Visar inlägg med etikett köpfri dag. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett köpfri dag. Visa alla inlägg

lördag 24 november 2007

De utshoppades dag, inget för töntar...

Shoppa inte idag, spar dina pengar till julhandeln...

Nej, förlåt, det var bara en liten drift med "Buy nothing day". Men det är lite lattjo att miljöorganisationer, socialistiska tidningar och gröna bloggare - som i grunden är kritiska till konsumtion - försöker kränga grejer till jul. Se bara till vänster här!


Själv avser jag att hedra denna dag genom att inte köpa något alls. Vilket inte är så svårt eftersom jag är utshoppad.

För någon månad sedan skrev jag några krönikor och en blogg där jag berättade att jag var utshoppad. Jag fick många reaktioner, och det har till och med startats en blogg med namnet Utshoppad. Lysande! Hörde att det finns de som nu jagar Svenska Akademin för att få in ordet i nästa upplaga av ordlistan. Än mer lysande!

Jag är övertygad om att det kommer att bli status att vara Utshoppad i framtiden. Att helt enkelt ge fan i att överkonsumera, att inte låta lura sig av fördummande reklam som riktar sig till magtrakten istället för till huvudet. Man vill ju inte vara en tönt. Som ordföranden i Svenskt Näringliv. Hon vill att vi skall bejaka konsumtionssamhället och att ökad konsumtion räddar världen. Hennes tema är det gamla trötta: Den som har mest prylar när han dör vinner.

Politiker borde fundera över är vad man skall göra när vi tröttnat på att konsumera, när gallerierna står öde, när det inte längre går att hålla igång samhället på ständigt mer konsumtion. Men än så länge har inget politiskt parti snappat detta, till och med det mest miljöradikala partiet bygger sin pågående klimatkampanj på ett ben (ny teknik) istället för de två ben som är nödvändiga (ny teknik och ny livsstil). Så fegt!

Häromdagen var jag på ett seminarium i riksdagshuset med Dr Nafisa D'Souza från Indien. Hon kopplade ihop klimat och fattigdomsbekämpning. Hon talade om vikten av både ny teknik och en ny livsstil med mindre konsumtion. Magnus Andersson, ordförande i Centerns Ungdomsförbund, var inte där. Då hade han inte var så här urbota korkad. Några har ockuperat Centern och gjort det till en filial för utflippade glin som tror att svampen på Stureplan är en gloria.

Med tanke på att julen närmar sig, och att det är vår samhälleliga plikt att fira Jesus födelse genom att slå konsumtionsrekord, så har Frälsis en variant som är ganska kul (de religiösa kan ha viss humor, varför kan jag inte få behålla mina fördomar?).