onsdag 18 juli 2007

Res motstånd mot klimatdårarna...

"Klimatdårarna är på väg i precis fel riktning. Att skära ner på resande och transporter är att bromsa näringslivet - alltså göra oss alla fattigare. Klimatdårarna kräver underkastelse och försakelse, på bekostnad av köpcentra, badorter, hotell...".

Ovanstående citat är inte hämtat ur någon ny upplaga av Mad, eller upphämtat från något fyllesnack på en pub efter midnatt...

Nej, jag sitter på ett torg och bläddrar igenom Expressen för igår. Hittar en krönika av Ulf Nilson. Det är denne man som skriver detta i en krönika. Han fortsätter:

"Vi behöver köra mer, inte mindre. Vi behöver flyga också: för att göra erfarenheter och affärer, men också för att komma till platser där vi kan njuta... Sänk bilskatten och avskaffa flygskatten: det gäller livet. Bokstavligen."

Känner ni inte till Ulf Nilson så kan jag berätta att det en av gamla tiders Expressenjournalister som fick sparken när tidningen försökte skaffa sig en seriös framtoning. Men sedan några år är han tillbaka med personliga krönikor. Förmodligen skrivna i ett ganska förvirrat tillstånd, nykter eller inte är svårt att avgöra.

Att Ulf Nilson är bitter och dryg har jag länge tyckt. Att han kan ljuga ihop historier är inte heller något nytt - min första insändare i livet riktade sig mot denne notoriske tölp. Det måste varit tidigt sjuttiotal. Men jag visste inte att han är så sanslöst inskränkt och obegåvad. Men än märkligare är att Expressen gladeligen betalar ett fett krönikearvode till en skribent som gjort fyllesnack till sin profil.

8 kommentarer:

  1. Torde inte Ulf Nilsson liksom Maria Abrahamsson ingå bland skribenterna man inte läser som ett led i att förbättra sin mentala hälsa?

    SvaraRadera
  2. Dåraktigt, visst. Men han har rätt i att alternativet till flyget fortfarande känns bokstavligt "bromsande". Jag åkte nyligen till Kuopio i mellersta Finland på tjänsteresa. Eftersom jag undvek flyget tog det 1½ dygn att åka dit från Umeå (en färja + 4 tåg + en övernattning i Vasa). Tågförbindelserna inom EU måste förbättras rejält om man inte vill göra en ekonomisk storförlust varje gång man väljer bort flyget.

    Tack förresten för Botniabanan! Snart är det enklare att ta tåget än flyget från Norrland till Stockholm! Vi behöver mer av den sortens projekt!

    SvaraRadera
  3. Otroligt. Tack och lov läser jag inte Expressen längre.

    SvaraRadera
  4. Det tycks som om miljöförstöringen redan kommit så långt att den trängt sig in och försurat Nilssons hjärnceller. Så går det...
    Nelson

    SvaraRadera
  5. Schlauag! Du häver ur dig oförskämdheter och lär få äta upp varje ord. Ulf Nilsson är en utomordentligt modig journalist och alls inte en "tölp" som du behagar skriva.

    SvaraRadera
  6. Jag ägnar mig ytterst sällan åt personangrepp. Efter att ha läst Nilsons krönikor sedan en tid tvingas jag dock konstatera att Birger har rätt. Mannen är en tölp.

    SvaraRadera
  7. Jonas! Personangrepp är trist, men ibland finns det skäl...

    Nelson! Du heter som vår katt härhemma, han fick sitt namn efter Mandela - föddes samma dag som Mandela blev president.

    Johan S! Norrbottniabanan skall du mest tacka Peter Eriksson för tror jag - äras den som äras bör!

    Johan! Marie Abrahamsson kan nog påverka också min mentala hälsa, men hon är ju trots att genomtänkt till skillnad från Ulf Nilson som bara fyllebubblar.

    SvaraRadera
  8. Nedan hittas fler knäppgökar:
    http://www.nrsp.com/people.html

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.