onsdag 4 juli 2007

Självklart skall abortfolket bilda nytt parti

Överraskad över att abortmotståndare tänker bilda nytt parti? Men, allvarligt talat: det är ju självklart. Inom kd finns det människor som anser att abort är mord. Att arbeta i ett parti som tillåter mord måste vara minst sagt besvärande.

Och nu har deras egen partiledare pläderat för att ännu fler onda handlingar skall begås i Sverige.

Självfallet måste dessa människor, om de vill arbeta politiskt, söka sig ett nytt parti. Jag förstår mer än väl att det vore outhärdligt för dem att stanna kvar och legitimera en politik som uppfattas som ond.

Tänk om De grönas partiledning drev linjen att vi kan öka utsläppen av växhusgaser och att biologisk mångfald inte är mycket att tjafsa om... Nog skulle många gröna lämna partiet och bilda nytt.

Förespråkare för utbrytarna menar att kd tappat sin kristna profil. Huruvida detta omfattar mer än abortfrågan så är det ett intressant påstående. För när kd bildades så var partiet ett tydligt vänsterparti när det gällde ekonomi och ägarfrågor. Man anföll socialdemokraterna från vänster när det gällde fördelningspolitik och statligt ägande. Buret av de värderingar som Lewi Petrus hade fanns det inte mycket utrymme för kapitalismens avarter och orättvisa ekonomiska förhållanden.

Det hade väl något att göra med den där historien om att Jesus kastade ut månglarna från templet. Mats Odell, och kd:s mer marknadsinriktade ledning, vill snarast välkomna månglarna. Samtidigt kräver man, i sann populistisk anda, sänkt bensinskatt. Kanske som medel att påskynda den yttersta dagen...

Det nya partiet kan säkert dra tillräckligt många väljare bort från kd för att detta parti aborteras från riksdagen. Vilket vore dem väl unt. Faktiskt. Sedan får man väl starta på ny kula och fundera över det där med månglare och gyllene regeln...

17 kommentarer:

  1. Allvarlig eller ironisk? Men det var en nyhet för mig att kd har haft ett radikalt ekonomiskt program. Men det kanske man kan förstå, läste Enqvists bok Levis resa och där framträdde Lewi Petrus som en mycket radikal peson som snarast var sosse.

    SvaraRadera
  2. Tycker själv att abort låter onödigt (förutom vid våldtäkt, incest, fara för moderns liv),

    men har haft svårt för många abortmotståndare, så jag har satt upp några viktiga punkter för
    "den hederlige abortmotståndaren":

    http://enklabloggen.blogspot.com/2007/06/varfr-knns-det-s-olustigt-att-vara.html

    SvaraRadera
  3. Jag önskar att vi kunde lämna den där diskussionen om det är mord eller inte och satsa mer energi på vad vi skulle kunna göra för att få ned abortsiffrorna inom nuvarande lagstiftning.
    Tänk om alla abortmotståndare kunde satsa sin tid på den frågan.

    Sverige har högst abortsiffror i Norden. Dubbelt så höga som i Holland (som har samma liberala lagstiftning).

    Om Sverige skulle kunna få ned aborterna till 15000 per år, då skulle väl mycket vara vunnet?

    SvaraRadera
  4. Det är alltid viktigt att fråga sig vad syftet är med debattinlägg. Schlaugs syfte är inte kd:s väl, inte ens ett eventuellt nytt partis väl, utan antikristliga värdens väl. Bort med kristenheten från riksdagen, är det som står mellan raderna. Det innebär att sådana som "hbt-vänliga präster" (läs: Vinge) får utrymme att förinta verkliga kristna värden.

    SvaraRadera
  5. Allvarlig eller ironisk frågar sig Petrus. Antikristligt menar Anonym. Oavsett hur man väljer att tolka det så är det precis mitt i prick! Bra Birger!

    SvaraRadera
  6. Anonym! Jag antar att du med "Vinge" menar Karin Långström Vinge. Tycker nog att det påhoppet var lite märkligt. Personligen tycker jag det är bra att det finns även präster som har modet att sticka ut hakan. Hon är tillräckligt modig för att beteckna sig som HBT-vänlig präst, för den som inte känner till det.

    SvaraRadera
  7. Hej Birger!Håller fullkomligt med! Och vad säger du om Göran Hägglunds förkärlek för stamcellsforskning på "navelsträngsblod" då? Det här är nämligen inte alls så oskyldigt som det låter som.

    Jag har under snart två månader nu försökt få kontakt med honom och berätta vad detta egentligen innebär. Nämligen att så gott som alla barn som föds i svergie blir berövade på upp till 50% av sitt livsviktiga moderkaksblod (kallas missledande nog för navelsrängsblod) när barnmorskan "klampar" av navelsträngen innan den har pulserat färdigt, helst redan innan barnet tagit sitt första andetag. Och denna enorma blodförlust är förstås inte på något sätt nyttigför ett nyfött barn. Framför allt prematura- och särskilt medtagna barn riskerar att få hjärnskador för livet. Jag har nämligen hittat ett otal internationella forskningsrapporter om detta på nätet och försöker nu sprida den här informationen så mycket jag bara kan. Därför har jag just startat en blogg också om detta.
    Välkommen att besöka den!
    Mvh Linda Morge
    http://blogg.aftonbladet.se/15613/

    SvaraRadera
  8. Anonym,

    kritik mot mig kan du gärna skriva på min blogg, men nu svarar jag dig här.

    Om det är värden som inskränkthet, homofobi, diskriminering och ren dumhet så ja - sånt vill jag verkligen förinta.

    Men kristna världen som godhet, kärlek, sanning, rättvisa osv ska vi alla kämpa för, eller hur?

    SvaraRadera
  9. Bästa Karin Långström Vinge! Kamp för godhet, kärlek, sanning, rättvisa är tämligen meningslösa ord.

    För det första finns det ingen religion som skulle hävda att de arbetar för ondska, hat, lögn och orättvisa.

    För det andra är begrepp som godhet, rättvisa och sanning synnerligen luddiga begrepp - godhet mot någon kan medföra ondsdka för någon annan, rättvisa kan vara att få behålla sina inkomster eller att tvingas dela med sig - och begreppet "sanning" skall vi nog vara mycket försiktiga med. I övrigt anser jag, precis som Birger skriver, att du är en modig präst värd respekt även från oss som är tvivlare.

    SvaraRadera
  10. Kd-isarna borde kanske reflektera över de där Jesusorden om saltet som mist sin sälta! Oavsett sakfrågan kan man inte försvara detta att segla under falsk flagg, och tror man på demokrati måste det finnas fler än en ståndpunkt att välja mellan. Svensk demokrati med flera partier som tycker ungefär likadant i de allra flesta frågorna är inte valfrihet annat än i personfrågor!

    SvaraRadera
  11. Borde man inte fundera över problem redan innan de uppstår - d.v.s. satsa på förebyggande åtgärder i mycket högre grad än nu?

    Att bilda antiabortparti är att angripa det hela först när det är för sent.

    Och vad hjälper det att ge sig på symptomen istället för orsakerna till att de uppstår? Det löser ingenting.

    Om detta har jag skrivit i min blogg igår:

    http://charlotte-therese.blogspot.com/

    SvaraRadera
  12. Jag förstår bara inte vad som hindrar dom... de har trots allt haft mängder med år och val på sig... Ren feghet?

    SvaraRadera
  13. Linda! Jag tillhör dem som är mycket kritisk till genteknik överhuvudtaget - jag uppfattar att det är bättre att vara kritisk än naiv. Ska kika på din blogg.

    Karin! Tack för att du gick in och svarade.

    Carl! Jag anar att jag inte håller med dig om allt i politiken, men det där med att alla partier samlas i en grå klump i något som därmed blir debattyta känns helt fel.


    Charlotte! Jo, det är klart att man borde. Det är trist om alternativet står mellan p-piller (som till allt för stor del går igenom reningsverken och vara substanser skadar liv och livsförutsättningar i sjöar och vattendrag) och abort... Det är märkligt att man inte fått till p-piller för män, det borde vara lättare - men forskarna är ju män till största del så det finns väl en mental barriär för dem att börja forska på "sig själva". Men min huvudpunkt var följande: Finns de människor som anser att abort är mord så kan man givetvis inte vara med i ett parti som förordar aborter.

    Magnus! Ja, kanske det. Eller tron att kd skulle återgå till sina rötter.

    SvaraRadera
  14. Birger! Din huvudpunkt håller jag med om.
    Men jag tycker ändå att de riktar energin åt fel håll. Abortlagstiftningen kommer inte att ändras.

    Hur får vi ned antalet aborter?
    Var gör Sverige fel? Kommer en "virtuell ungdomsmottagning" att hjälpa, som Hägglund nu talar om?

    Håller med CT, att bilda ett antiabortparti är att börja i fel ände.

    SvaraRadera
  15. Birger,

    Ja, nog måste det finnas bättre val än mellan pest och kolera... (För katoliker är ju ingetdera ett egentligt alternativ - om än många, utom i tredje världen, där det inte finns någon valfrihet, förmodligen inte följer sin katekes - och då är väl det "minst onda" att föredra?)

    Hur ska man egentligen definiera aborter? Hur ska man benämna att medvetet utsläcka ett mänskligt liv? Jag kan förstå dem som tar till stora ord för att försöka komma åt det hela - men jag tror inte att det hjälper...ett dugg.

    Och jag kan föreställa mig den än större förtvivlan hos dem som hamnat i en situation som inte tycks gå att lösa på annat sätt.

    Just därför borde det gå att mycket bättre än nu förhindra att någon hamnar där.

    Intressant fråga om män och forskning. När det gäller mediciner är tydligen det mesta testat enbart på män - och funkar därför dåligt för kvinnor, eftersom det inte är anpassat för dem... Man kan också tycka att detta borde åtgärdas i allt högre grad!

    Vad gäller miljön - det verkar vara en fråga som engagerar allt fler i vår tid - inte minst i takt med att medievarningarna ökar. Men fortfarande verkar folk inte inse att något måste göras - NU.

    På gång att skriva något om detta i min blogg snart...

    Charlotte

    SvaraRadera
  16. Nu har jag skrivit det utlovade miljöinlägget som blev ett miljöupprop - välkomna att läsa och kommentera!

    http://charlotte-therese.blogspot.com/

    SvaraRadera
  17. Haha, uppskattar inlägget varmt :-)

    Dessutom - har det inte alltid varit lite domedagsprofet över Odell? Kanske därför han förespråkar sänkta bensinskatter...

    Hälsningar Tony Johansson, Vänersborg

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.