onsdag 16 juli 2008

Skämtet

Livsmedelsbranschen skall granskas. Med anledning av att de försöker lura konsumenterna på olika sätt.

– Det finns inga företag som vill vilseleda konsumenterna, säger Agneta Dreber.

Agneta Dreber är vd på branschföreningen Livsmedelsföretagen. 1985 var hon på väg att bli språkrör för miljöpartiet, men slogs ut med några få röster, tog sedermera steget över till folkpartiet och tycks nu vara i humorbranschen.

Eller om Agneta lärt sig här:


13 kommentarer:

  1. Språkrör... Gott betyg åt miljöpartiet :-)... och till dig :-)

    SvaraRadera
  2. Här räckte folkskole-engelskan från 1947 inte till på långa vägar. Kan någon översätta det viktigaste, så även en åldring får garva?

    Ja, Dreber är väl inte värre än Wetterstrand, ifråga om att byta åsikt i en fundamental fråga, eller?

    SvaraRadera
  3. Det går ut på att John Cleese köpt en papegoja som visat sig vara död, han vill reklamera den, medan försäljaren säger att den bara sover etc etc.

    Denna bit brukar nog uppfattas som en av de roligaste som någonsin gjorts. Åtminstone för oss som älskar Monty Pyhton
    Mika

    SvaraRadera
  4. Agneta Dreber hann tydligen enligt Wikipedia med att vara stockholmspartist också under 1980-talet. För vissa är nog karriärmöjligheterna viktigare än åsikterna.

    SvaraRadera
  5. Ja, karriärlystnad, ja... Den är fördärvlig, när den drabbar en begåvning. De här tjejerna hade väl två vägar att välja på: antingen "kapa" sitt parti så det följde med i svängen, eller också gå över till ett annat parti. Dreber valde det senare alternativet. Kanske kan man tycka att det var ärligare handlat.

    SvaraRadera
  6. Jag tror nog att Agneta Dreber kom till insikt, det var därför hon lämnade de gröna.
    Sedan har hon rätt i att företagen inte lurar konsumenterna. Sådana företag blir inte gamla på en fri marknad där konsumenterna har makt.

    SvaraRadera
  7. Peo, naiviteten himself har talat...

    SvaraRadera
  8. Hej Birger! Jag har inte kommenterat på länge, men jag läser din blogg och njuter. Det är så många andra som kommenterar, och jag tycker att en del är pinsamt nyliberala. Dina två senaste har både varit Huvudet På Spiken och riktigt roliga.

    SvaraRadera
  9. Minns hur vår engelsklärare på gymnasiet använde sig av papegojscenen från Monty python för att visa hur rikt engelska språket är.
    Hm, hur många uttryck för död språket har.
    Oöversättbar sketch.

    SvaraRadera
  10. Vad hjälper konsumentmakt, när alla tillverkare gör likadant, dvs fuskar. Den förförande reklamen har mycket riktigt psykologin i sin tjänst. Mot detta kan vi förstås skola oss i konsten att genomskåda. Men nog är det jobbigt, att alltid bringas vara på sin vakt.

    SvaraRadera
  11. "Konsumentmakt" är intressant. För de flesta, även för mig, verkar det bara betyda att man köper de billigaste matvarorna i så hög utsträckning som möjligt. Dvs konsumentmakt stimulerar endast till prispress. Vilket i sig inte nödvändigtvis är enbart positivt. / Thomas

    SvaraRadera
  12. Mina vänner och jag upplever ofta att det numera är fullt krig från handeln/producenter MOT oss konsumenter.
    Handel och producenter VET mycket väl att svenska konsumenter vill ha svenskproducerad mat t.ex. Ändå försöker de hela tiden LURA oss genom allehanda kryptiska formuleringar med minimal text (om ens någon) så att vi ska förledas tro att importerad mat är svensk.
    Det är ett klart bevis för lurendrejeriet.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.