söndag 19 januari 2020

Han stannar absolut kvar...

Stefan Löfvén intervjuas i DN. Får frågan om han kommer att sitta kvar som
partiledare vid valet 2022. Han svarar: "Ja, absolut."

Ingen partiledare i något annat parti hade svarat så. De hade svarat att det är upp till medlemmar och kongress. Som det bör låta i en demokratisk organisation. Det vill säga som det inte låter om Putin eller Xi Jinping.

Förutom att Löfvéns svar medför att det är kört för sossarna inför nästa val sammanfattar svaret det som jag uppfattade som så trist med sossarna när vi budgetsamarbetade under mina år som språkrör. Deras självbild.

Ledande sossars ofta stöddiga agerande, deras instinkt att titta ner på andra, deras uppfattning om att "här kommer jag, flytta på er". 

Stefan må vara hur trevlig som helst, det vet jag ingenting om - jag känner honom bara som den Metallordförande som lobbade för vapenexport i riksdagen. Men attityden sitter väl någonstans i den s-gen som förenar alltför många i ledande ställning. Carl Bildt hade platsat där, så icke-sosse han är i övrigt.