Fick chans att göra ett nyårsinlägg i Göteborgs Posten. Det kom att handla om vilket som är att betrakta som mest kris: att Volvo får sälja så många bilar som man önskat sig, eller att Volvo inte fått sälja dem...
Ni börjar nog känna igen temat, men efterfrågan på artiklar om en alternativ analys av lågkonjunktur och samhällsutvecklingen är större än jourhavande politiker tycks ana.
"Låt mig provocera en aning: Det är kris när Volvo inte får sälja så många personbilar som man planerat - men vore det inte än värre om man hade fått sälja bilar som är på tok för energislösande?
Det är kris för lastbilstillverkare om inte försäljningen ständigt ökar - men vore det inte varit värre om transportbehovet ständigt ökade? Lider världen brist på bilfabriker?
Kan det betecknas som kris att HM inte får sälja mer kläder än förrförra året till svenska konsumenter - det är väl inte brist på kläder i svenska garderober? Är det mer kris om julhandeln minskar något, än om den ökar varje år&?
Vi lever på en jord, och vi har bara ett liv var, men vi tycks slösa bort båda delarna."
Hela artikeln hittar du här. /Skulle det inte fungera så hittar du den här./ DN-debatt om bilindustrin finns förresten här.
lördag 3 januari 2009
8 kommentarer:
KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.
LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.
MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.
VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.
DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Bra alltihop, utom det där med ETT liv, eller hur?
SvaraRaderaAntroposofiorienterad
OK, du balanserar snyggt i den där artikeln, men nog skulle jag ändå bli förbannad om jag var jobbare på Volvo, men de kanske inte läser debattsidor?
SvaraRaderaAlla människor som tänker lite längre än näsan räcker måste hålla med vad du skrivit.
SvaraRaderaDessa tankar är dock inte något man vinner val på.
Därför gör etablissemanget allt för att hysterin skall fortsätta, vilket också kommer att ske "to the bitter end"
Frågan är hur vi "förståndiga" skall agera?
Kanske i lugn och ro jobba på för att var och en få största möjliga autarki. Kanske kan exemplets makt
vara en rätt väg, förutom debattinlägg etc som du Birger gör.
Även de sk trygghetssystemen bygger ju på ständig tillväxt.
SvaraRaderaDet gick bra med ATP-systemet så länge det kom in nya betalande. Till och med så mycket att pengar fördes över att täppa till hål i statskassanNär nytillskottet inte ökar i samma takt blir det sämre och till sist ohållbart.
De politiker som införde det hela har inte tänkt i realistiska tankebanor, att det kommer stora grupper som skall ha ut pengar.
Mycket väl skrivet Hr. Schlaug! Man förfasas över den kortsiktighet som genomsyrar merparten av nationell och internationell politik. Ordet kretsloppssamhälle är något som antagligen är lika främmande som besökare från en annan planet för Sahlin så väl som reinfeldt. Jag vägrar dock ge upp hoppet om MP, även om jag förstår ditt utträde till viss del. Titta gärna in på min blog förresten. Ha en god dag. MVH/Rasmus
SvaraRaderaTill den som skrev ovan om att den skulle vara arg om den var "jobbare på volvo": de senare borde väl vara argare på just den etablerade politiken OCH näringlivstopparna som underlåtit att i tid göra de förändringar de haft i sin makt att göra. Spola tillbaka bandet till mars 2008 och lyssna på MILJÖminister Carlgrens svammel till EU-kommissionen om att inte godta EU:s straffavgifter för stora bränsleslukande bilar. Om han i stället ställt krav på bilbranschen att rätta mun efter matsäck, hade jobbarna på Volvo kanske inte behövt vara så arga i dag...
SvaraRaderaJobbade på Volvo Torslanda 8 år 70-80-tal.Och vi som jobbade då visste helt klart att det var en
SvaraRaderaäven då att Bilindustrin globalt sett var överdimensionerad.Jobbet kunde
försvinna när som helst.Om inte annat så blev vi upplysta om det
på de stora bildskärmarna överallt om hur mycket mer de producerade i Gent
och Oskarshamn,så vi skulle vara glada vi fick gå dit
och jobba 2-skift på bandet i 110%
mtm takt(alltså 10% över vad Fredrik Taylor räknat ut en jobbare klarade av på 20-talet)Konsumtionen
av Novalucol var 70%,styrningen var hierakisk med chefer av knekt typ som jag inte träffat i militärtjänsten.Pemanenta arbetskador för livet drabbade 15% efter bara ett år.
Detta trots att P.G Gyllenhammar satt i TV och spelade Gitarr och talade om det Goda arbetet.(Kan ibland vakna i mardröm av att vara tillbaka på Volvo!)I stort ett skitjobb!(Av de fåtal som är kvar
där från min generation talar om att under Fords ägande är förhållandena "Guantanamo" liknande,visitationer när man ska gå in drogtester och till och med
Bombhundar i bland!!Man tror väl Bin Laden jobbar på bandet under falskt namn!)
Nånstans under denna tid ställdes produktionen om från en bil som skulle hålla 240 till 760 Volvo.240 serien lades ner för att den höll för länge helt enkelt."Den bästa bil som överhuvudtaget byggts" hörde jag chefen för chassikonstruktion säga.Sedan kom beräknade "nedslitnings-tider" och
annat in redan med 700-serien. Bilarna blev mer lika varandra strömlinjeformade alltmer "svarte-petter" spel mellan ländernas olika bilföretag som flyttar de oigenkänneligt lika produkterna till varandras länder.
Visst Birger!
Konsumtionsamhället och Arbets-Dyrkar samhället måste i grunden
ändras.Det blev jag övertygade om de åren på Volvo,och ser inte någon anledning till att ändra åsikt.
Arbetes bördor och vedermödor måste på något sätt omorganiseras och delas på.Men så Rättvist som Möjligt!Frågan om Basinkomst-(medborgarlön) borde komma fram just nu!
Lösningen får inte vara vara Friedmans och nyliberalernas
Basinkomst-Negativ-Inkomst skatt modell och deras variant=Dold lönedumpning och Keynesianismen krisbekämpning är bara en kortsiktig lösning.(den omhuldas ju högljutt av tidigare Ny-Liberaler som Calmfors.Obs!hör Ekots lördags intevju.Han förespråkar så radikal utgiftspolitik att Lars Ohly
hade blivit portad av Sahlin om han sagt samma saker.Tydligen är fabror staten bra att ha ibland!)Men mitt hjärta är med Volvo Knegarna och inte är Maud Olofssons Hemslöjds ideer nåt
alternativ.
Med bra Birger!Driv på så vi få en seriös debatt om denna fråga!Alternativ till Arbetsamhället och heliga "40-timmarsveckan finns ju.Basinkomst och modeller finns ju i en Uppsjö på Basic Income Studies hemsida och på BIEN hemsida.Det vore väl fan om inte någon av dessa färslag skulle tillämpa!Och en Svensk Utredning som du föreslog är ju alldeles Utmärkt :D!!Kämpa på Janne M Göteborg.
11:52 Riktigt, att man inte vinner val på överlevnadsargument. Däremot kan man plädera för fortsatt sågande på den gren vi sitter på, och därav få många röster.
SvaraRaderaAlltså har demokratin en avigsida,
som det sällan talas om. Vi kan således genom helt demokratiska, korrekta och fria val styra samhället åt fanders.
Vore det rätt, att i det läget tillåta en militärkupp? Nej, självklart inte!
Men hur ser då alternativet ut? Någon?