tisdag 7 april 2009

Det becksvarta hål som hos partipolitiker sitter på själens plats

Stärkte mig någon timme under en tågresa med Per Gahrtons bok Det behövs ett framtidsparti.

Nostalgi, för Per var en pärla, en inspiratör för mig och så många andra. Så här skrev han om politikersjälar:


Valrörelsen 1979 blev ganska påfrestande för mig. Jag kandiderade till omval som riksdagsman för folkpartiet i fyrstadskretsen. Ett par veckor före valdagen ägde den årliga antikärnkraftsdemonstrationen mot Barsebäck rum.

Den avslutades hemma i Lund. Jag deltog inte.

Jag stängde in mina känslor och följde det konventionella förnuftets, dvs partitaktikens och partipiskans lagar. När jag försökte springa av mig min oro i Stadsparken kunde jag höra talkörerna över hustaken: Barsebäck - väck! Jag kunde skymta dem, tio tusen, femton tusen eller kanske tjugo tusen., några hundra meter bort på Bantorget när jag rusade förbi den gamla badhusruinen.

Jag svettades ymnigt och kände en sorts befrielse som om strömmarna från mitt inre kunde svepa med sig allt ruttet och förljuget ur det becksvarta hål som hos partipolitiker sitter på själens plats.

5 kommentarer:

  1. skriver under på både titel och analysen om partipolitikers själsstatus...

    kollar man in moderaternas hemsida är det dock FLER borgerliga ledarskribenter som behövs, eftersom "de flesta journalister är vänster" (på vilken tidning då? Dalademokraten?). Moderaterna råder bot på detta genom att erbjuda kurser till borgerliga ledarskribenter. För att komplettera eventuella frågetecken efter Svenskt näringslivs utbildningsmaterial i skolorna får man förmoda...

    Det behövs ett framtidsparti och det behövs både politiker och medborgare med själ.

    SvaraRadera
  2. Per G följde sitt samvete, och det ska vi vara tacksamma för. En politiker får inte döva sitt samvete, utan det måste alltid vara den främsta ledstjärnan. En sådan människa blir helt naturligt besvärlig, men om fler skulle följa sina samveten skulle vår värld se betydligt bättre ut.

    Jag har förresten bloggat om hur det gick till när jag själv tog steget ut ur ett annat parti, av samvetsskäl. http://peter-gron.blogspot.com/2009/03/en-gammal-avsagelse.html

    SvaraRadera
  3. Per G skulle valt någonting annat än politiken. Om man våndas så har man inte i politiken att göra.

    SvaraRadera
  4. denna gången gillttis apr. 07, 03:34:00 em

    Va??? Det är väl verkligen just fler politiker som lyssnar på sina samveten som vi behöver!!!

    Per och alla andra får en ny chans till kärnkraftsdemonstration inom kort. Ta chansen!

    25/4 ORDNAS I STOCKHOLM EN DEMONSTRATION
    MOT KÄRNKRAFT OCH KÄRNVAPEN
    FÖR ENERGIEFFEKTIVISERINGAR OCH SATSNINGAR
    PÅ ALTERNATIV ENERGI ---
    SOL, VIND OCH VATTEN

    SAMLING PÅ MYNTTORGET 12.30.
    13.00 GÅR VI TILL SERGELS TORG.
    DÄR BLIR DET KORTA ANFÖRANDEN VARVAT MED MUSIK/SÅNG.

    SvaraRadera
  5. Nu är det dax att Per G. tar en ny uppfriskande joggingrunda och svettas ut allt det "ruttna" som nu Miljöpartiet samlar på sig. Hoppas han har modet och kraften att göra det en gång till!

    Fd. miljöpartist

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.