lördag 11 april 2009

Kyckling-kultur i påsktid...

Så här i påsktider bör man ta sitt kulturella ansvar och upplysa om väsentlig kyckling-kultur. Kommer jag på när jag ser DN:s bildspel över kända bilar... Man skriver där att James Dean körde ihjäl sig i en Porsche Snyder 550....

Suck. Kulturskymning. Bilen var av märket Porsche 550 Spyder, inte Snyder.

Minns ni filmen Ung rebell, med James Dean? Apropå påsk.


I den finns en klassisk scen där två killar i stulna bilar kör med full fart mot ett stup. Den som kastar sig ur sist vinner. Vad tror du det heter?

Svarar du chicken race så svarar du som hela den svenska journalistkår som drabbat landets kultursidor. Och du har lika fel som dem och bidrar därmed till den svenska kulturskymningen.

Det heter nämligen chicken run.

God fortsättning på påsken och låt inte lura dig av industrin som vill få dig att tro att det man säljer som kycklingsfilé verkligen är kycklingfilé. En sådan har du nog aldrig sett. Lika lite som en industrikyckling har sett skymten av ett värdigt liv - på sex veckor föds dessa stackars djur upp från kläckning till misshandlade slaktdjur som vore de snabbjästa bullar.
r är förresten sekvensen ur filmen.

PS1: Om vi nu ändå ska fortsätta på temat köra ihjäl sig, så var det så att Buddy Holly flög ihjäl sig. Ett för kulturen avgörande samtal mellan Buddy och mannen i en rosa Cadillac finns här.

PS2! Förresten är det lika bra att påminna om att Chuck Berry inte är känd för sitt chicken walk, som en kulturjournalist påstod för en tid sedan, utan för duck walk.

PS3! Du som vill gotta dig i god kultur - eller nåt - kan alltid låna den här på biblioteket nära dig....

12 kommentarer:

  1. Fullkomligt älskar ditt sätt att skriva. Du och retorik är sannerligen de allra, allra bästa vänner.

    SvaraRadera
  2. Birger, du är värd alla de rosor som på dig strös.

    Men understundom får du ta emot skurar med vassa stålkulor. Det är när du har gisslat konsumtionssamhällets överdrifter, likaså när du ifrågasatt kärnkraften.

    Man kan också uttrycka det som så, att du serveras både gräddtårta och taggtråd i denna spalt.

    Här får du en jättestor gräddtårta plus ett fång rosor!


    Gröna tankar

    SvaraRadera
  3. roligt inlägg.. men man får inte glömma att kulturskymningen över landet är långt allvarligare än dessa fadäser och tyvärr sprids från högsta ort.

    Så kämpa mot kulturskymningen så länge yttrandefriheten finns kvar (och fortsätt även därefter...)!

    SvaraRadera
  4. Gröna tankar. Gissar/hoppas att BS uppskattar taggtråden. Vad vore annars meningen ?
    Birger. Sent ute med uppföljande taggtråd angående häda-kränka-såra-på långfredagen. Se igår.
    Fortsätter grina i kristen anda. Kulturskymning.Varför så överlägsen ? Jag kan ingenting om dina musikidoler. Men lyssnar gärna på din entusiasm. Och kanske smittas vad det lider. Typ Elin Wägner.
    Säg nånting som du är totalt ointresserad av så kommer det en känga tillbaks. Sport ?
    Fortsatt glad påsk!

    SvaraRadera
  5. Eric. De tillfällen då du skjutit en "kulsvärm" på BS är nog lätt räknade. Dessutom är det väl mest gummikulor, alltså ingen illvilja.
    Iregel verkar du ju ligga i fas med både BS och...

    ...Gröna tankar

    SvaraRadera
  6. Eric! Det är med ganska stora skopor ironi jag skrev om att det är kulturskymning bara för att man inte greppar chicken run etc... Det tillhör ju knappast det mest centrala i kulturvärlden... Men, det är klart att om jag uttryckt det så illa att det inte framgår att jag driver lite med min egen nördighet vad gäller gammal rockmusik så har jag uttryckt mig illa... Trist om du tycker att jag hädar därför att jag påpekar att den nya religionen är ekonomimen, vilket väl vare sig du eller jag uppskattar. Förresten skall jag predika i Vittinge kyrka den 3 maj, även om det inte blir en vanlig prästerlig predikan.

    Sport är jag absolut inte ointresserad av, jösses jag är djurgårdare sedan födseln trots 6-0 i baken idag...

    SvaraRadera
  7. Jag känner mig aningen humorlös och illasinnad idag.
    Fortsatt glad påsk !

    SvaraRadera
  8. Mera vind i seglen sa...lör apr. 11, 10:49:00 em

    Eric: "Svårt att angripa tillväxt, konsumtion och marknad.
    Vem ställer man till svars?"
    På domens dag, för mig idag, ställer Jag dig, Kapten Konkurs, du omedvetne, och alla dina andra medlöpare till svars för den vansinniga girighet, konsumtion och omedvetenhet som präglar vår framfart med ändliga resurser, vårt utsläckande av växt- och djurarter, vår påverkan på hav och klimat. För att ta det lite kort, på ett kristet språk, när det nu är påsk, kamelerna kommer aldrig in i himmelriket. Det gäller att puckla på de trensättande, galna och överkonsumerande, rika jordfräsarna och att visa föredöme. Vem ska vi utse till Påve, hur ska FN se ut och hur ska de nya byarna se ut? Redan idag finns människor och företag på rätt spår. Dessa bör vi samarbeta med. Har aldrig predikat förr. Fanns det något??

    SvaraRadera
  9. Det känns som om det var öppet mål när det gäller att skapa kulturer på jordens villkor, men ingenting blir av. Jag tror att det är fel i huvudet på er!

    SvaraRadera
  10. Mera vind i seglen - fanns det något?
    Ja. .."och att visa föredöme"!
    Om jag anser att vi ska flyga mindre-flyg mindre.
    Om jag anser att kärnkraft är ofarligt - bosätt dig bredvid ett kärnkraftverk.
    Om jag anser att vindmöllor inte stör mig - bosätt dig bredvid en vindpark.
    Om jag anser att integration är viktigt - flytta från Lidingö till Tensta
    Om jag anser att man kan leva (med obevarad livskvalitet) på en bråkdel av min aktuella lön - jobba mindre.
    Osv
    Roland L
    Vems huvud ??

    SvaraRadera
  11. Mitt huvud, har väntat länge på möjligheter och övrdrivet provocerande.

    SvaraRadera
  12. Eric. Min idé med att använda Kapten Konkurs som en allmän bild, av vår belägenhet, var att få till stånd en bra dialog. Jag trodde att en bra metod skulle vara att provocera en klok person, nu blev det överdrivet provocerande. Nästa gång kommer pedagogiken och föredömet att vara bättre. Poäng!

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.