg av för fan!
Jag tror att denna läsning kan vara upplyftande för en gubbhäck som du. Det finns faktiskt människor som brinner och inser att politik går hand i hand med media.
Skrev en kommentar här igår, men verkar på något sätt som jag misslyckades med att publicera den. Försöker igen.
Måns:
Skillnaden mellan vänstern och högern är att vänstern ser och erkänner att människor behandlas olika och har olika möjligheter på grund av t.ex. hudfärg, kön och sexuell läggning och anser att man genom att belysa orättvisorna kan förbättra situationen.
Högern blundar för problemen och tror att det fungerar bra om man bara inte låtsas om dem.
Anledningen till att det uppmärksammats mycket att Obama är svart och det trots att hans mamma är vit kan man nog förstå om man tittar på bilder på samtliga tidigare amerikanska president och dessutom kan lite amerikansk historia, speciellt när det gäller hur de svarta har behandlats. Så svårt kan det väl inte vara att förstå?
För övrigt gjorde Clinton betydligt mer för USAs svarta befolkning än Bush, som med sin politik ökade klyftor och orättvisor, samt bidrog till att skapa dagens ekonomiska problem som slår hårdast mot fattiga svarta.
När det gäller F! och SD så är det fortfarande trams att F! skulle ha fått mer utrymme än SD i media. SD har fått mycket mer utrymme i media om du ser de senaste tre åren. Däremot har F! fått en del uppmärksamhet under kortare perioder och då fått mer uppmärksamhet än SD.
Problemet är bara att när man diskuterar på det här viset kommer man även in på nyheter och nyhetsvärdering. Journalister är intresserade av att skriva om nyheter snarare än att det ska bli milimeterrättvisa mellan partier. Det fanns mycket oftare nyheter att skriva om SD och F! än om t.ex. sjukvårdspartiet.
Sen är min åsikt att SD tidigare, i alla fall före valet 2006, fått betydligt mer mediautrymme än vad som var motiverat.
"Sen är min åsikt att SD tidigare, i alla fall före valet 2006, fått betydligt mer mediautrymme än vad som var motiverat" Jasså det säger du Niklas. Men det gäller väl alla partier att dom fått för mycket utrymme!
Nej, det tycker jag inte. När jag skriver "än vad som var motiverat" så menar jag utifrån deras väljarstöd och jämfört med vilket mediautrymme andra partier får. Det är ju en myt att SD inte skulle få utrymme i media, däremot kan det ligga något i att det som skrivs sällan varit smickrande för partiet, men det beror ju till viss det på SD själva...
KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.
LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.
MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.
VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.
DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.
"Spaning": Kan man tala om en ny politikertyp ?
SvaraRaderaPålästa, kunniga, verbala, hårt arbetande, fokus på grundvisionen, ärligt intryck, mindre inställsamma, mindre självupptagna och inte fullt så hala som vi vant oss vid att politker skall vara.
Barack Obama. Carl Schlyter. Finns det fler ?
whistle blower-typen. tyvärr är det just de personerna som brukar bli utmobbade och synas minst, men nog finns de överallt där det finns både starka demokratiska värderingar och jävlar anamma.
SvaraRaderaZaida lär enligt egen utsago fått röster från aktiva folkpartister så hon verkar ju vara grön... Det vore hemskt om Isabellas plats togs av Catalan på grund av kryssandet. Isabella drev ju inte någon personvalskampanj utan en sak- och miljöpartikampanj!
SvaraRaderaMia
Vilka svenska partier är emot ritualslakt, förutom SD?
SvaraRaderaSvar till Eric Secher:
SvaraRaderaFörutom verbal, kan jag inte se att absolut något av det du skriver passar in på Barack Obama. Det absolut enda han har är talets förmåga. Alla andra attribut du tillskriver honom tillskriver jag honom motsatsen.
Det visar bara på en sak, med en väloljad mun och fet plånbok kan man komma långt. Då kan man lätt dölja bristen på innehåll.
Bland många udda saker som hände igår måste nog ändå Mona Sahlins uttalanden vara det som tar priset. Har själv aldrig träffat henne, så jag kan inte uttala mig, men är hon på riktigt dum eller spelar hon bara? Min fråga grundar sig på att hon de facto igår gick ut och deklarerade S som vinnare, trots en marginellförlust (-0,02%). Deklarerade att det blåser röd-gröna vindar trots att den rödgröna kartellen minskar (-2,1%) och Alliansen ökar (+2,6) vilket gör att Alliansen vann valet igår (42,6% mot 41,1%). Dessutom gick S bakåt i Europa som stort.
SvaraRaderaÄr nyfiken, är det någon som begriper sig på henne?
Förövrigt intressant med MP:s kraftiga framgångar, beror det enbart på att de nu ligger i takt med sina sympatisörer i frågan om EU-medlemskap?
En annan intressant aspekt. SD blev 50% större än FI, hur kommer det förändra bevakning av dessa två. Det torde vara omöjligt för media att fortsätta på den inslagna vägen med att behandla FI som ett nästintill etablerat parti, vilket det absolut inte är, och SD som luft. Vad vi än tycker om det så var SD mycket nära att igår kommer in i Europaparlamentet och finns sedan många år representerade i många kommuner och landsting, något som FI inte ens är i närheten av.
Måns.
SvaraRaderaTror du inte att "ointresset" av SD, från statstelevisionens sida, kan ha berott på, att man egentligen ville skydda partiet från att göra bort sig med okunniga uttalanden?
Eller, tror du kanske, att motivet var det rakt motsatta, dvs, att SD kunde befaras visa åtsikter, som torde gått hem i väljarkåren?
Fundersam. Blandar du inte ihop Obamas karakteristika med att du inte sympatiserar med hans politik ?
SvaraRaderaHar CNN Jack Cafffertys citat i åtanke;
http://ericsecher.blogspot.com/2009/04/barack-100-dagar.html
Framgången är delvis ett resultat av den ändrade inställningen till EU-medlemskap. Om nu MP vågade släppa det röda sänket inför riksdagsvalet så är jag övertygad om att man har potential att bli det tredje största partiet och lyfta de gröna frågorna till nya höjder.
SvaraRadera//Moderat som röstade grönt igår, och gärna skulle fortsätta med det, men som inte kommer kunna rösta på MP i riksdagsvalet eftersom jag inte vill se en Socialdemokratisk regering.
Betr Barack H Obama kan man fundera på varför mediatan alltid kallar honom svart. I själva verket är han ju lika mycket vit som svart. Det är dock tydligen finare att vara svart
SvaraRaderaVad var det jag sa.
SvaraRaderaMiljöpartiet gick fram i Sverige också.
Sverige är ett sagoland med kung, prinsessbröllop och pirater i politiken...
SvaraRaderaOm nu EU-valet är ett protestval mot "etablissemanget", som DN skriver på ledarsidan,och nämnda etablissemang ska föreställa sossarna och moderaterna. Kan då inte det där etablissemanget ta och kamma sig lite och följa med sin tid och komm
ut i verkligheten? Vi behöver väl inte nödvändigtvis ha ett så förstockat etablissemang, bara för att vi är ett sagoland?
Grattis svenska folket för att MP fördubblade sitt mandat!
Jag är jätteglad för mp-mandat, men när det bli vardag igen så tror jag att alla bör förbereda sig på en ordentligt sur Fredrik Reinfeldt och Per Schlingman. För dem som läst deras skrifter, följt deras karriärer och känner de moderata kretsarna vet att de drivs mer av hat än konstruktiv politik. Läs gärna Reinfeldt-trilogin om någon missat den, mer om den här:
SvaraRaderahttp://www.alliansfrittsverige.nu/2009/03/10-mars-2009-vi-ger-er-det-sovande.html
Oavsett hur de försökte greenwascha partiet de sista veckorna före valet så var det inte länge sedan en moderatväljare förklarade för mig att "vi moderater hatar de gröna". Som något slags kategoriskt konstaternade av alla människor med gröna sympatier. Hennes ord kan naturligtvis inte stå för alla moderater, men det är dock intressant att hon upplever det på detta sätt..
Vi kommer med andra ord få se mer smutskastning, mer osakliga påståenden som valsar runt i pressen tills de blir dementerade och källorna kommer som vanligt aldrig att spåras i pressen vid dementierna, (hade man gjort det kan man nämligen hitta systematiskt arbete från vissa håll bakom "avslöjandena") Vi kommer också att få se mer av överraskande "uppgörelser" framtivingade med piska i hand à la kärnkraftsuppgörelsen i syfte att krossa de rödgröna inför nästa val. Och vi kommer, tyvärr, förmodligen att få se fler kreativa alster som den här:
http://www.youtube.com/watch?v=BzAa1lKarzU
Det är bara att förbereda er. Men om väljarna faktiskt är klokare än vad man tror, som det visade sig i går. Så orkar det inte i längden lyssna på någon som säger en sak och gör en helt annan, alternativt, gör ingenting. Som moderatena hittills haft som strategi. Väljarna vill nämligen se politik. Politk på riktigt nu. Och inte någon smutskastning och hittepå.
Jag hoppas att jag har fel och att moderaterna är bättre än vad de hittills bevisat. Jag hoppas på en schysst valrörelse. Jag tror till syvende på den goda människan. Men de har en del att bevisa. Minst sagt.
Lycka till!
Måns:
SvaraRaderaVar får du det ifrån att F! behandlats som ett etablerat parti? F! har fått mindre utrymme i medierna än SD, men de sista två veckorna var det relativt jämnt, eftersom Gudrun Schyman lyckades skapa många nyheter, samtidigt som SD hamnade i bakvattnet när PP ryckte fram. Media hinner bara med en "utmanare" i varje val.
Visst är det roligt med gröna framgångar - Carl och Isabella kommer båda att göra en värdefull insats.
SvaraRaderaDäremot tycker jag att det är onödigt elakt att stämpla Zaidas kampanj som egotrippad. Vi har haft henne på besök i Örebro län häromveckan. Hom ställde beredvilligt upp när vi bad henne att komma och dra i kampanjen, och gjorde en engagerad insats för både partiets och sin egen kampanj. På samma sätt gjorde hon en mycket fin insats i den sista riksdagsvalkampanjen, och bidrog till att vi fick ökat röstetal, även om hon själv beklagligtvis inte nådde ända fram.
Det hade varit intressant med ett inlägg av dig Birger, där du skrev varför du inte gillar Zaidas personvalskampanj. Är det av ideologiska skäl (dvs. formen på kampanjen oavsett om det hade varit Zaida eller någon annan som hade kampanjat), personkemi eller något annat skäl som gör att du vid upprepade tillfällen uttryckt din åsikt i frågan. Jag tror säkert att fler av dina läsare är väldigt nyfikna på detta. För mig som grön, känns det väldigt främmande att försöka trycka ner någon på detta sätt - speciellt när det gäller en ung, ambitiös och driven kvinna i en värld av snedfördelade könshierarkier.
SvaraRaderaDet gröna för mig är acceptans, tolerans och kärlek till sina medmänniskor, oavsett om man håller med personens värderingar i fråga. Jag har stor respekt för dig Birger, men jag tycker att du går onödigt hårt fram mot Zaida. Såvida det är någonting som du vet, som inte vi vet; i sådana fall kanske du kan upplysa oss om detta.
//Mvh HE
Visst har media gullat med och släppt fram Fi på alla sätt. Många gånger har TV-rutan varit kvinnodominerad till 100 %, med både kvinnlig reporter och andra medverkande.
SvaraRaderaDäremot har Sd inte ansetts PK varför det omnämnts väldigt sällan. Ändå fick Sd flera röster än Fi, trots medias uppbackning alltså.
Vad tycker bloggläsarna om ritualslakt utan bedövning??
Det har ju varit en enda lång följetong i medierna om SD de senaste åren. De fick hur mycket utrymme som helst i kaliber till exempel. Även om de inte själva fick lägga orden till rätta har det varit massiv fokus på SD = exponering. F! har som Niklas ovan skriver, tigits ihjäl fram till den sista veckan. Varenda gång man öppnat en tidning eller slagit på radion är det ju nåt om sverigedemokraterna. Jag tycker att det varit för mycket uppmärksamhet på ett parti som ännu inte kommit in i riksdagen. Men sedan kan man verkligen tycka att de borde få delta i debatter också, för att verkligen med egna ord få förklara sin politik. Det är en helt annan sak. Men ingen normalbegåvad människa med ögon och öron kan ju hävda att de inte fått uppmärksamhet...
SvaraRaderaFolk frågar om Birgers bedömning om Zaidas perfsonvalskampanj. Han antyder att den vara mycket egofixerad. Jag delar Birgers uppfattning att kampanjen har varit egotrippad, det är ju bara att titta på Zaidas blogg, hennes framträdande i t ex morgonsoffan i SVT. Det har gett ett ganskan läskigt intryck skulle jag vilja säga, och med de preferenser som jag har. Detta måste man väl få säga trots att Zaida är en ganska ung kvinna. Antingen gillar man hennes valkampanj eller också ogillar man den,
SvaraRaderaDe som gillar den får tydligen säga det - men de som ogillar den får tydligen inte säga det.
Zaida är mycket duktig men det jag såg av personkampanjen gav en trist eftersmak. Isabella framhävde sina sak och sitt parti, Zaida framhävde sig själv för mycket för min smak. Det blev alltför kritiskt till andra miljöpartister, vilket kändes otrevligt. Jag tror Zaida gör en mycket bättre och schysstare kampanj nästa gång utan dåliga rådgivare som inte verkar ha förstått hur ett politiskt parti fungerar.
SvaraRaderaZeke Varg
2 tankar. Det fungarar inte alltid med personer som är handplockade som just Isabella. Har de inte stått och fryst på gator och torg, gått på möten m.m. under åtminstone en tid har de mycket svårt att acklimatisera sig i det politiska livet trots mycket goda kunskaper inom miljöområdet. Hoppas Carl blir nästa manliga spårkrör när Peter avgår. Har inte Peter och Maria gjort sitt snart.
SvaraRaderaGamla f.d. SS-officerare kanske ler åt PP, som har tagit upp SS-emblemet (dödskallen över en benhög) som sin partisymbol.
SvaraRaderaVad kan man f.ö. förvänta sig av PP i frågor som alkoholinförsel och annat, som ligger vid sidan om fildelning?
Det är klart att Birger stöttar Isabella Lövin! Det var ju han som tipsade mp-folk om att de måste ta kontakt med henne efter förra årets Sommarprogram. Kd var ute efter henne som ersättare för Anders Wijkman! Där har ni skälet till Birgers frustation över att Zaida drev kampanj för att ta Isabellas plats!
SvaraRaderaHej! Det verkar inte som om Zaida lyckats rubba Isabella, men hon tycks ta ett eventuellt tredje mandat som kan tillfalla mp om Lissabonsfördraget går igenom. Hon tycks i alla fall fått fler kryss än trean och fyran på listan enligt uppgift, frågan är om hon dock fått tillräckligt många kryss för att klara grundspärren.
SvaraRaderaRösträknaren
Det blir inget tredje mandat för mp även om Lissabonfördraget går igenom. Mandat nr 19 kommer att tillfalla piratpartiet och mandat nr 20 socialdemokraterna. För att mp ska knipa mandat nr 20 så behöver miljöpartiet ytterligare 10500 röster, allting annat oförändrat. Och det är för mycket för att det ska bli verklighet.
SvaraRaderaÄven jag tillhör dom som starkt ogillar Zaidas personvalskampanj pga att jag tycker att den är alldeles för personfixerad på ett negativt sätt.
HE, ska försöka svara kort: För det första uppfattar jag att Zaidas kampanj verkligen är egofixerad på de sätt som Mia skriver. För det andra är jag mycket tveksam tll personvalskampanjer överhuvudtaget. Personkemi är det inga problem med, jag känner inte Zaida speciellt väl, jag vill minnas att vi skrivit någon debattartikel tillsammans för länge sedan. Däremot är jag lite purken på att du antyder att min kritik skulle bero på att Zaida är en ung kvinna. Suck. Som rör fick jag en jävla massa skit av äldre kvinnor och män som ansåg att jag stöttade unga kvinnor för mycket. Uppriktigt sagt skiter jag i om människor är män eller kvinnor, unga eller gamla.
SvaraRaderaAnoym som hävdar att jag tipsat mp-ledningen om Isabella efter Sommarprogrammet har i och för sig rätt, men de hade säkert kommit på det själva, eller hade rent av redan gjort det. Så äran må helt tillfalla valberedningen.
Har det inte varit en medlemsomröstning om vilken rangordning det skall vara på listan?
SvaraRaderaAngående att det hela tiden från vänsterhåll påpekas att Obama är svart på beror nog på två saker. Dels är yttre attribut väldigt viktiga på vänsterkanten. Svart/vit, man/kvinna, homo/hetro, gammal/ung, snart är man väl nere på att diskutera skostorlekar också. På högerkanten är yttre attribut av ointresse. Andra skälet är att man måste visa sig bättre än Bush. Ingen president före honom (Bush d.y.) hade gett så ett stort inflytande till det svarta USA som han, det måste neutraliseras i från historien. Att han gjorde detta är sak ointressant, då de valdes helt på meriter av kompetens.
SvaraRaderaInför valet 2006 fick FI utrymme i media som vida översteg vad som var befogat. Hur mycket fick Sjukvårdspartiet? Också ett nytt parti i riksdagsvalet, men ett parti som fanns representerat sedan mer än tio år i landsting och kommuner, dem landade till slut på ungefär samma resultat som FI. Direktsände man deras bildande i SVT, verkligen inte. Skulle SVT ens komma på tanken att ge SD exponering i form av direktsändning från deras kongresser? Vidare har det även på denna blogg rapporterats om att i Schlaugs lokaltidning fick FI vara representerade medan SD var bortplockade.
Har ingen åsikt rörande Schlaugs kritik mot Zaida Cataláns valrörelse. När man hela tiden för fram yttre attribut som man/kvinna och ung/gammal som avgörande vid val blir det dessa reaktioner om man inte faller direkt för den underrepresenterade gruppens kandidat (framförallt om man som äldre man kritiserar yngre kvinna), sak samma kandidatens åsikter. Dock är det intressant att se hur Schlaug försvarar dig, finns ju vissa likheter gentemot den store landsfadern.
http://www.youtube.com/watch?v=JipBk3V0El0
17:46 klagar på dålig mediabevakning av Sverigedomokraterna, samt efterlyser våra åsikter om ritualslakten.
SvaraRadera1) SD har gått som en följetong i medierna, dock oftast sedda med motståndarens ögon. Det ska vi nog vara glada för, vi som tycker om mångkultursamhället.
2) 17:46 gillar tydligen inte ritualslakt. Men tig helst med det. För annars kan vi kalla dig rasist, och dessutom kränker du religionsfriheten. Och det vill du väl inte?
Rasist eller inte. Varför skall djur som råkar födas upp av dom som tillämpar ritualslakt lida på sitt yttersta?
SvaraRaderaAnnars är det en massa ståhej på alla "djurens rätt" Varför gäller det inte ända till djuret slutar sitt liv?
Birger:
SvaraRaderaTack för svaret! Och ledset att du uppfattar det som att jag syftade på att din kritik skull bestå i att Zaida är en ung kvinna. Det jag snarare menade, är att vi behöver vara extra rädda om, och lyfta fram kvinnor/tjejer som tar plats.
Sen, i ärlighetens namn, har jag inte sett Zaida så ofta i media. De få gångerna jag har sett henne, har hon gjort ett gott intryck. Men det var också före kampanjperioden.
//HE
Så du menar alltså med detta blogginlägg att anledningen Zaida fått så mkt röster är för att hon, synts mycket i media/fört en "egotrippad" kampanj? Negligerar du med andra ord att anledningen till folk valt att rösta på Z anser henne vara en yrkesmässigt kompetent och karismatisk politiker samt insett att hon i egenskap som kvinna arbetat röven av sig i valrörelsen för att nå fram till den starka position som hon står på idag? Du kanske även negligerar det bevisad fakta att kvinnor behöver jobba dubbelt mkt mer för att hävda sig i jämförelse med män, även i ett parti som mp?
SvaraRaderaDitt resonemang faller dessutom på sin grund då du i din oförmåga att se verkligheten, inte kan se bjälken i ditt eget öga, dvs att du i egenskap som ledarprofil för mp i 12 år menar att du absolut aldrig utövade en egotrippad kampanj? Ditt sätt att smutskasta Z på bloggen blir därmed rent av patetiskt. Så än en gång. Lägg av för fan!
Jag tror att denna läsning kan vara upplyftande för en gubbhäck som du. Det finns faktiskt människor som brinner och inser att politik går hand i hand med media.
http://elizabethmorseby.blogspot.com/2009/06/zaida.html
Anonym 01:05! Är inte du släkt med Zaida?
SvaraRaderaSkrev en kommentar här igår, men verkar på något sätt som jag misslyckades med att publicera den. Försöker igen.
SvaraRaderaMåns:
Skillnaden mellan vänstern och högern är att vänstern ser och erkänner att människor behandlas olika och har olika möjligheter på grund av t.ex. hudfärg, kön och sexuell läggning och anser att man genom att belysa orättvisorna kan förbättra situationen.
Högern blundar för problemen och tror att det fungerar bra om man bara inte låtsas om dem.
Anledningen till att det uppmärksammats mycket att Obama är svart och det trots att hans mamma är vit kan man nog förstå om man tittar på bilder på samtliga tidigare amerikanska president och dessutom kan lite amerikansk historia, speciellt när det gäller hur de svarta har behandlats. Så svårt kan det väl inte vara att förstå?
För övrigt gjorde Clinton betydligt mer för USAs svarta befolkning än Bush, som med sin politik ökade klyftor och orättvisor, samt bidrog till att skapa dagens ekonomiska problem som slår hårdast mot fattiga svarta.
När det gäller F! och SD så är det fortfarande trams att F! skulle ha fått mer utrymme än SD i media. SD har fått mycket mer utrymme i media om du ser de senaste tre åren. Däremot har F! fått en del uppmärksamhet under kortare perioder och då fått mer uppmärksamhet än SD.
Problemet är bara att när man diskuterar på det här viset kommer man även in på nyheter och nyhetsvärdering. Journalister är intresserade av att skriva om nyheter snarare än att det ska bli milimeterrättvisa mellan partier. Det fanns mycket oftare nyheter att skriva om SD och F! än om t.ex. sjukvårdspartiet.
Sen är min åsikt att SD tidigare, i alla fall före valet 2006, fått betydligt mer mediautrymme än vad som var motiverat.
"Sen är min åsikt att SD tidigare, i alla fall före valet 2006, fått betydligt mer mediautrymme än vad som var motiverat"
SvaraRaderaJasså det säger du Niklas.
Men det gäller väl alla partier att dom fått för mycket utrymme!
Anonym 15:16:
SvaraRaderaNej, det tycker jag inte. När jag skriver "än vad som var motiverat" så menar jag utifrån deras väljarstöd och jämfört med vilket mediautrymme andra partier får. Det är ju en myt att SD inte skulle få utrymme i media, däremot kan det ligga något i att det som skrivs sällan varit smickrande för partiet, men det beror ju till viss det på SD själva...