söndag 7 april 2024

Så stirrigt glad att jag köpte en ABBA-platta

Minsann, igår var det 50 år sedan ABBA vann med Waterloo. I det manus jag håller på med - memoarer
om man så vill - berättar jag om att jag höll på att dra igång en vild strejk på SMHI:s meteorologiska stationer och att vi satt i slutförhandling:

"Slutförhandlingen sköttes från SMHI:s sida av en ganska otrevlig chef som sedermera gick vidare på det byråkratiska spåret i olika myndigheter för att avsluta sin karriär i fängelse för det som går under begreppet korruption.

Den äldre damen som varit i radio fick, som alla andra observatörer, högre lön, ledigt två dagar i veckan, rätt till semester och OB-tillägg. Jag var lycklig. Vi hade gjort det. Jag blev så stirrigt glad att jag på morgonen efter slutförhandlingen köpte något jag aldrig trott att jag skulle köpa, nämligen ABBA, Greatest Hits. Med omslag av Hans Arnold. Tvingades i smyg erkänna att dom var skickliga, dom där ABBA.

Inom parentes må nämnas att samtidigt som jag firade med en ABBA-platta så lyckades den då sittande svenska regeringen – som bestod av enbart Folkpartiet – med konststycket att i FN stödja självständighetskampen på Östtimor samtidigt som man tillät svensk vapenexport till Indonesien vars militärmakt ockuperade just Östtimor. Den liberale handelsministern Hadar Cars förklarade att detta var helt enligt de svenska reglerna."