söndag 10 maj 2009

Varför inte boka in börssalen den 16 maj kl 15.00?

Elin Wägner-sällskapets årsmöte med festprogram hålls den 16 maj i Svenska Akademins Börssal - vid Stortorget i Stockholm.

Klockan 15 öppnas för allmänheten - sång, musik och tal av bland andra Ebba Witt-Brattström, Eva Moberg, Elisabet Hermodson, Thage G Peterson, Stefan Edman och Birger Schlaug.

De som önskar delta på en gemensam måltid efteråt på Myntkrogen kan senast 11 mars anmäla sig till mes@comhem.se. Trerätters middag inkl dryck, 250 kronor som betalas på plats.

Fotvandra på söndagen.
Klockan 10.00 på söndag den 17 maj blir det vandring i Elin Wägners fotspår. Start vid Odenplan, hörnet vid Norrtullsgatan. Avslutas klockan 14.00 med avtäckning av minnestavla på fastigheten Lundagatan 36, där Elin Wägner bodde under några år på trettiotalet.

17 kommentarer:

  1. Ska faktiskt ta mig dit! Det verkar vara något stort med Wägner.
    RSg

    SvaraRadera
  2. Tiden är inne för "Kommando Elin Wägner" att se dagens ljus...!

    SvaraRadera
  3. Elins variant av feminism är intressant.

    Medan en del av dagens feminister tycks anse, att det inte finns någon skillnad mellan man och kvinna, att de "skillnader" vi ser bara är uppfostringsbetingade, alltså enbart sociala, så ville Elin framhålla det av naturen kvinnliga, det moderliga o.d.

    Hon menade förstås, att man och
    kvinna skulle komplettera varandra.

    Därför kan mun undra, om Elin Wägner skulle peststämplas av Fi, ifall hon återuppstod i vår tid.

    SvaraRadera
  4. Till Anonym 14:01 finns det anledning att påpeka att Elin Wägner på intet sätt var särartsfeminist som menade att det fanns givna genetiska betingelser som skulle medföra kvinnans underordning eller att kvinnor bara skulle ägna sig åt vissa delar av samhället, på det sätt som Ellen Kay menade. Tvärtom, Elin Wägner polemiserade ganska hårt mot Ellen Kay. Hon beskrev också hur den nya mansrollen - framtidens man - borde se ut i ett jämlikt samhälle utan könsligt relaterad underordning eller socialekonomisk diskriminering.

    SvaraRadera
  5. Ja, Mika, det har du alldeles rätt i! Det hindrar dock inte, att det är skillnad på Elins synsätt och t.ex. Gudruns.

    F.d. 14:01

    SvaraRadera
  6. Härligt, finns ju mycket intressant att läsa på Elin Wägner-Sällskapets hemsida.

    Själv är jag så brutalt ärlig så att jag säger att jag som man gillar kvinnor som vågar bejaka sin kvinnlighet, snyggt uppsatt hår, tjusiga kläder,stil och smak.Många sekelskiftsdamer var enormt tjusiga som man kan se av foton på Wägner eller hos skagen målarna, Eller Karin Larsson som verkligen lyser.Här ligger väl en paradox i modern feminism tycker jag.Det är naturligtvis upp till var och en vem man vill leva under samma tak med. Men rå feminister med taggarna utåt kommer jag aldrig försöka mig på att krama.Min smak säger mjuka kvinnor med stil.

    SvaraRadera
  7. Lars! Jag tror att Elin Wägner hade lett åt dig, själv var hon en hårding, alls ingen ljuv varelse. Elin Wägner var en tuffing, som visst kunde vara parant när det passade, men hon var det som brukade kallas Den Nya Kvinna.

    SvaraRadera
  8. Why not ?
    En association apropå EW och feminism.
    Janice Pasieka, framstående kvinnlig kanadensisk kirurg hölll en hedersföreläsning för svenska kirurger om kvinnliga kirurgers historia. Faktaspäckat, skrämmande och bitvis skrattretande. Hon avslutade med orden. "What we need is not more femal surgeons, what we need is feminizing and humanizing surgery."
    Tyvärr utvecklade hon inte närmare vad hon menade. Hon kanske var rädd för att stöta sig för mycket med det manliga etablissemanget.
    Det är så jag uppfattar Väckarklocka och redogörelsen för tidigare moderkulturer; what we need is feminizing and humanizing this world.

    SvaraRadera
  9. Vem vet Anonym, jag kände henne aldrig, men nog har jag i mött kvinnor i mina dagar som kallat sig feminister som jag inte ens med bästa vilja kan kalla för annat än utstuderat elaka och makthungriga.Skulle absolut "rymma" hemifrån om jag hamnade ihop med en sådan kvinna.

    Blir lite upprörd måste jag säga för jag är ensamstående man men har träffat en kvinna som jag hoppas vill leva med mig på sikt, som troende är det inget alternativ för mig att bara ha sex och sedan sticka eller att inleda ett förhållande innan jag är säker. men det får man väl inga plus poäng för hos feminister.Men tro man på ett vettigt lugnt familjeliv utan ständiga könskrig är man väl en märklig individ . Inget som Birger tjafsar om här på denna bloggen men på många andra håll som gör mig lite sur och deppig när feminism ska gälla som allomfattande lära, och hur man MÅSTE vara som bra man om man inte är en gris . Själv har jag arbetat som kroppsarbetare hela livet och dom kvinnor som jobbar med sådant tillsammans med mig (även den kvinna jag mött) har oftast fått lättare sysslor (städa omklädningsrum, tvätta kläder m.m) och männen ta det tyngsta för min del är det ett tecken på respekt och hänsyn i en hård värld och inte mans griseri.

    Och nu efter jag vräkt av mig en massa ska jag se tv och gå och lägga mig för slitet börjar 07:00 imorgon ;)

    SvaraRadera
  10. Tyvärr kan jag inte besöka EWsällskapet den dagen, då ska jag på Emilia-dagar (Emilia Fogelklou, EW:s goda vän och minst lika klok)som Emilia-sällskapet ordnar.

    Jag tycker annars det är lättare att tala om att vi alla (män som kvinnor) lyder under det "patriarkala systemet" som enligt mig måste bort.Både män och kvinnor är bra i grunden, men systemet vi lever i är dåligt.

    MVH
    Eva

    SvaraRadera
  11. Det Lars säger är inte direkt
    så där väldigt politiskt korrekt.
    Men likväl värt all min respekt.

    Gröna tankar

    SvaraRadera
  12. Lars har det rätta intresset och är mogen för att gå vidare. Om du tog dig an feminismen så skulle du märka att det inte är feminismen det är fel på utan några av dess uttolkare som försöker kalla kvinnans anpassning till patriarkatet som feminism och kvinnofrigörelse. Om du går tillbaka i rullorna lite så märker du lätt att de flesta feminister har velat långt mycket mer än vad (mans)samhället accepterat. Ta föräldraföräskringen t.ex. feminsterna både liberala och vänster ville ha delad föräldraförsäkring och kortare arbetstid för båda parter. Manssamhället var inte redo och så blev det som det blev. Och så ser det ut som det gör. Men sedan kan man skylla allt förfall i samhälet på "makthungriga" kvinnor som lämnar barn och hushåll vind för våg för att ta för sig i männens värld". Våra föregångare slet för ett annat samhälle. Och detta gäller även Gudrun Schyman om du verkligen lyssanr på henne:

    http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=1697054&BroadcastDate=&IsBlock=


    (om den inte funkar så SR, OBS! 14 april)

    ...och om du visste hur det är att vara kvinna med makt i männens värld, så skulle du nog vara mindre kategorisk...

    Ett av de verkliga problemen är ju att vi inte haft någon mansrörelse att tala om. Män som organiserar sig och öppet går ut och kräver reformer i feministisk riktning. Vi har haft enskilda män som sticker ut och kämpar på kvinnornas sida, men ingen röelse som förståt hu mycket vi som människor har att vinna på feminismen.

    Det kan du börja gnälla på innan du graderar olika feministers verk.

    SvaraRadera
  13. Du Anonym
    Sen tänker jag inte ta på mig skuldkoftan som schyman kräver att vi män ska göra när man som jag hela livet burit och skyddat kvinnor som liksom jag tillhör lägre arbetar klassen, vill dom kvinnor som tillhör överklassen/medelklassen slå mot män i samma samhällsskikt som dom själva kan dom göra det men dom ska ge f-an i att försöka sätta sig på mig som redan stor upp i halsen i dyn, jag tänker inte låta mig tryckas ner i skiten av rabiata feminister som försöker tvinga på mig över ideologier som inte fungerar i MITT liv .Så är det.

    SvaraRadera
  14. problemet är ju just att alltför många sätter klass framför kön och därför inte ser de universella likheterna. Och återigen - det är inte färmst överklasskvinnorna som förtrycker arbetarkvinnorna utan det samlade patriarkatet bestående av män OCH kvinnor från samtliga klasser.

    Vad har vi nu igen arbetarklassens män som kräver att arbetarklassenskvinnor ska ha lika höga löner som de själva? Arbetarklassens män har i dagens Sverige långt mycket mer än akademikerna t.ex.

    konflikterna bör inte stå mellan kvinnor av olika klasser - då har vi inte kommit längre än till mitten av 1800-talet då det var just de argumenten som männen ur alla klasser försökte ta till för att hindra kvinnofrigörelsen.

    Du har helt rätt att man ska kämopa för arbetarkvinnors rättvisa - precis som för kvinnor som har det långt sämre än dem både i Sverige och på andra ställen i världen.

    Du behöver inte ta på dig större skuld än ditt samvete säger.

    /arbetarkvinna

    SvaraRadera
  15. Jag vet inte hur du lever ditt liv "arbetarkvinna" om du har lön eller en man som försörjer dig eller om det är ständigt tjafs där hemma att du är förtryckt och din man accepterar att dela sitt liv med ett kvinna som har vassa armbågar, men jag satsar på ett normalt familjeliv utan en massa tjafsande, och jo kvinnliga städare och manliga har samma skitlön på öret när, för jag skrev själv lönerna en period dessutom fick jag bära säckar för pipiga tjejer som hade ont eller göra deras städningar och ifall manliga städkunder tyckte att städerskorna var påsättnings objekt gick jag i mellan som sköld och inte det för att jag tycker att allt som har med kön att göra är samhälls konstruktion.I min värld är en kvinna en kvinna och ska inte behöva bli antastad av bufflar, så vi ser saker VÄLDIGT olika, liksom att jag som man kräver en viss motprestation och respekt när man ska ställa upp med så mycket kallas för verklighet i mitt liv

    Att rika människor har ett genuint intressa att hjälpa arbetaklassen tror inte jag på, min livs erfarenhet säger i första hand vill dom sko sig och behålla sin position och makt som man naturligtvis inte kan göra om man ska släppa pengarna till arbeterna.

    SvaraRadera
  16. Kräva en motprestation? För att du är född till man? 1800-talet ringde och ville ha sin retorik tillbaka...

    SvaraRadera
  17. Om du tycker det fungerar i ditt liv Anonym att ha hårda kropsarbeten kämpa med minimal ekonomi sviktande hälsa och damerna signalerar att dom inte orkar arbeta eller vill bli försörjda och du då sammtidigt finner dig i att dom är uppkäftiga och stöddiga, så good luck på dig då.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.