lördag 20 juli 2024

MIN KULTURHISTORIA (1 AV 10)

DN har en serie med kulturskapare som får berätta om nio verk som påverkat dem. Serien går under rubriken Min kulturhistoria. Jag tänker inte vara sämre. Så här kommer en serie på 10 händelser/verk som påverkat mig.

NR 1. BERIT HOLMBERG

1.     Berit Holmberg. Hon var min lärare i smÃ¥skolan. Handens folkskola. SÃ¥ här var det: När jag började första klass hade jag bara träffat ett enda barn, en nÃ¥gra Ã¥r äldre pojke. Hans morfar hade sommarstuga i Norrby där vi bodde. SÃ¥ vi lekte nÃ¥gra mÃ¥nader varje sommar.

Chocken att plötsligt sitta i en skolbuss tillsammans med all världens barn – det var sÃ¥ det kändes – var enorm. I skolan behövde jag dra mig undan ibland. Hamnade i det lilla biblioteket. Där fröken Holmberg hittade mig. Satte sig ner. Tog sig tid. Berättade om magiska bokstäver. Och om allt de där krumelurerna kunde berätta.

Det blev många stunder i det lilla biblioteket. Fröken Holmberg tog sig tid. Utan de där stunderna hade jag förmodligen blivit någon annan än jag blev. Nu blev jag en ständigt skrivande människa. Som skrivit varje dag, om stort och smått, på skoj och allvar, alla de 68 år som följt efter det att Berit Holmberg visat de magiska bokstäverna.

Jag har skrivit en del runor. Om vänner i politiken. Men den viktigaste runan fick jag inte möjlighet att skriva. Den om Berit Holmberg som gav mig inträde till de magiska bokstäverna.