fredag 1 juni 2007

Stackars rika mentala fjun

Äntligen har den kommit. Den förgyllda grillen.

För endast 90.000 kronor. En spottstyver för det fina folket som har så taskigt självförtroende att de måste pudra sina liv.

Tio miljoner barn under fem år dör varje år i världen. Sex miljoner av dessa kan enkelt räddas. Men det har vi inte råd med. Inte de mentala fjunen heller. För de har ju sin förgyllda grill att tänka på. Stackars satar så osäkra de är på sig själva.

För övrigt samlas G8 i dagarna. Appropå förgyllda grillar.

5 kommentarer:

  1. Då slår huvudet på spiken när du skriver att de har "så taskigt självförtroende att de måste pudra sina liv"! Jag känner också ett visst vemod när jag ser hur människor konsumerar allt mer för att skapa sig en identitet. Det bottnar förstås i dålig självkänsla. Sådan finner man om man leter inåt, inte utåt i första hand.

    SvaraRadera
  2. mitt i prick

    Har folk helt glömt att det finns ANDRA människor, här i världen, som kanske skulle behöva lite hjälp o omtanke?

    Sakletandet förbryllar mig och många andra. Det här kommer låta som ett konstigt tips till sekulära svenska medborgare, men:

    Sätt er ner, meditera, be en bön, besinna er.....

    SvaraRadera
  3. Häromdagen såg jag ett reklamblad där man genom att köpa ett särskilt vinkylar-kylskåp skulle kunna "öka statusen" på sitt kök. Jag fick liknande tankar som du, men kom mig inte för att blogga om det hela.

    SvaraRadera
  4. Till Z: Bön liggr inte så mycket för mig, meditation ligger bättre till.... Men å andra sidan, vad är skillnaden?

    Kristin: Tänk på att det är konsumtionen som håller igång vårt samhälle... Så när trenden innebär att den gamla vinkylaren är tecken på fattiglapp så måste vi fixa en ny för att hålla statusen uppe. Nöjda människor är en katastrof för tillväxtsamhället...

    SvaraRadera
  5. Bäste Birger Schlaug. Ni uttrycker er en aning för modert och lättvindigt för min smak men det Ni säger är ofta alldeles förträffligt även för en gammal stöt som jag. Min bakgrund är moderat eller kanske rättare sagt konservativ, inte av den moralistiska skolan men av den konservativa skola som värnar naturen, göda värden som rättvisa och respekt för alla varelser. Det är riktigt upplyftande att "surfa runt på bloggar" och hitta guldkorn att förgylla, inte grillen men väl, sinnet med.
    Karl Schmidt

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.