Vi måste bryta spiralen mot ett allt mer vulgärt konsumtionssamhälle präglat av tillväxtmani. Reklamskatten borde höjas, inte sänkas, eftersom reklamen hetsar oss att shoppa ihjäl jordklotet.
Det skriver jag och Annika Lillemets, gruppledae för mp i Linköping i en debattartikel i Östgötacorren med anledning av att regeringen vill ta bort reklamskatten helt.
Aldrig tidigare, inte ens i Sovjetunionen, har förmodligen människan varit utsatt för så mycket och så intensiv propaganda som den som nu översköljer oss i form av reklam. Vi håller på att shoppa ihjäl världen.
Här kan du läsa artikeln:
onsdag 9 juli 2008
13 kommentarer:
KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.
LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.
MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.
VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.
DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Bra artikel! Ifall du fråga mig så snedvrider reklamen marknaden eftersom den skapar en efterfrågan som fundamentaltsett inte borde finnas.. Konstigt att inte fler ekonomer reagerar på fenomenet.
SvaraRadera”Vi hetsas att shoppa slut på vårt enda jordklot i en rasande fart – och forskning visar att vi inte ens blir lyckligare.”
SvaraRaderaFörstår inte du, Birger Schlaug, att allting som både du och jag och alla andra människor uppskattar i det här samhället är ett resultat av de mekanismer som du nu angriper?
Hur skulle du exempelvis kunna sitta i din lugna vrå och skriva bloggar om vi inte haft den utveckling inom en lång rad områden som du nu vill riva ned?
Och varifrån har du fått den stupida uppfattningen att vi är på väg att ”shoppa slut på vårt enda jordklot i en rasande fart”?
Du sågar ju helt uppenbart av den gren du själv sitter på, och drar alla andra människor med dig i raset.
Vem tror du vill följa dig?
I stället förhåller det sig ju som så, att välståndet i världen växer för varje decennium, och det gör det därför att man kommer till insikt om att framgångsreceptet är just det som du förvägrar oss att använda oss av.
Alla de argument du fortfarande använder, minns jag från 1950-talet och framåt… De argumenten är inte utshoppade, men väl utskåpade – av verkligheten.
När det sedan gäller reklamen specifikt så är det ju inte så att vi ”hetsas” att shoppa. Själv har jag VALT att leva mycket sparsamt, och det kan jag alltså göra trots att reklamen finns omkring mig. Även du har VALFRIHET. Visa lite MOGNAD till att inse det, Birger, i stället för att i tid och otid kritisera andra människor för deras s k livsstil. Det leder nämligen ingenstans och skapar endast missämja mellan oss människor.
Är vi kanske på väg in i ett nytt Sovjet, fast ett blått sådant? Skillnaden är väl, att vi än så länge har flerpartisystem. Men eftersom partierna är så pass likartade, är det nästan som en likriktning. Medan Mp fortfarande var skarpt grönt, hade vi åtminstone en motpol. Den tiden är dock förbi. Eller?
SvaraRaderaGröna tankar
Extra förmånligt erbjudande! Köp nu betala sedan.Har du tur så slipper du betala. Då får dina barn betala lånet och de(av)gifter som konsumtionen medfört.Vi ser till så att Du får behov av allt tingeltangel och vi bryr oss inte om att göra en kreditupplysning på de resurser som finns.
SvaraRaderaDet finns trots allt ett uns av vett i det Kloker skriver i sista stycket. Han menar antagligen, att varje människa har möjlighet att vägra deltaga i något som är galet. Det finns alltså en valfrihet. När vi kritiserar reklamen som styr oss, så erkänner vi samtidigt indirekt, att folk i gemen har dålig karaktär och därför låter sig styras. Alltså vore det klyftigare att fostra nationen till en bättre karaktär, ty då självdog ju den galna reklamen.
SvaraRaderaGröna tankar
Varför måste jag bli tvungen att besvära mig att fixa nix telefon och att sätta upp en "nej tack reklam" skylt på min dörr. Om jag vill ha reklam så borde man kunna registrera sig frivilligt för det!Det är inte frivilligt när jag är tvungen att betala reklamkostnader och få adresserad reklam till mig. De som vill ha reklam får väl frivilligt registrera sina intressen för den reklam de vill ha prenumeration på. Den reklamen kan de själva betala för!
SvaraRaderaDet borde vara valfrihet!
SvaraRaderaKolla www.mydemand.se!! Ett koncept som jag tror kan ligga i tiden. Välj själv vad du vill få erbjudande om. Tacka nej till reklamen i lådan, spara skog och slipp åka till pappersåtervinningen!!
SvaraRaderaVilket dravvel konsumtion är det enda som leder till utveckling och en bättre framtid!
SvaraRaderaRoberth Ström
STOPPA VÄRLDEN!
SvaraRaderaDet Birger S och några andra vill hoppa av!
Kloker: Jag tror inte du förstått att vi redan idag skulle behöva 1,3 jordklot för att vi skulle leva på den ränta som naturen ger i form av tillväxt. Idag lever vi på naturkapitalet. Detta är knappast kontroversiellt att hävda.
SvaraRaderaAtt framgångsreceptet, enligt din syn på framgång, skulle vara att varor vi producerar används allt kortare tid, att varugenomströmningen går allt fortare och att den gamla risiga devisen "köp, slit och släng" nu blivit ersatt av den ännu risigare "köp och släng" är en myt. "Framgångarna" medför så stora kostnader i form av klimatförändringar, vattenbrist, kemikalisering, förbrukning av naturkapital som fiskebestånd och skogsbestånd, utslagning av artger, att de minskar kommande generations möjligheter till goda liv och rimligt frihetsutrymme.
Tyvärr verkar du inte riktigt analyserat det här med maktutövning och normskapande när du förringar reklamens betydelse.
Gröna tankar: Tja, nytt Sovjet är väl att ta i, men vi lever alltmer i en blå planekonomi där den normnskapande makten utövas av vinstdrivande intressen och allt mer av handeln sker inom de egna bolagens sfärer.
Roberth Ström: Du tillhör en allt mindre skara som tror på det där.
http://www.alternativstad.nu/Dokument/hotyttrandef.html
SvaraRaderaKan man tänka sig hög reklamskatt på allt utom för tjänster, kultur och utbildning? Det är väl inom dessa områden vi bör konsumera? I alla fall enligt Stefan Edman.
SvaraRadera