lördag 4 augusti 2007

Jag saknar den lilla tjejen

Finns det verkligen någon framtid?
Jag fick frågan efter en föreläsning i ett gymnasium under en av alla valrörelser. Frågan kom så direkt och ärligt och sorgset att den brände fast ordenligt i mitt inre. Den unga flickan hade, under den formella frågestunden, ställt frågor om miljöförstöringen och de ekonomiska systemet. Jag hade försökt förklara så gott jag kunde. Jag lät som man ska låta, övertygande och hoppingivande.

Nu stod hon framför mig. Hon var så naken. Hon var så allvarlig. Hon hade sorg inför framtiden. Det syntes i hennes ögon och hördes i hennes ord. Hon ville veta om hon någonsin skulle kunna ge någon trygghet till sina barn. Hon ville veta vad pengar egentligen är, vilken trygghet som finns i pengar. Vi pratade om de stora ekonomiska systemens trovärdighet innan jag drogs iväg till nästa föreställning i det som är så förvillande likt ett kringresande teatersällskap.

Vi har brevväxlat en del, den lilla tjejen i den stora aulan och jag. Jag har legat sömnlös och funderat, hennes sorg har följt mig. Genom hennes ögon och öron upplevde jag min egen självgående retorik som något jag tyckte hjärtligt illa om. Jag hade förmåga att gömma mig bakom orden, medan hon levde i dem.

Finns det någon ekonomisk trygghet? De stora internationella och nationella ekonomiska systemen bygger på anonymitet och avstånd. Där finns inga relationer, ingen ögonkontakt, ingen moral - de är självgående system som kan skena och gå under. Systemen hotas av finansiella sifferkrascher där penningvärden försvinner och verkligheten inte längre har ett penningekonomiskt värde.

Ett besök på börsen på Wall Street i New York är en absurd upplevelse. Datasladdar som hänger löst, papper och engångstallrikar på golvet, konstgjorda masker på människorna som intagit den roll de förväntas ha under kontorstid. Ögon som avslöjar kokain. Skitigt, simpelt och på gränsen till något sjukt bakom den välansade ytan med uniformsklädda insläppare och vakter. Bilden är lika komisk som skrämmande. Det lär vara rationellt och höjden av effektivitet. Om man ser människan som en ekonomisk varelse. Men vi är ju så mycket mer. Ändå låter vi framtiden avgöras av de vars enda uppgift är att förränta pengar. Har det med verkligheten att göra?

Vem kan lita på system som bygger på fiktiva värden? Vem kan lita på system som inte känner lokalt, regionalt eller ens nationell tillhörighet? Det var det hon skrev om, den lilla tjejen.

Pengar, konton, siffror. Vi måste börja räkna i andra sorter också. Det är ju egentligen så självklart. Är brödet slut och affären stängd spelar det ingen roll hur mycket pengar jag har och hur mycket siffror jag samlat. Vi har börjat förväxla pengar och siffror med verkliga resurser. Vi förlitar oss på den döda ekonomin och förnekar den levande. Den levande ekonomin bygger på solens strålar som de gröna växterna kan omvandla så att djur och människor kan leva. Den döda är de siffror som baseras ut i A-ekonomi.

Trygghet. Pengar ger ingen trygghet, pengar är symboler, värdet av dessa symboler bygger på förväntningar snarare än på verklighet. Det finns bara en enda trygghet, en enda säkerhet: det är självtillit och sociala nätverk i det ekologiskt hållbara samhället. Det har föga att göra med konton, siffror och investeringar i papper att göra. Att vara oberoende av maktcentra, att stå med båda fötterna i verkligheten istället för i symbolvärlden är det enda som kan ge trygghet.

Aulan var tyst. Hon stod med rädsla och hopplöshet i ögonen och undrade om hon orkade leva. Vi brevväxlade några gånger. Hon lärde mig mycket. Nu är hon död. Hon tog sitt liv för att hon inte orkade med.

Hon var känslig, sa de som kände henne. Men det var inte så. Hon såg verkligheten och hon blev förtvivlad. Förtvivlad över allt från hur vi behandlar höns till de globala orättvisorna. Så långt in i hjärtat sorgsen över hur vi behandlar vår jord och våra barn.

Världen är sjuk, sa hon. Världen svarade med att påstå att hon var sjuk och känslig.

Jag saknar henne, den lilla tjejen med de sorgsna ögonen i den stora aulan.

3 kommentarer:

  1. Det var ett sorgligt inlägg i din blogg. Att ta på sig en hel världs skuld går inte och att ensam förändra världen till det bättre går inte heller. Det är trots allt tillsammans vi når framsteg, men var finns de rätta ledarna? Det man kan göra enskilt är bl a se till att hönsen (man eventuellt har)mår bra, små saker som om man är många om att göra det, har betydelse. - Hur pengar ska sluta att styra allt på jorden, är mycket svårare.

    SvaraRadera
  2. Du växer i mina ögon för var vecka. När du skriver "innan jag drogs iväg till nästa föreställning i det som är så förvillande likt ett kringresande teatersällskap" så känns det så ärligt och skönt att en topp-politiker förmår se och känna på det sättet. Vacker text, fylld med vemod och eftertanke. Jag saknar dig i politiken, om du kommer tillbaka ta med dig allt det som du ger i din blogg!

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.