söndag 9 december 2007

Hans Blix: "Inför reklamytor, precis som rökrutor"!

När en viss potentat blir gammal sägs det att han blir religiös. Hans Blix har kommit upp i mogen ålder, och gudarna vet om inte något liknande hänt honom. Han har tröttnat på reklam, så liberal han är.

- Förr kunde man förpesta luften varsomhelst genom att röka. Sen fick vi rökrutor. Nu fylls nästan varje skrymsle i tidskrifter, tunnelbanor och tv-program med reklam. Vi borde införa reklamytor! På Arlandavägen kommer vi snart nog inte kunna se skogen för alla skyltar, skriver han i tidningen Fokus.

Bra Hans! Det låter ljuvligt i mina öron. Miljöpartiet drev en gång i tiden kravet på köpfrid, det vill säga att ingen mot sin vilja skall utsättas av påträngande reklam.

Begreppet köpfrid, lanserades av Gunnar Adler Karlsson i en av den moderna historiens viktiga böcker: Lärobok för 80-talet. Står på en av hedersplatserna i bokhyllan.

Och nu, minsann, en gammal liberal som vaknat till liv. Trött på livsstilspropagandan. Kanske är Hans Blix också utshoppad. För vi blir fler och fler som tröttnar på konsumtionshysterin och på att bli behandlade som idioter.

I Miljön, makten och friheten (Gidlunds, 1989) skrev jag följande drapa: "Skälen är många att inskränka reklamen. Miljön, respekten för individens integritet och demokratin är skäl nog att lägga en strateg för att slå undan benen för propagandasamhället." Och så drämde jag till med: "Sanera torgen och gatubilderna så att minst 50% av propagandan tas bort för att minska intrycket av att vi befinner oss på röda Torget under Bresjnevepoken. (-) Målet bör vara köpfrid..." Sala Allehanda skrev att jag var en idiot.

7 kommentarer:

  1. Stockholm skulle se ut som gamla Östberlin eller någon trist miljonstad i Nordkorea utan reklam oxh lysande skyltföndter! Kom ihåg att det är annonspelarna som är hart när det enda som man sköter om ordentligt i Stockholm eftersom politikerna lämnat in. Utan reklam skulle tidningarna kosta hur mycket som helst. Adler Karlssons idé var idiotisk då, Blix idé är idiotisk idag och Sala Allehanda hade rätt.

    SvaraRadera
  2. Bäste Puck, glömde du inte ett o? :-)

    SvaraRadera
  3. Hans Blix vill uppenbarligen inskränka på friheten att få marknadsföra sina produkter. Redan idag finns det inkskränkningar för hur man får marknadsföra sig, i teve finns strikta bestämmelser fö rjur lång tid per timme man får använda för reklam, i stadsbilden finns inskränkningar så man bara för göra reklam på speciella annonspelare etc (till skillnad från så kallade organisationer som tydligen kan sätta upp sin alappar överallt!) och den begränsande faktorn i tidningar är läsarna. Reagerar läsarna så köper man inte tidningen. Så problemet som Blix anser finns existerar inte, allt är reglerat i de reklamrutor som redan finns!

    SvaraRadera
  4. BÄSTE BIRGER!
    LYSANDE TEXT!
    Du är tvivelsutan den för närvarande intelligentaste idioten på internet!

    SvaraRadera
  5. Thord. Man tackar med tanke på att man inte är den störste idioten i alla fall...

    SvaraRadera
  6. Hej Birger,

    Jag försöker hitta nåt ställe på internet där jag kan beställa boken "miljön, makten och friheten", men det går inget vidare. Några tips?

    SvaraRadera
  7. Visst måste man få upplysa folk om man har en bra produkt eller tjänst att erbjuda. Men när individer utsätts för beteendemodifiering genom storföretagsreklamkampanjer orkestrerat av en biljardindustri av högintelligenta och kapabla mediaingenjörer, då är det inte en fråga om företagens rättigheter längre. Då är det en fråga om individens rättighet till ... ja köpfrid är ju ett riktigt bra ord för vad vi alla bör ha rätt till. Skönt att läsa din Blog Birger, just när man börjat tänka att "är det bara jag" så är det befriande att höra fler som helt enkelt fått nog.

    Sedan må man som vi sett ovan tycka att reklampelare med det vackra folket och kulörta färger är ett estetiskt tilltalande inslag i stadsbilden. Men Puck, har du tänk igenom fullt ut vad konsekvenserna av och förutsättningarna för att din tidning så givmilt är sponsrad?

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.